Gå til innhold

Hvor mye utbetalt i måneden må du ha for å leve et ok liv?

Bloatlord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som sier "ti tusen kroner i skattefri borgerlønn er nok, du kan bo i kollektiv og spise godt" har ihvertfall ikke skjønt det...

For nordmenn flest er det ikke godt nok.

Men det er fattige i verden som ikke engang kan drømme om slik luksus, tenk å kunne spise seg mett daglig.

Lenke til kommentar

Rundt 8.000 kroner i mnd etter at alt er betalt. (Dvs - Husleie/lån, forsikringer, strøm, internett, mobil, mat, sparing, osv).

Dette går til øl, klær, middager på restaurant, konserter, helgeturer i norge, osv. Mange måneder bruker jeg bare halvparten av dette. Men det som er igjen setter jeg inn på en egen "sparekonto"" for liknende ting, slik at jeg kan bruke mer andre måneder.

I tillegg så har jo jobben i seg selv ganske mye å si for å leve et godt liv, hvor mange nære venner som bor i nærheten, osv.
Lenke til kommentar

Mennesket er ufattelig tilpasningsdyktig, bemerkelsesverdig sådan.

Kommer man i tøffe situasjoner vil man tilpasse seg og det går lettere enn man tror, men er vanskeligere enn å øke forbruket.

Stadig høyere bruk av penger og sløsing hele tiden er veldig lett, å kutte ned er verre men fullt mulig. Det er mye man tror man trenger som man egentlig ikke har bruk for. Jeg vil anbefale (minst) en årlig gjennomgang av abonnementer, forsikringer og avtaler man har med leverandører for å se hva det bør koste, og hva man egentlig trenger av alt.

Lenke til kommentar

Ser at jeg neppe vil greie å leve av under 28k utbetalt.

12-13 til bolig. 5-6 faste utgifter. 5 til sparing resten på mat og diverse. Dette blir da et fattig liv men ok med gammel bil

Hvordan kan de som sitter i kassa på butikken etc overleve?

Jebus! 28 000 etter skatt... Det er crazy mye.

For å leve et vanlig liv, med leid leilighet sentralt og uten gjeld, greier man seg på 13 000 etter skatt. 6500-8000 for en vanlig leilighet. 2000-3000 til mat og husholdning. 2000-4500 til andre utgifter.

Alt over dette blir bare bonus.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En rask vei til å bli millioner er å bruke like mye som når du var student når du får deg jobb.

Jeg tjente ca 45k etter skatt noen år. Først ble det mye sløsing på mye tull. Men kjørte for fort og mistet lappen og sparte mye på det. Hadde en helt grei 50 kvadrat leilighet som jeg nok betalte 6k i måneden for på Forus utenfor Stavanger og sluttet etterhvert å sløse på så mye tull. Endte opp med å spare 30k i måneden og hadde en halv mill på under 2 år. Sa opp jobben og reiste og sløste nok for mye penger i noen år, men angrer ikke.

Pengene forsvinner uansett en gang. Enten nå, senere eller når du dauer. Gjelder bare å bruke de på den måten du fortrekker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å leve et vanlig liv, med leid leilighet sentralt og uten gjeld, greier man seg på 13 000 etter skatt. 6500-8000 for en vanlig leilighet. 2000-3000 til mat og husholdning. 2000-4500 til andre utgifter.

Sentral leilighet til under 8000? Sjekket nå på finn og i Oslo får du da ca 15kvm. Må si jeg er overrasket over at jeg fant noe til den prisen i det hele tatt. Det går jo, men er i hvert fall ikke noe luksus.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sentral leilighet til under 8000? Sjekket nå på finn og i Oslo får du da ca 15kvm. Må si jeg er overrasket over at jeg fant noe til den prisen i det hele tatt. Det går jo, men er i hvert fall ikke noe luksus.

Liker at 'ikke luksus' er noe å akke seg over.

Jeg synes han poirot-fyren gir ett nøkternt og godt overslag.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Var mer ment som en underdrivelse enn akking. Luksus er jo ikke tema i tråden, "ok liv" er målestokken.

Edit: ser ut som jeg var litt kjapp. Alle jeg ser til den prisen er hybler. Så da må man opp i pris eller til mer usentrale områder.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Men markedet bestemmer leieutgiftene dessverre. Hva skal en gjøre dersom jobben man har er litt for sentralt til at man får seg rimelig leieleilighet da? Bytte yrke?

Lenke til kommentar

Har 23000 utbetalt,

11000 går til husleie 

736 til 30-dagers kort

400 til internet

600 til telefon

1472 i studielån

sitter igjen med 8792

Føler at pengene bare blir borte, eier ikke økonomisk sans. Er ikke flink til å spare, noe som visstnok skal være normalt for folk med adhd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har 23000 utbetalt,

11000 går til husleie

736 til 30-dagers kort

400 til internet

<b>600 til telefon</b>

1472 i studielån

sitter igjen med 8792

Føler at pengene bare blir borte, eier ikke økonomisk sans. Er ikke flink til å spare, noe som visstnok skal være normalt for folk med adhd.

Fant EN ting du kan forandre på ihvertfall...

Men det er en evig runddans dette forumet. Det finnes alltid en uteligger som synes ditt liv er luksus. Skal alle degraderes til uteligger da?

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor familie = store kostnader, dette kan være vanskelig å skjønne for de som har en liten husholdning, men alt koster og tilsammen blir det store beløp.

Det mange i familier ikke tenker over, er at en god del faste avgifter (feks. kommunale avgifter) er lik for oss enslige som for en familie.  Med 2 inntekter er sånne ting enklere å ta enn med bare 1 (selv om det med enkel planlegging går fint også).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...