Andre1980 Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Hei. Kjøpte leilighet i 2016, bygget jeg bor i er fra 2010... Vi er et sameie på 3 leiligheter.Delen jeg er i er et tilbygg av et eldre hus som ble totalrenovert på samme tid som min leilighet ble bygget. Utbygger har laget terrasse for de to leilighetene som er i gamle delen av huset på taket mitt, og har festet gulvet rett i stenderne på taket uten noen form for støyskjerming. Av denne grunn får jeg utrolig mye støy i min leilighet hver gang naboene benytter terrassene, til den grad at jeg ikke kan benytte meg av 2. etasje. Det må da være standarder hvordan dette bygges i 2010... Naboene sier det er mitt problem, for det er jeg som har plagen, men det er da vitterlig deres ikke-isolerte terrasser som skaper problemene.. Hvem går jeg mot her? Det har gått 2 år, forsøkte med tidligere eier men han ignorerte meg så begge leil. er solgt. Har jeg en sak jeg kan ta videre her? Lenke til kommentar
MKap Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Om nybygget/ombygginga er frå 2010 er det antakeleg bygd etter TEK07. Dersom lydskjerminga mellom bustadeiningane (t.d. Mellom naboen sin terasse og opphaldsrom hos deg) ikkje er ihht. Krava i forskrift med tilhøyrande veiledning og standardar kan du ha ein reklamasjonssak mot utbyggar. Ofte er det imidlertid reklamasjonsfrist på 5 år, som kan gjera det vanskeleg når kravet fyrst kjem no. Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Hva om tidligere eier og utbygger er en og samme person.... eller innehar styreverv/daglig leder på tvers av bedriiftene (utbygger versus tidl. eier)? Nå er det riktig nok 2 år siden jeg kjøpte boligen, men saken er blitt enda mer aktualisert etter en barnefamilie har flyttet inn i naboleiligheten. Hva med naboene? kan jeg kreve at de rydder opp? Endret 20. august 2018 av Andre1980 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå