Gå til innhold

Hvor mye utbetalt i måneden må du ha for å leve et ok liv?

Bloatlord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anklaget deg ikke for å lyve. The absolute state. Når blir du kvalm? :p

Er du ferdig å trolle?

Jeg blir kvalm av dagens forbrukersamfunn. Når noen trenger 70 000kr i måneden for å leve ok. Da blir jeg kvalm. Er dette bedre forklart for deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at en bare bruker mer penger etterhvert som en tjener mer, jeg har levd fint for noen skarve tusinger som student men ville nok hatt store problemer i dag. På grunn av vaner jeg har lagt meg til.

Man kan justere i "alle" ender, men det er ikke lett.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Uten et liv, 10 000.

Folk må da få velge selv hva som er et bra liv eller? Jeg kjenner folk med 600 000 i året som ikke klarer seg med en krone mine i året, jeg personlige hadde 280 000 i fjor og hadde null problemer og overleve og tillegg spare 35-40k. Går litt på hvor mye man sløser... Er ekstremt mye sløsing i dette landet.

Endret av Johannes Entenmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk er forskjellige og har forskjellige verdier her i livet, sånn er det bare.

Er et sammensatt spørsmål, merker store forskjeller på meg i forhold til andre på mange punkter. Jeg er økonomisk bevisst, fra andre sitt perspektiv er jeg nok "gjerrig".

Jeg bruker ikke penger på småting som f.eks godteri/drikke når jeg er ute på kino eller på stranda osv.

Har niste med på jobb, synes ikke det er verdt å bruke opp mot 2 000 på lunsj i måneden som mange gjør.

Ting som går under "Div" posten på luksusfellen, styrer jeg langt unna i forhold til de aller fleste.

Skal jeg derimot ha noe jeg vil/må ha så koster det hva det koster, kjøper kvalitet og det jeg vil ha. Sløser på det jeg brenner for, f.eks så kjøper jeg fotballsko til 2 000 selv om jeg er spiller på meget lavt nivå. Kjøpt ny bil et par ganger uten lån osv

Kort svar: Har jeg 4-5 tusen jeg kan disponere på det jeg vil etter alt av faste utgifter er betalt så lever jeg godt og har lite å klage på.

Akuratt nå har jeg rundt 12 000 i måneden etter faste utgifter, men skal starte familie så blir vel mindre fremover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Min erfaring er at en bare bruker mer penger etterhvert som en tjener mer, jeg har levd fint for noen skarve tusinger som student men ville nok hatt store problemer i dag. På grunn av vaner jeg har lagt meg til.

Man kan justere i "alle" ender, men det er ikke lett.

Absolutt , f.eks wrestlern Lex Luger tjente flere hundre tusen US på 90s men så en dag var han helt blakk , måtte sågar sove hos en kompis

Samme med Ric Flair , bruker mer penger enn han har pga vant til det (man kan vel si at hans big shot rollefigur ble virkelighet)

....og hvordan kan Varg Vikernes ha råd til 7 unger , skulle tro han hadde gjeld til over øra ??

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

De som sier "ti tusen kroner i skattefri borgerlønn er nok, du kan bo i kollektiv og spise godt" har ihvertfall ikke skjønt det...

Jeg kunne godt levd på det. Saken er bare den at man må ta med inflasjon i beregningen, og da er det ikke bare bare.

Er du ferdig å trolle?

Jeg blir kvalm av dagens forbrukersamfunn. Når noen trenger 70 000kr i måneden for å leve ok. Da blir jeg kvalm. Er dette bedre forklart for deg?

Må si meg enig. Du er vel også sosialist.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt levd på det. Saken er bare den at man må ta med inflasjon i beregningen, og da er det ikke bare bare.

Må si meg enig. Du er vel også sosialist.

Kan ikke helt kalle meg sosialist. Men jeg ønsker at det burde være mindre forskjell på folk. Noen har alt for mye. Er absolutt ikke misunnelig på de som har mye. Det må være lov å mene noe, uten at man skal stemples som misunnelig og smålig.

Ville jeg hatt mer, ville jeg ha valgt en annen vei her i livet. Som for eksempel skattelette til de rikeste, det er tullball. Hvorfor skal de som har nok få mer? 

Dette er min mening, og jeg vet at andre mener noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kan ikke helt kalle meg sosialist. Men jeg ønsker at det burde være mindre forskjell på folk. Noen har alt for mye. Er absolutt ikke misunnelig på de som har mye. Det må være lov å mene noe, uten at man skal stemples som misunnelig og smålig.

Ville jeg hatt mer, ville jeg ha valgt en annen vei her i livet. Som for eksempel skattelette til de rikeste, det er tullball. Hvorfor skal de som har nok få mer?

Dette er min mening, og jeg vet at andre mener noe annet.

