Gå til innhold

Ny skjerm, til gaming og mere

iNorway

Anbefalte innlegg

Må ha enda en skjerm for både gaming og produktivitet, men har ingen peiling på skjermer generelt sett når det gjelder panel, hva som er nytt, etc etc. Har kun peiling på latency og slikt.

Er ute etter en 27' 1440p med 144hz. 

Aller helst ikke et TN panel, men klarer ikke velge mellom VA eller IPS.

Skal brukes til gaming der CS:GO er hovedspill, med altmulig annet og.

Vil gjerne ha en GOD skjerm, da skjermer gjerne varer lenge. Den jeg bruker som hovedskjerm nå har jeg hatt i 3.5 år, så jeg bruker gjerne litt for å få noe bra.

Har kommet fram til denne kanskje, den får gode reviews i resten av verden, men litt dårlig på tek.no

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/27-43-tommer-skjerm/aoc-ag271qg/240272.10993/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Er det fordi kvaliteten på tek.no har falt en del i det siste, eller er det kun personlig innbilning?

Endret av iNorway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det fordi kvaliteten på tek.no har falt en del i det siste, eller er det kun personlig innbilning?

Før var tek.no(eller hardware.no) rettet mot datainteresserte. Nå er de rettet mot alle.

Hvis jeg skulle kjøpt 27" 1440p idag, ville jeg gått for Acer Predator eller Asus Rog Swift.

https://www.komplett.no/product/859681/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/acer-27-predator-led-g-sync-xb271hu#

eller

https://www.komplett.no/product/858037/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg279q

Lenke til kommentar

Har hatt de 2 RRhoads linker til, har denne nå https://www.komplett.no/product/898769/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278qr# og den er de 2 andre totalt overlegen når det kommer til spill.

Disse 2 kunne jeg ikke bruke med instillinger ut av boksen, det var mye justeringer før jeg var fornøyd med disse.

På PG278QR var innstillingene ut av boksen gode nok, kun velge passende bilde modus med joystick etter bruk og sette den til 165Hz som fast oppdaterings frekvens.

Du sier CS:GO er hoved spill, er de 2 andre nevnt ikke et alternativ overhodet når det kommer til spill som har stor fordel av høy fps.

Om CS:GO er det viktigste du driver med på PC'n finne det skjermer med Hz på 240, men da må du ned 2-3 tommer i størrelse foreløpig.(?)

Jeg bruker normalt ikke G-sync instilling da de spill jeg spiller mest klarer jeg minimum 170FPS på, kommer jeg på ca 120 FPS kan G-sync forbedre bildekvaliteten, må nok ned på rundt 100fps eller mindre for at bruk av G-sync blir en synlig forbedring (BF1 ligger jeg mellom 170 og 200 fps)

PG278QR er mer enn god nok for de aller fleste til annet bruk, som surfing, film, bilde titting etc. (Nå driver jeg ikke med annet en justering av størrelse og kutting av bilder)

@iNorway den du har linket til har ikke bedre specs ann de RRhoads linket til, den har vel heller ikke like gode reviews som de 2 andre, så vil tro den heller ikke er et godt valg til spill med høy FPS.

Du har heller ikke nevnt om du har Nvidia eller AMD skjermkort, noe som en bør gjøre når en vil ha råd om skjerm. Siden du har nevnt G-sync skjerm har jeg antatt du har Nvidia GPU

Gabri3L har en tråd med mye info det er greit og ta med seg når en skal velge skjerm:

FAQ: Hva er VSync/G-Sync/Freesync/Adaptive sync/jegvetikkehvasync, osv. og trenger jeg det?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1734469

Lenke til kommentar

@baggiebridges: Trådstarter vil helst ikke ha TN. Det var derfor jeg linket til de to.

Spørsmålet er om trådstarter vet hvorfor han ikkje vil ha TN. Kan jo være at han ikkje vet at f.eks Asus Swift TN 8bit er meget bra. Spør du meg, så er denne skjermen veldig undervurdert.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om trådstarter vet hvorfor han ikkje vil ha TN. Kan jo være at han ikkje vet at f.eks Asus Swift TN 8bit er meget bra. Spør du meg, så er denne skjermen veldig undervurdert.

Du har vel IPS-versjonen av den også? Hvis du skulle velge å beholde kun én av de skjermene, hvilken ville du valgt? Du skulle, som TS, bruke den til gaming og produktivitet.

Lenke til kommentar

Jeg hopper inn her litt også. Er selv på utkikk etter en spill monitor på 27", 2560*1440p ISP. Og har sett på dem dere tipser om her slik. Mitt eneste problem med disse er at det er nå flere år gamle monitorer. Dem må vel være noe nytt rett rundt hjørnet vel? Nå vet jeg ikke hvor ofte monitor produsenter slipper nye modeller... 

Lenke til kommentar

Jeg hopper inn her litt også. Er selv på utkikk etter en spill monitor på 27", 2560*1440p ISP. Og har sett på dem dere tipser om her slik. Mitt eneste problem med disse er at det er nå flere år gamle monitorer. Dem må vel være noe nytt rett rundt hjørnet vel? Nå vet jeg ikke hvor ofte monitor produsenter slipper nye modeller... 

Det er en to skjermer som er rett rundt hjørnet. Det er to stk med ganske like spesifikasjoner, én fra Acer og én fra Asus. Jeg snakker om de to nye UW-skjermene med HDR, VA og 200hz. Jeg ville ventet på disse hvis jeg skulle hatt noe helt nytt.

Lenke til kommentar

Du har vel IPS-versjonen av den også? Hvis du skulle velge å beholde kun én av de skjermene, hvilken ville du valgt? Du skulle, som TS, bruke den til gaming og produktivitet.

