smk Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 (endret) Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Jeg er under snittet teknisk av meg, og kan ikke fagterminologien, men jeg prøver å forklare: Jeg har TV og Internett fra Altiboks. Selve boksen er montert inni et kjøkkenskap, også går det kabel fra kjøkkenet, via loftet og til en liten veggboks i stua. Fra veggboksem går det kabel til boksen under tv’en. På et tidspunkt sluttet tv’n å virke. Jeg fant ut at det var kabelen som gikk via loftet som det var noe galt med. Kjøpte ny, testet at den virket ved å plugge ene enden i kjøkkenboksen og andre enden i TV-boksen. Fikk så trekt den nye via loftet. Klippet av pluggen i den enden som er ved veggboksen i stua, og har nå prøvd i mange timer å få koblet den riktig. Jeg har verktøyet, så det er ikke der problemet er. Problemet er at det bare står «Ethernet er ikke tilkoblet», og «DHCP-tilkobling mislyktes. Kontroller nettverkskablene.» Jeg legger ved bilde av veggboksen i nytt innlegg under her, så ser dere hvordan mitt siste forsøk på kobling er. Bilde: Som dere ser, så har jeg fulgt fargekodingen som er standard på b-kobling, altså brun, hvitbrun, grønn, hvitblå, blå, hvitgrøn, oransje, hvitoransje. Jeg vet ikke om dere ser det, men Elko-boksen har egen rekkefølge på fargene (brun, hvitbrun, grønn, hvitgrønn, oransje, hvitoransje, blå, hvitblå) og jeg har prøvd å følge den fargekodingen også, men uten resultat. Er det noen som ser/skjønner hva jeg gjør feil? Endret 21. juli 2018 av Hårek Flettet 3 innlegg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Har du fulgt rekkefølgen på rekkeklemmen eller tallmerkingen på rekkeklemmen? Orange skal være på 1-2, bildet viser at du har den på 4-5. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Du har ikke fulgt fargekodingen. Du har rett og slett koblet feil. 2 Lenke til kommentar
smk Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Har du fulgt rekkefølgen på rekkeklemmen eller tallmerkingen på rekkeklemmen? Orange skal være på 1-2, bildet viser at du har den på 4-5. Hei, og takk for svar. Ja, det var det jeg prøvde først, men får samme beskjeden på tv’n. Den koblingen som er på bildet er et forsøk på å kopiere rekkefølgen i pluggen som er i andre enden. Lenke til kommentar
smk Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Du har ikke fulgt fargekodingen. Du har rett og slett koblet feil. Takk for svar! Ja, jeg regner med at det er noe feil her. Vet du hvordan jeg gjør det riktig? Som jeg skriver over her, så har jeg også forsøkt å koble det i henhold til fargekodene for b-kobling i boksen. Men det gikk heller ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 (endret) Se på bildet. Under ser du tallene 5, 4, 1, 2, 3, 6, 7, 8. Dette er pinnene slik de er i en RJ45-plugg. Ser du på fargene i boksen så ser du at de starter med blå/hvit. Ikke orange/hvit som du har koblet. Orange/hvit skal på den som er merket med 1. Altså den 3dje koblingen i boksen. Korrekt fra venstre mot høyre blir det da: blå/hvit - blå - orange/hvit - orange - grønn/hvit - grønn - brun/hvit - brun. Endret 22. juli 2018 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
smk Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Jeg har allerede prøvd den måten også, men det gikk heller ikke. Kom som sagt samme feilmelding på TV-skjermen da også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Da har du enten koblet feil i andre enden, ikke fått ordentlig kontakt i veggboksen eller så har du andre problemer. Test med en kabeltester hvis du har. 1 Lenke til kommentar
smk Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 I andre enden er det plugg så der er det ikke boks som er koblet. Kabeltester har jeg ikke.... Får prøve å koble den i henhold til fargekoden på boksen i tilfellet det var dårlig kobling. Men takk for svar. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Hvis ikke jeg tolker førsteinlegget feil, så er dette en patchekabel. TS klippet jo av pluggene som den kom med. De er jo ikke lagd for kroneplinter. Jeg har aldri prøvd det selv, men det kan jo være en årsak til at ingenting fungerer 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Har du brukt skikkelig krone-verktøy? Hvis man bruker f.eks. et tynnt skrujern så hender det ofte at man ødelegger knivene som lederne skal sitte i. Lenke til kommentar
smk Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Ja, bruker kroneverktøy. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Er det noen som ser/skjønner hva jeg gjør feil? Som andre har sagt har du koblet felt. Du skal bare koble akkurat som fargekoden viser, ikke begynne å krysse kabler. De 4 midterste skal du altså koble om. Iøvrig er kabeltester uvurderlig og kan spare mye tid når ting ikke funker. Fås for en hundrings sådan circa. 1 Lenke til kommentar
smk Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Takk for svar. Det første jeg prøvde, var å koble i henhold til fargekodene i boksen. Men det gikk ikke. Så den koblingen på bildet var bare et desperat forsøk på noe annet. Som heller ikke funket. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 (endret) Takk for svar. Det første jeg prøvde, var å koble i henhold til fargekodene i boksen. Men det gikk ikke. Så den koblingen på bildet var bare et desperat forsøk på noe annet. Som heller ikke funket. Hov, ser du også koblet de 2 første feil. Her er eget eksempel fra da jeg patchet opp hele huset. Kan legge til at når det har vært feil hos meg, har det vært pga at kroneverktøyet ikke fikk skubbet kablen helt ned til tross for at den ble kappet. Endret 22. juli 2018 av tigerdyr 1 Lenke til kommentar
smk Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Det er slik jeg gjorde det på første forsøk, og det er slik jeg har gjort det nå igjen. Men ingen resultat. Kan det være feil type kabel da, som blei nevnt over her? Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Ville investert i en kabeltester. Hadde god bruk for dette når jeg kablet hos meg. Da får man testet at alle kablene er koblet riktig og har kontakt i begge ender. Hvis du ikke gidder å vente på post fra ebay/aliexpress, har f.eks. cdon en som ikke er så dyr: https://cdon.no/elektronikk/logilink-network-cable-tester-rj45-p25059888 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Ja det kan være feil type kabel du bruker, eller feil verktøy. Med feil kabel så er det ikke sikkert du får god nok kontakt mellom lederen og pinnene i boksen. Med feil verktøy kan det være at du ødelegger pinnene i boksen og derav ikke får kontakt. Men uansett. Jeg legger merke til at du har koblet opp etter rekkefølgen i den andre enden, som ikke gir mening om du skal bruke B-standarden. Kan det være at du har fått deg en krysset kabel? Dvs en kabel det er A-standard i den ene enden og B-standard i den andre? For å si tilfelle kan det være problemer om du følger feil standard i feil ende. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Det er slik jeg gjorde det på første forsøk, og det er slik jeg har gjort det nå igjen. Men ingen resultat. Kan det være feil type kabel da, som blei nevnt over her? Nei, kabel er rett type. Jeg er bange for at det er å lete etter en nål i en høystakk uten testutstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå