Ung Spiller Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Hei! Har endelig startet opp med øvelseskjøringa, og har fattern som ledsager.. Jeg har kjørt et par timer, men hver gang jeg skal starte opp bilen kveler jeg motoren et par ganger før bilen endelig triller. Pappa sier at jeg tråkker i gassen for kjapt, men for min del gjør det alltid sakte.. Er det noen bra teknikker jeg kan bruke for å få en smoothere start? Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 ikke slipp klutsjen så fort. gassen ned samtidig som klutsjen opp. men klutsjen slipper du raskere enn du gasser. er vel klutsj det kalles ja? 1 Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Hei Jeg bruker mer eller mindre aldri gass når jeg skal "starte" kjøringa. Uavhengig om det er oppover bakke eller hva det no er. Bruker Clutch og brems (brems om det er opp over bakke). Du finner gripepunktet, og da går bilen frem av seg selv og når det er funne da begynner jeg å gasse og slipper clutchen mer om det gir noe mening. Gasser du for mye når du slipper clutchen vil du ende opp med "for" rask start i feks kø situasjoner eller lignende. Anbefaller å bruke clutchen for å "komme" deg fremover 1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Det høres ut som at du slipper klutsjen for fort og dermed kvelder motoren pga belastningen fra å sette bilen i bevegelse. Det varierer veldig fra bil til bil hvor sensitiv klutsjen er. Hvis du prøver noen ganger å se/kjenne på turtallet hvor klutsjen begynner å sette bilen i bevegelse, så vil du etterhvert få en følelse for hvor du må gi gass. Etterhvert vil dette gå automatisk. 1 Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Hei Jeg bruker mer eller mindre aldri gass når jeg skal "starte" kjøringa. Uavhengig om det er oppover bakke eller hva det no er. Bruker Clutch og brems (brems om det er opp over bakke). Du finner gripepunktet, og da går bilen frem av seg selv og når det er funne da begynner jeg å gasse og slipper clutchen mer om det gir noe mening. Gasser du for mye når du slipper clutchen vil du ende opp med "for" rask start i feks kø situasjoner eller lignende. Anbefaller å bruke clutchen for å "komme" deg fremover ja godt poeng. har aldri tenkt over hva jeg gjør når jeg kjører. slipp klutsjen rolig uten å bruke gassen er en fin måte å komme i gang på ja. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 (endret) Du skal slippe ut klutsjen til du treffer "slurepunktet". Så skal du holde den der med små justeringer inn/ut så du får en jevn og fin fartsøkning. Når du har fått forståelse for teknikken så kan du gi så mye eller lite gass du bare vil. Du vil da holde riktig turtall og du vil bare komme fortere eller saktere i gang. Endret 22. juli 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Hva menes med slurepunktet? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Slurepunkt=punktet det klutsj starter å ta tak når du slipper ut pedalen. Fra dette punktet og ut må du være forsiktig med hvor raskt du slipper. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Eller gripepunkt som jeg vil tro det er vanligere å kalle det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Du kan trene deg hvis du finner en slak motbakke. Du skal da kunne holde bilen helt stille uten å bruke bremsa, kun ved å holde litt gass og holde clutchen på dette gripepunktet eller slurepunktet. Du kan da forsiktig bevege clutchen inn og ut og bevege bilen rolig bakover eller oppover kun ved å bruke clutch. Viktig at bakken er slak så du ikke brenner clutchen. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 (endret) Om man trenger gass for å komme i gang er litt avhengig av hvor stor motoren er og hvilket drivstoff man benytter. Jeg måtte gjerne gi litt gass på min gamle bensinbil med liten motor. Endret 22. juli 2018 av BaronSlask 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Om man trenger gass for å komme i gang er litt avhengig av hvor stor motoren er og hvilket drivstoff man benytter. Jeg måtte gjerne gi litt gass på min gamle bensinbil med liten motor. Jeg tror dette er nøkkelen her, det er stor forskjell fra bil til bil. Nyere dieselbiler spesielt kan du gjerne få til å trille fint i 1. gir uten å være borti gasspedalen i det hele tatt, mens feks. en gammel 190D med 4 trinns manuell så måtte jeg være veldig raus på gassen for å få noen som helst form for reaksjon, der var forøvrig gassen nøkkelen til alt når det kom til giring, mens det kan være helt annerledes på en nyere diesel eller bensinbil. Forøvrig var det vell slurepunkt både fatter og kjørelæreren min kalte det da jeg tok lappen. Jeg kan anbefale 2 ting, det ene er å finne en parkeringsplass eller lignende, hvor du rett og slett øver litt på hvor klutsjen tar, gjerne prøv å finne ett litt stille sted hvor du også kan få med deg lydene bilen lager. Det andre er rett og slett å ta en kjøretime (helst en dobbel), da vil du kunne få utrolig mye hjelp av kjørelæreren som kan anbefale noen øvelser, og de ser fort hva du trenger å øve mer på, samt at de kan gi en del diverse tips 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå