Tullballj Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Noen som klarer å tyde alderen på de Hankook dekkene ut i fra denne dot koden? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Så lenge du ikke har med merket for produksjonsuke: Nei. Dette står som regel bare på den ene siden av dekket. Formatet er xxyy, der xx er uke og yy er år, for eks er 3715 uke 37 i 2015. Dersom kode har kun 3 sifre, er dekket laget før 2000. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 (endret) Det skal jo være minst 3 siffer etter hverandre. Kan ikke se det her. Finnes det noe mer tekst som f.eks tre tall i en oval sirkel? Endret 20. juli 2018 av Ribo Lenke til kommentar
El burro Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Se på andre siden, det er ikke alle produsenter som stempler produksjondato på begge sider, etter koden å dømme så er det Hankook produsert i Korea. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 20. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2018 Snudde dekket rundt og da sto det på den andre dekk siden. Det er 2011. Da følger jeg opp med neste spørsmål hvor lenge jeg kan bruke dekket? Bilen er gammel og skal på EU kontroll i april. Det er mulig at dette er de siste månedene jeg har bilen. Har brukt litt penger på å holde bilen i stand, men vet aldri hva som dukker opp på en EU kontroll. Dekkene har stått på bilen siden jeg fikk den, og de har ikke rullet mange kilometer. Gummien er fin og myk uten sprekker. Jeg sammenlignet dekkene på den gamle bilen min mot den nyeste bilen vi har, som bare har et par år gamle dekk, og jeg kunne ikke se noe forskjell i spenst på gummien eller slitasje. Jeg kjørte på fjellet denne vinteren uten problemer, og dekkene oppførte seg eksemplarisk. Tror dere de holder en sesong til eller bør jeg bytte de ut likevel? Jeg vet at dekk er ferskvare, og at de helst bør byttes når de er passert 5 år. Blir dekkene lagret innendørs i ok temperatur og blir lite brukt vet jeg at de kan holde lengre. Hva mener dere? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Så lenge den som kjører vet tilstanden og kjenner grepet på dekkene når det kjøres og farten tilpasses deretter går nok dette bra. Dekket er ikke topp lenger, men det er ikke ubrukelig fordi om det er noen år. Men klart, treffer du på vanskelig føre uten å være forberedt da går det fort i grøfta. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Dekk er ferskvare og mange sier at syv år er tiden der det begynner å bli anbefalt, men ikke ytterst nødvendig, å kjøpe nye dekk. Jeg kjører litt lenger på dem enn det men er aldri i nærheten av å få bruksskade eller slitasje på dekkene til den grad at de blir uforsvarlig å kjøre med. Er enig med kremt, du kan fint kjøre et par år til med dem. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Hvor lenge dekk varer har jo utrolig mye å si på hvordan dem blir oppbevart lagret og. Ligger dem ute i solen hele året varer dem ikke lenge. Men du kan nok fint kjøre med dine. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Lagring betyr alt. Mine vinterhjul er produsert i 2009, og ble kjørt noen uker vinteren 2011. Så fikk bilen nye vinterdekk på felg, og disse ble pakket inn og lagret innendørs på mørkt og kjølig sted (tørr kjellerbod). Dekkene ble tatt i bruk igjen i 2017, og er fortsatt myke og fine som nye. Man må derfor se an tilstanden på dekkene, ikke bare alderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå