Redaksjonen. Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 - Dette spørsmålet strides arkitekter og ingeniører om, skriver forsker og stipendiat Maria Justo Alonso i et blogginnlegg på NTNU TechZone. Hun skal bruke de neste fire årene på å forske på hybride ventilasjonsløsninger.Er å åpne vinduet den beste måten å ventilere bygninger på? [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Mye av dette har med smak og behag å gjøre. Jeg bor i et gammelt hus(fra 1930), hvor alle soverommene er på loftet. Etter min mening ganske fornuftig, da både jeg og kona sover med vinduene åpne både vinter og sommer, og uten varme på rommene. Det siver varme fra etasjen under til at rommene ikke føles iskalde, og en god dyne gir varme i sengen ganske fort. Huset er etterisolert, men det optimale ville nok vært 20 cm i vegger og 30 cm i tak i rommene som skal varmes opp. Med varmepumper som oppvarmingskilde, i tillegg til varme i gulvene på bad, vaskerom og entre, føles huset godt å bo i. Ved å åpne vinduer og dører sommerstid og lufte etter behov vinterstid går det med ca 20 000 kWh/år. Kanskje et bedre isolert hus kunne senket strømforbruket til 15000 kWh, men i et klima som vårt er energibehovet i denne størrelsesorden. Selvsagt blir det en annen tankegang dersom huset ligger ved en sterkt trafikkert vei eller midt i en by. I blokkleiligheter blir det en annen måte å tenke på, men i eneboliger hvor luftkvaliteten er god må bare kunstig ventilasjon, uten muligheter for å åpne vinduer, være byggeforskrifter på avveier. 2 Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Er ikke mye av årsaken til den store økningen i astma og allergi at vi har for tette hus med for god filtrering? Vi får ikke den naturlige eksponeringen fordi vi oppholder oss for mye i et for bra filtrert innemiljø? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå