Gå til innhold

Koble tp-kabel til veggboks

Anbefalte innlegg

Nei, kabel er rett type. 

Jeg er bange for at det er å lete etter en nål i en høystakk uten testutstyr.

Nei kabel er ikke rett type. Kabelen trådstarter har kjøpt er patchekabel, med flertrådet ledere. Veggbokser, som trådstarter har i den ene enden, er laget for kabel med solide ledere, ikke flertrådet. Når disse to brukes feil, så vil en flertrådet kabel nedi knivene på veggboksen ikke få nok feste og dermed gi dårlig eller ingen kontakt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei kabel er ikke rett type. Kabelen trådstarter har kjøpt er patchekabel, med flertrådet ledere. Veggbokser, som trådstarter har i den ene enden, er laget for kabel med solide ledere, ikke flertrådet. Når disse to brukes feil, så vil en flertrådet kabel nedi knivene på veggboksen ikke få nok feste og dermed gi dårlig eller ingen kontakt.

Ok, jeg kigget bare på betegnelsen på kablen. 

Lenke til kommentar

Og betegnelsen på kabelen er akkurat det som forteller at dette er feil type kabel til fast installasjon(veggboks) :)

Aha, "stranded" - da lærte jeg noe nytt idag :-)  Jeg må jo ha hatt flaks de gange jeg har kjøpt kabel på rulle at de har gitt meg riktig type, men kjøper man på rulle er det kanskje typisk den typen man får. 

Lenke til kommentar

Ja når en kjøper på rull er det ofte for fast installasjon, så de er ofte beregnet til installasjon, veggbokser og patchepanel. Her vil du få motsatt problem, med at det kan være problematisk å få på plugger og ofte dårlig kontakt på de etter det :)

Lenke til kommentar

Nei kabel er ikke rett type. Kabelen trådstarter har kjøpt er patchekabel, <......> ikke få nok feste og dermed gi dårlig eller ingen kontakt.

Ja, prøvde meg på det samme.

Hadde et veldig trangt sted (sannsynligvis knekk på trekkrøret), og håpet å kunne bruke en flat patchekabel, men lederne var alt for tynne til at jeg fikk festet de i boksen.

(Endte med at jeg på det aktuelle strekket tok av den hvite isolasjonen på kabelen for å få lederne gjennom.)

Bruk en kabel for fast installasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Siden det eksisterer en tråd som tildels er innenfor mitt "problem", så poster jeg her. 

Mitt muligens dumme spørsmål er om begge utgangene på en slik dobbelboks vil virke samtidig når det kun er en kabel som går fra router/switch til boksen. 

Årsaken til at jeg spør er bildet av "innmaten" til en slik boks som er tatt med noen få poster ovenfor i denne tråden. Der ser jeg at det er 2 rader med mulighet til å koble de åtte lederne i en nettverkskabel, men kun den ene har blitt brukt. 

Jeg spør også fordi det er vurdert å sette opp en slik" dobbelboks" for å ha uttak for nettverkskabler til en TV og en dekoder, men problemstillingen gjelder også om to andre nettverksenheter bl.a. en PC kobles til i uttakene. 

For å spørre enda dummere, hvorfor er det 2 rader (2x8) for tilkobling av kabler i boksen hvis en rad kan dekke begge uttakene? 

Endret av polljen
Lenke til kommentar
4 minutes ago, polljen said:

Mitt muligens dumme spørsmål er om begge utgangene på en slik dobbelboks vil virke samtidig når det kun er en kabel som går fra router/switch til boksen. 

Årsaken til at jeg spør er bildet av "innmaten" til en slik boks som er tatt med noen få poster ovenfor i denne tråden. Der ser jeg at det er 2 rader med mulighet til å koble de åtte lederne i en nettverkskabel, men kun den ene har blitt brukt. 

Nei, det vil ikke virke*

*en Cat5 kabel kan splittes opp slik at du kobler 2 trådpar til hver port og dermed får 2x100 Mbit fungerende med 1 kabel. 

En bedre løsning ved mangel på opplink er en gigabit switch. 

Lenke til kommentar
Janvik skrev (Akkurat nå):

Nei, det vil ikke virke*

*en Cat5 kabel kan splittes opp slik at du kobler 2 trådpar til hver port og dermed får 2x100 Mbit fungerende med 1 kabel. 

En bedre løsning ved mangel på opplink er en gigabit switch. 

100 eller gigabit er ikke problemet her, men jeg tolker deg dit at for at begge portene skal virke så må det kobles 2 trådpar i hver port alternativt legges en kabel frem til hver "koblingsrekke" i boksen. 

For ordens skyld så spør jeg på en annens vegne, selv bruker jeg flere switcher i mitt eget nettverk. 

Lenke til kommentar
polljen skrev (8 timer siden):

100 eller gigabit er ikke problemet her, men jeg tolker deg dit at for at begge portene skal virke så må det kobles 2 trådpar i hver port alternativt legges en kabel frem til hver "koblingsrekke" i boksen. 

For ordens skyld så spør jeg på en annens vegne, selv bruker jeg flere switcher i mitt eget nettverk. 

Det er to koblingsrekker i boksen fordi den er laget for to tilkoblinger. Og da må du strekke opp to uavhengige kabler, en til hver rekke, som i andre enden er koblet til hver sin switchport. Dersom du kun skal ha en kabel/tilkobling så finnes det bokser med kun ett uttak.

Det er mulig å jukse det til som det blir beskrevet her med kun 1 kabel, men da bruker en kun 2 trådpar til hver rekke. Ulempen med dette er at en da vil kun få 100Mbit i stede for 1Gb hastighet, og en vil og miste mulighet for eks POE. Gjør du dette må du og huske på at du må splitte kabelen i den andre enden og for hvert punkt må fysisk ende opp i hver sin switchport.

Anbefaler ikke at du gjør dette med mindre en er helt nødt og det ikke finnes andre alternativer. Og må du først gjøre dette så vil jeg heller anbefale at du beholder veggkontakten som et enkelt punkt i begge ender og heller bruker en splitter i hver ende. Da er kablingen gjort korrekt og modifikasjonen er lett å reversere om en ombestemmer seg senere uten verktøy.

https://www.maxgaming.no/no/adaptere/lan-splitter-for-nettverkskabel-rj45-ftp

Men har en strøm tilgjengelig så er det et bedre alternativ å bare kjøpe en enkel switch som støtter gigabit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...