Bare sånn at det er sagt: det er kjernesakene for de sosialistiske partiene, fjerne skattelette og i noen tilfeller øke skatter fpr de rike, slik at det kan gå til samfunnets beste.

Jeg er helt enig i at det finnes for mange som tjener så mye at de ikke en gang kan bruke de pengene, hvorfor ikke heller gi tilbake til samfunnet?

Ifølge Rødt så øker forskjellene, nå skal jeg ikke si jeg har dokumentasjon som tilsier det, men med en blåblå regjering som gir mindreskatter generelt så er ikke det så overaskende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

https://www.yahoo.com/finance/news/real-world-increasingly-rough-30-year-old-americans-155554771.html

"I think people are saving money by not having children. The birth rate in the US is dropping. My parents had 4 boys and my wife and I have 2 boys. Last year a study showed that one child cost 250,000 to raise until they are 18. That means I'm already 1/2 mill in and a house payment. The only thing that saves me is that I have no student loans and I bought my house very cheap in 2010 when the market was very low. I always tell my young students to get a job that will pay for college. They can join the military, work at the school district like an ed. tech. and they pay for your classes or New Balance who will pay for your classes"

Kommentarer fra yahoo :

"Having worked as an underwriter in the mortgage industry, I see hundreds of credit reports, and financial statements. I see most of those under-30 are living well above their means. Cars that cost more than they earn in a year., renting newly built apartments and condos with every amenity you can think of, and credit card debt for trips, cellphones, mani /pedi's, etc. The under 30 crowd never heard the word "no" when they wanted something, and now, without the bank of mom and dad, they have done nothing to curtail their spending ways"

"Times are tough because they dont want to work. I've hired numorous guys in that age range. They always say working weekends is no problem. Once I put them on the schedule for the weekends, they quit. They believe the guys who have the seniority should stay on the weekend routes while they should get the mon-fri route. And 4 weeks vacation from day one"

"I don't know about you, but if i had $100,000 in student loan debt, i wouldn't be wasting money on a $1,000 iPhone, a brand new car, bunch of tattoos and the daily Starbucks mocha-frappa-whatever-a-chino. Pay your debts first. Luxuries can come later"

Andre boller i 1955 , lol :

"I remember 1955 quite clearly, I was 7 years old then and things were completely different then from today. My parents never had a lot of extra money, so we often never received Christmas presents or birthday presents. Back then I walked everywhere and only played outside. At home we ate lots of wild game, fish, and fowl. Vegetables from the garden. I didn't know what pre-sliced white bread looked or tasted like, since my mom baked bread. Once in a while we would get a nickel or maybe a dime for something from the store. The movies were a weekly treat, and they cost around 15 cents for the Saturday afternoon matinee. Back then poverty was not discussed, life was as it was. People were more egalitarian. I remember when I started delivering the "weekly reminder" a shopping guide, it was the first time I earned money and was able to spend it on myself. We used to also go out and get subscriptions for newspapers which we were rewarded with prizes. We also gathered old newspapers and sold them to the local hatchery for a penny a pound. Back then everything got recycled. Pop bottles were 2 - 3 cents each depending on the brand. When we visited relatives who lived on the farm they still didn't have running water, or indoor toilets. Water was brought up from the well and kept in a pail with a dipper. There were outdoor toilets, and toilet paper was old Sears and Roebuck catalogs or Montgomery ward. I joined the Navy right out of HS and my first pay check was around $90 a month. When I got out of the military, minimum wage was $2 an hour, I have weathered countless recessions, the worst I remember was in the late 70's when unemployment was double digit as was the cost of borrowing. I rejoined the military in 1980 basic pay was $568 a month about $3.50 per hour if your worked 40 hours a week, we usually worked around 60 hours a week. The the savings and loan debacle, dot com bubble, Y2K, up to the housing and financial collapse. The US goes from boom to bust and bust to boom. My advice keep looking and stay busy so you don't think much about what you don't have and be grateful for what you do have. I don't remember whining about my situation, I just kept my face to the wind and kept moving. I am 70 now and like my old Sergeant Major once said, when you look back your life it is only the hard times that you remember fondly, those are the stories you will tell about how you got survived. Another old soldier once told me, the worst thing you could do was lay in the supine position. Stand on your feet and keep moving. Laziness is a disease that anyone can catch"

"Most of my friends from high school who went to college and got degrees didn't even end up with a job from that field. Some work very menial jobs now. Degrees guarantee nothing. I got a job at the airport here in Las Vegas when I was 17 and have been there ever since (18 years). Had scholarship opportunities but passed them up. Now making 70k+ a year. Have strived to live simple, have no debt and pay almost everything in cash. I have a couple credit cards with good rewards but never pay interest.

