DianaJuk Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Hei! Wifien (fiber) er så ustabil når det gjelder fart og utkobling, at jeg ønsker å se om kablet nettverk fungerer bedre. Jeg har googlet litt og funnet ut at jeg må endre prioriteringen på nettverkene, men får ikke dette til. Jeg har gått inn på Nettverkstilkoblinger-Avansert-Avanserte innstillinger, og der skulle jeg altså få opp en prioriteringsliste over wifi og ethernet. Men nei, vedlagte skjermbilde er alt jeg får opp. Kan dere hjelpe? Jeg har windows 10 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Det eneste du trenger å gjøre er å koble fra det trådløse nettverket (nede til høyre i Windows ved klokka). Lenke til kommentar
DianaJuk Skrevet 23. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2018 (endret) Nope. Har prøvd det før, og det skjer ikke noe. Legger ved oversikt over tilgjengelige tilkoblinger. Det eneste du trenger å gjøre er å koble fra det trådløse nettverket (nede til høyre i Windows ved klokka). Endret 23. juli 2018 av DianaJuk Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 (endret) Kan du prøve å finne det trådløse nettverkskortet ditt under control panel --> system --> device manager --> network adapters .. høyreklikk på det og velg disable. Se om du kan tvinge maskinen over på kablet nett på den måten (Eksempelbilde) Endret 23. juli 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
DianaJuk Skrevet 23. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2018 Nei, funket ikke det heller. :-( Kan du prøve å finne det trådløse nettverkskortet ditt under control panel --> system --> device manager --> network adapters .. høyreklikk på det og velg disable. Se om du kan tvinge maskinen over på kablet nett på den måten Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Ta en skjermdump av device manager/network adapters. Vet du at det kablede nettverket fungerer? Har du prøvd kabelen på en annen maskin? Vet du at nettverkskortet du plugger deg i fungerer og er aktivert? Lenke til kommentar
DianaJuk Skrevet 23. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2018 Jeg er på utleiers nettverk, om det har noe å si. Utleier har sin forbindelse kablet, og den fungerer prikkfritt. Regner med det gjelder "hele huset", også hos meg. Jeg har ikke prøvd kabelen på en annen maskin. Den har blitt brukt i en alt-i-box forbindelse nylig, så jeg vet at selve kabelen fungerer. Maskinen oppdager jo kabelen når jeg plugger den i, og det er ingen feilmeldinger el. Kun at nettverket er "Uidentifisert". Hvordan sjekker jeg om nettverkskortet er aktivert? Ta en skjermdump av device manager/network adapters. Vet du at det kablede nettverket fungerer? Har du prøvd kabelen på en annen maskin? Vet du at nettverkskortet du plugger deg i fungerer og er aktivert? Lenke til kommentar
wil Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Hei. Jeg har ikke Windows 10 eller Windows i det hele tatt forran meg nå, men når du plugger i nettverkskablen nå, så får du vel opp et gult utropstegn. Det hender seg at det kablede nettverket finner seg selv når man går fra Wifi til Kablet nett. Det du kan gjøre er å eeeeeh. Høyreklikke på tilkoblinga (Nederst i høyre hjørnet), og velge "Reparere Tilkoblingen" eller kanskje det står noe med Diagnose. Jeg husker ikke, men iallefall. Da skal den koble seg opp på nytt igjen. Denne gangen med Kablet nett. Hvis ikke dette fungerer, så kan du prøve å restarte PC`en din. Du må huske på å koble fra Wifi Nettet ditt før du setter i kablen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 (endret) Kun at nettverket er "Uidentifisert". Dette kan være flere ting. Les her og prøv deg frem systematisk https://www.thewindowsclub.com/fix-unidentified-network-windows https://helpdeskgeek.com/how-to/fix-unidentified-network-and-no-network-access-in-windows/ Ellers så jeg på skjermdumpen din at du ikke hadde deaktivert wifi. Du kan prøve dette og restarte maskinen. Endret 23. juli 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