Muligens TN, fordi jeg liker å spille quake :D Tn swift står på gamer nr. 2 maskinen. Hvis CS er hovedspillet, så heller jeg også mot TN, da den ER raskere, og gir mindre "ghosting"

Til produktivitet har jeg 4k 10bit skjerm. Man kan liksom ikkje få ALT på en skjerm, men både TN swift og IPS swift er rimelig høyt oppe på å ha alt.

Vil man ha tilnærmet 0 ghosting, så er jo BenQ ZOWIE 25" DyAc  XL2546 tingen, og eller kjøre på med lightboost.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en to skjermer som er rett rundt hjørnet. Det er to stk med ganske like spesifikasjoner, én fra Acer og én fra Asus. Jeg snakker om de to nye UW-skjermene med HDR, VA og 200hz. Jeg ville ventet på disse hvis jeg skulle hatt noe helt nytt.

Det er ikke dem 4K utgavene du tenker på som allerede er i salg? Eller kommer det 1440p VA 200Hz utgave i tillegg? 

Lenke til kommentar

Håper lommeboka også er klar :D Vi forventer at disse vil koste minst 20k, men samma det. En god skjerm kan man ha i minst 5 år. Det ser man med den første Asus Swift TN 8bit 144hz som kom. Den kom for 4 år siden...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

De fleste CS:GO spillerene velger ikke store skjermer som den 35 tommeren til Asus dere linka til da. En 24", 144/240 Hz, 1ms TN basert skjerm er generelle specs til det spillet slik jeg har forstått det. Tror Nizzen er inne på noe med at man får gjerne ikke ên skjerm som er bra på alt.

Selv er jeg fornøyd med min Asus PG279Q IPS skjerm iallefall, men nå spiller jeg heller ikke hverken CS:GO eller Quake. Asus PG278QR er nok som baggiebridges sa bedre til slike spill.

Lenke til kommentar

Har EVGA 1070, så en med G-sync er å foretrekke ja. Grunnen til at jeg vil ha IPS isteden for TN er at farger generelt sett er mye bedre på IPS enn TN, ihvertfall ut fra hva jeg selv har sett med venner.

Men som Nizzen sier, denne skjermen skal gjerne brukes som hovedskjerm i sikkert 5++ år frem i tid.

Takk for tips, men er fortsatt usikker på om den Aceren/Asusen som ble foreslått først er noe bedre enn den AOC-skjermen... Reviews kommer med mye motstridende egentlig, der noen egentlig bare hater på AOC siden det blir sett på som billigmerke av noen...

Men herregud den her : https://www.asus.com/us/Monitors/ROG-SWIFT-PG35VQ/overview/ så helt sinnsyk ut, specwise og pretty looks. Kan godt vere jeg bare venter med å kjøpe, til noe spennende skjer på markedet.

Lenke til kommentar

HAR vurdert det, men som student leker jeg med begrenset plass... :/

Hmm da tror jeg ên 27" IPS skjerm er det beste. Du kan jo enten kjøpe en 165 Hz, som PG279Q, nå eller vente til det kommer 200 Hz verson av den. Eller var det mulig med 240 Hz ved 1440p på DisplayPort 1.3 tro?  :hmm:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

iNorway hva slags skjerm sitter du på nå?

Har du en TN skjerm med 120Hz, 1ms ,1080p eller raskere og er en relative brukbar CS:GO spiller, og spiller mot likeverdige eller bedre spillere vil du yte langt dårligere enn du gjør nå med nevnte IPS skjermer eller tilsvarende.

Med en Ultrawide IPS skjerm vil du kompensere noe pga større synsfelt.

Ser av interessene dine i profilen din at det kan være du har bruk for en skjerm med meget god bildekvalitet(?), om det er så er ikke de nevnte IPS skjermer et alternativ.

Vil tro du da kanskje kunne ha nytte av  en skjerm som er beregnet for vitenskapelig bruk/kvalitets skjerm for foto redigering og da er vi vel i en helt annen prisklasse, og som duger dårlig til spill. Og da er vel også både 1440p og 27" litt i snaueste laget?

PG278QR har en langt bedre bildekvalitet på alle vis enn PG278Q, så reveiws av sist nevnte må ikke legges til grunn for vurdering av PG278QR(har hatt 2 av PG278Q). De andre TN skjemene fra Asus og Acer med 165Hz og 1 ms er bildekvalitets messig ikke i nærheten av PG278QR.

Er enig med Nizzen at det ideelle er 2 skjermer, hvert til sitt bruk fordi jeg er av den oppfatning at det pr i dag ikke finnes en skjerm som kombinerer bruk til FPS spill og mer kvalitets bruk på en brukbar måte(bare så det er sagt disse rimelige IPS skjermene er ikke kvalitets skjermer)

Er FPS spilling(CS:GO) det absolutt viktigste er nok som nevnt av Nizzen BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546 et meget godt alternativ, trolig det beste. 

Jeg har erfart(6stk IPS skjermer med 165Hz) at G-sync fungerer langt dårligere på IPS skjerm enn TN skjerm, dvs det tar ofte opp til 4 sekunder før G-sync justerer skjermens Hz i hennhold til FPS på IPS skjerm. Hvis man har  raskt variende FPS så blir bildet kvaliteten ganske så dårlig. På TN paneler har jeg opplevd at Hz følger FPS langt bedre, dvs mer eller mindre umiddelbart.

Vente? Som andre har sagt før meg: Det kommer alltid noe nytt snart som er bedre.

Edit: så nå at du har oppdatert hardware fra det som står nevnt i profilen din

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...