Ohhh and 53% of millennials expect to be millionaires? LOL. Just strive to get by without too much stress"

Ha ha :

"The average age of an American soldier in World War II was 26. They spent their childhood in a Depression, then fought against fascism. Don't try to tell me Americans under 30 have it rough today. I'm not buying it"

"Millennial Retirement Plan:

1. Inheritance
2. Hit the Lotto
3. Find a bag of money in the road"

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

For 2018 har vi - to voksne + to i ungdomsskolen - et budsjett på 350000 kr eller 29167 kr/mnd. Da er alle andre utgifter enn skatt + en helt selvvalgt post (som kan kuttes på en uke når som helst det passer) inkludert, også f eks sparing med tanke på langsiktige fornyelser for å holde skansen mht bil og båt. Vi har ikke nok til å leve et OK liv, vi har mer enn nok - men skulle vi satt budsjettet etter inntektene i dag kunne vi lett doblet. (Har ikke boliglån, men har en eldre bolig med en del vedlikehold selv om den er i utmerket stand). 

For altfor mange i Norge i dag er det slik at fok  har OK liv ved 50 % mer inntekt enn man selv har  - akkurat som folk har alkoholproblemer om de drikker 50 % mer enn man selv gjør... . 

Lenke til kommentar

Man kan leve veldig godt i Norge på ganske lite. 

* For underholdning kan man betale for Netflix eller HBO (jeg bytter imellom dem ettersom det er serier jeg vil se. Kansellerer etter at jeg har sett det jeg vil) og kanskje dele spotify abonnement med noen i familien. Da blir det kanskje 150kr i måneden. Ellers er jo bibliotek gratis der man kan skaffe seg masse bøker. Ellers har man jo youtube, reddit osv. som har en uendelig strøm med underholdning. 

* Trening kan man gjøre veldig billig. Egentlig trenger man bare litt treningstøy og noen sko så kan man jogge ute året rundt så lenge man er forsiktig på glattføre. Og man kan kjøpe seg litt enkelt utstyr og kanskje en brukt treningssykkel som man finner masse av på finn. 

* Teknologi i Norge er billig relativt sett, ikke mye dyrere enn i utlandet. Holder man seg et år eller to bak toppmodellene, kjøper brukt, eller går for midt-modellene kan man spare mye. Og ofte har man jo tilbudsdager som black friday man kan gjøre gode kjøp. Kjøpte en 1080p Samsung 40" for flere år siden som har holdt meg veldig bra for 2000kr. 

* Strøm er billig, mobil er billig om man velger riktig abonnement, helseforsikring er ikke nødvendig osv. 

* Mat kan være ekstremt dyrt i Norge, om man handler på bensinstasjoner og spiser usunne burgere og pizza hver dag. Om man er litt fornuftig, velger frosne grønnsaker, grov ris, first-price laks, hamburgere i 10pakning, havregryn og baker brød selv kan man komme veldig billig og greit ut av det. 

* Nå er det veldig billig å ha huslån i Norge, men det kan såklart være vanskelig å spare opp enkeltkapitalen som kreves, spesielt som enkeltperson og i Oslo. Så avhengig av hvor du bor og hva du jobber som kan det være en utfordring. 

* Bil trenger ikke være så dyrt, om man velger å bo nærme jobb slik at man kan gå dit, og kjøper en bil av fornuftig merke som ikke krever dyre servicer eller har enormt verditap. Skoda, toyota, kia osv. er like gode biler som resten men er billigere. Man må også være fornuftig her og ikke kjøpe en bil slik at man må ta opp et veldig stort og langt lån.

* Hobbier. Her er jo folk veldig forskjellige. Man kan ha en hytte uten strøm og vann innlagt som er billig å drive. Har man båt og reiser mye til utlandet kan det fort bli dyrt, men det er absolutt grep man kan ta for å gjøre ferier veldig mye billigere enn de trenger å være. 

Trekker man fra boligutgifter vil jeg si at det ikke er så mange tusen man trenger for et godt liv. Handler mye om hvilke vaner man legger seg og hvilke forventninger man har. 

Lenke til kommentar

helt ok bolig i god stand men som stadig må vedlikeholdes? :p

Dere er i en helt annen klasse uten lån og eier bolig. Jeg leier og der går brorparten av min inntekt etter skatt hver måned.

Det er stadig - ikke mye, men stadig - vedlikehold å utføre på en 70-80 år gammel bolig dersom man skal holde den "slip shape" og ikke ha verdiforringelse. Gjør man som kommuner og en del utleiere gjør - og lar være å røre en spiker til ting faller ned av seg selv for så å rive og bygge nytt blir forholdet et annet, det samme om man "vedlikeholder" for 3/4 million hver gang. 

Jada, vi er uten lån i dag, men vi har ikke alltid vært det, heller ikke alltid selveiere. Justerer vi opp etter konsumprisindeksen har vi hatt år med høyrere budsjett enn nå, men aldri mer enn knapt 40000 oppjusterte kr/mnd (og det var ikke mange årene). 