DianaJuk Skrevet 23. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2018 (endret) Tuuusen takk for alle svar så langt! Håper dette kan ordne seg til slutt. Jeg tok en Feilsøking på "Ethernet" og følgende feilmelding kom opp: "Ethernet har ikke gyldig IP-konfigurasjon". Kan ikke løses automatisk. :-(Må jeg da be om utleiers IP-adresse og bruke den samme?Se skjermdump Hei. Jeg har ikke Windows 10 eller Windows i det hele tatt forran meg nå, men når du plugger i nettverkskablen nå, så får du vel opp et gult utropstegn. Det hender seg at det kablede nettverket finner seg selv når man går fra Wifi til Kablet nett. Det du kan gjøre er å eeeeeh. Høyreklikke på tilkoblinga (Nederst i høyre hjørnet), og velge "Reparere Tilkoblingen" eller kanskje det står noe med Diagnose. Jeg husker ikke, men iallefall. Da skal den koble seg opp på nytt igjen. Denne gangen med Kablet nett. Hvis ikke dette fungerer, så kan du prøve å restarte PC`en din. Du må huske på å koble fra Wifi Nettet ditt før du setter i kablen. Endret 23. juli 2018 av DianaJuk Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 (endret) Jeg tok en Feilsøking på "Ethernet" og følgende feilmelding kom opp: "Ethernet har ikke gyldig IP-konfigurasjon". Kan ikke løses automatisk. :-(p Sjekk tcpipv4 properties på local area connection, altså nettverkskortet (ikke wifi). Står det til auto? Må jeg da be om utleiers IP-adresse og bruke den samme? Nei Endret 23. juli 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
DianaJuk Skrevet 23. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2018 (endret) Står ikke til auto, men heller ingen ip-adresse oppgitt. Legger også ved et bilde 2 av "Ethernet". Den står på auto. Endret 23. juli 2018 av DianaJuk Lenke til kommentar
DianaJuk Skrevet 23. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2018 Nå står alt på auto. Jeg har for sikkerhets skyld tatt restart på både maskin og modem, men samme status. Klarer ikke å identifisere. Tok også en ny feilsøking på "Ethernet", og samme feilmelding "Ethernet har ikke gyldig IP-konfig" dukker opp. Sett til auto på begge Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Har kabelen vært koblet mot en Altibox tv-dekoder? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Hvor er kabelen som går fra din PC plugget inn? Får du link/activity? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Det er ikke selve kabelen det er noe galt med? Prøvd med en annen kabel? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Jeg er på utleiers nettverk, om det har noe å si. Utleier har sin forbindelse kablet, og den fungerer prikkfritt. Regner med det gjelder "hele huset", også hos meg. Jeg har ikke prøvd kabelen på en annen maskin. Den har blitt brukt i en alt-i-box forbindelse nylig, så jeg vet at selve kabelen fungerer. Maskinen oppdager jo kabelen når jeg plugger den i, og det er ingen feilmeldinger el. Kun at nettverket er "Uidentifisert". Hvordan sjekker jeg om nettverkskortet er aktivert? Hvor er det du kobler kabelen din nå? Hvor står routeren? Lenke til kommentar
DianaJuk Skrevet 23. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2018 Oj, her var mange som ville hjelpe. Supert! Svarer under hvert spm. Legger også ved bilde av routeren. (Netgear N150), og status for nettverkene. Kablet nettverk øverst.Power- og "1"-lampene lyser konstant. Trådløs-lampa blinker blått (betyr full internett-tilgang og alt ok) Har kabelen vært koblet mot en Altibox tv-dekoder? Ja. Hvor er kabelen som går fra din PC plugget inn? Får du link/activity? Den er plugget i veggen, og går til modemet som står i boden. Vet ikke hva du mener med link/activity. :-) Det er ikke selve kabelen det er noe galt med? Prøvd med en annen kabel? Nei, jeg tenkte at siden den fungerte når den sto i altiboxen, tenkte jeg den ville fungere også på pcen. Hvor er det du kobler kabelen din nå? Hvor står routeren? Den er plugget i veggen, og går til modemet som står i boden. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Du er 100% sikker på at kontakta i veggen er tilkoblet en av lan-portene på routeren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå