Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboens terrasse er på mitt tak og ikke støskjermet

Andre1980

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte leilighet i 2016, bygget jeg bor i er fra 2010... Vi er et sameie på 3 leiligheter.Delen jeg er i er et tilbygg av et eldre hus som ble totalrenovert på samme tid som min leilighet ble bygget. 

Utbygger har laget terrasse for de to leilighetene som er i gamle delen av huset på taket mitt, og har festet gulvet rett i stenderne på taket uten noen form for støyskjerming. 

Av denne grunn får jeg utrolig mye støy i min leilighet hver gang naboene benytter terrassene, til den grad at jeg ikke kan benytte meg av 2. etasje. 

Det må da være standarder hvordan dette bygges i 2010... Naboene sier det er mitt problem, for det er jeg som har plagen, men det er da vitterlig deres ikke-isolerte terrasser som skaper problemene.. 

Hvem går jeg mot her? Det har gått 2 år, forsøkte med tidligere eier men han ignorerte meg så begge leil. er solgt. Har jeg en sak jeg kan ta videre her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om nybygget/ombygginga er frå 2010 er det antakeleg bygd etter TEK07. Dersom lydskjerminga mellom bustadeiningane (t.d. Mellom naboen sin terasse og opphaldsrom hos deg) ikkje er ihht. Krava i forskrift med tilhøyrande veiledning og standardar kan du ha ein reklamasjonssak mot utbyggar. Ofte er det imidlertid reklamasjonsfrist på 5 år, som kan gjera det vanskeleg når kravet fyrst kjem no.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva om tidligere eier og utbygger er en og samme person.... eller innehar styreverv/daglig leder på tvers av bedriiftene (utbygger versus tidl. eier)? 

Nå er det riktig nok 2 år siden jeg kjøpte boligen, men saken er blitt enda mer aktualisert etter en barnefamilie har flyttet inn i naboleiligheten. Hva med naboene? kan jeg kreve at de rydder opp?

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...