Lenke til kommentar

Man kan leve veldig godt i Norge på ganske lite.  ....

Og for å følge opp dette litt selv: 

Medie/underholdnignsbudsjettet vårt er 17500 kr/år. Det omfatter telefonene (kjøp og bruk, men ikke abonnement for oss to voksne, det har vi fra arbeidsgiver), internett, aviser (to en dag, og en helg), et par (ikke-fagrelaterte tidsskrift) og bøker Verken TV eller kabel er aktuelt hos oss, vi har nyttigere ting å bruke tiden på. 

Trening koster 0,00/mnd (bortsett da fra sykler definert som transportmiddel og langrennski). Det tar oss ti minutter pr fot før løypene ligger en del timer innover, både sommer og vinter. 

Datamskinene til begge ungdommene er kjøpt for selvtjente penger (jada, de var i arbeid fra 13-årsdagen, ikke veldig stort problem her vi bor om man VIL noe og har vist det før man er så gammmel) og er langt fra året sutgave. Som for oss brukes slikt den er teknologsik sett avlegs (minst fire-fem år), akkurat som mobiltelefonene. Slikt er akkurat som spade og rive i hagen: Arbeidsredskaper som skal gjøre jobben, ikke noe man skal få status for hos naboen. 

Matbudsjetett vårt er til vanlig 250 kr/dag samlet for oss fire, og da lever vi helt utmerket (og har en del gjester). Vi har dyr butikk (priser a la https://nettbutikk.joker.no/varer)og over en time i bil til næremste konkurrent som er rimeligere, men også hage som forsyner oss en del og har båt - 22 fot 50 år gammel tresnekke med 8 HK dunk-duk-motor - slik at vi er 90 % selvforsynt med annen fisk enn laks. 

Vi bor ikke spesielt nær arbeid (på sommerføre et kvarter pr bil eller tre kvarter-en time pr sykkel), og vi har helt kurant, men ikke flott bil. Den vedlikeholdes slelv så langt verktøykassen og hodet (mitt + naboens for begge deler) strekker til og vi avsetter hele tiden 1,50 kr/kmtkjørt (en del av budsjettet) til nykjøp når den er nådd stadiet som passer for to ungdommer når yngste har blodferskt førerkort. . 

Budsjettet for ferier og andre reiser med overnatting er 20000 kr/år, i tillegg kommer bruk av bilen (går via bilbudsjett) og mat når vi har selvhusholdning (går via vanlig husholdningsbudsjett). .Vi har minimum tre reiser på i alt 12-15 netter borte årlig. 
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva trenger jeg for å leve komfortabelt?

-Råd til å leie en bolig der jeg slipper å høre naboenes samtaler, der jeg slipper innetemperatur på 13 grader vinterstid eller at vinden går rett gjennom veggen, der jeg slipper at husverten stadig låser seg inn fordi de har sikringsskapet for hele huset i et av kjøkkenskapene mine og modemet for hele husets internett på mitt soverom

-Råd til å spise sunt (nok proteiner og grønt, mindre brødmat og ris)

-Råd til tannlege, lege, fysioterapi eller kiropraktor ved behov

-Råd til medlemskap på treningssenter

-Råd til å bytte ut klær når de blir utslitt og sko når de har hull/ikke holder vann lenger

-Råd til å bytte ut elektronikk og hvitevarer som ikke fungerer ordentlig

-Råd til å reise og besøke familie en gang i blant

Hva jeg trenger for å leve godt, utover det som alt er nevnt:

-Råd til å kjøpe bolig

-Råd til å ta lappen og kjøpe en god bil (pålitelig i drift, forutsigbar økonomisk og lite behov for vedlikehold)

-Råd til å ha hund igjen

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer an på hva som menes med OK.

OK høres ut for meg som en livsstil som er billig i drift men som ikke går for mye ut over livsutfoldelsen og livskvaliteten.

Da trenger jeg 8000 til boliglånet, ca 3000 til faste utgifter, 10 000 til mat, drikke og underholdning, så kanskje rundt 20 000 per måned.

Bør også spare litt, så legg på kanskje 2000, så har vi rundt regnet 25 000.

Lenke til kommentar

Ser at jeg neppe vil greie å leve av under 28k utbetalt.

Hvordan kan de som sitter i kassa på butikken etc overleve?

Hadde klart meg lett for 20K utbetalt, det dekkes alle månedlige kostnader, men så er der nesten heller ikke noe igjen til oppsparing og moro.  

Nå eier jeg så også boligen, men en kompis betaler 18K bare i leie for en liten 4-roms midt i Oslo.. penger rett ut av vinduet.. 

Så nøklen er vel at man eier egen bolig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...