SirreStrikk Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Jeg har en del elektronikk som jeg skal ta med meg til utlandet hvor jeg bor. Har fått signert skjema fra butikken det er kjøpt, så det eneste jeg trenger er stempel/signering fra tollvesenet ved avreise. Det er nettopp det problemet ligger. Jeg har to muligheter til å møte tollvesenet, da utreise til det aktuelle landet skjer to ganger ila 30 dager. Flyet har avreise 0700 begge gangene, men tollvesenet opplyser på sine sider at åpningstidene er 0900 - 1200 man - fre. Det betyr at det er fullstendig umulig for meg å få varene sjekket (som tar maks 5 minutter). De har åpent TRE timer hver dag! Folk som reiser utenfor disse tidene er det rett å slett umulig for. Det virker nesten som om dette er med vilje for at staten skal unnslippe å tilbakebetale mva. Noen som har erfaring med dette? Gjør tollvesenet noen unntak? Må denne sjekken skje rett før avreise? Jeg spør her siden det er helg og jeg ikke kan få svar før tidligst mandag, og avreise er tirsdag. Det gjelder flyplassen Værnes i Trondheim. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 (endret) Har gjort dette noen ganger selv, og det enkleste er å være der i åpningstiden for å få stempel. Du må ha med varene, i ubrukt tilstand. Jeg har vel bare gjort dette ved utreise fra Rygge (da den hadde kommersiell trafikk) og Gardermoen. Regner med at tollvesenet er på plass på flyplassen i hele tidsrommet det kommer fly fra utlandet, så du kan ta en telefon og sjekke med dem. Husk at perioden mellom kjøp og utførsel ikke kan overstige 30 dager for at du skal få mva tilbake. Endret 20. juli 2018 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
SirreStrikk Skrevet 20. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2018 Takk for lynraskt svar. Første utenlandske fly lander 0750, mens mitt drar 0700. Boarding starter nok 0615 senest, så jeg burde være hos tollvesenet 0600. Så litt skeptisk på om dette går. Har sendt mail, og skal ringe de på mandag. Men hadde håpet alt det kanskje var en mulighet å komme dagen i forveien, sjekket varene, og deretter legge de igjen slik ser jeg kan plukke de opp dagen etter når jeg drar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Da er nok ikke tollvesenet på plass før ca 0800, tenker jeg. Kan ikke tenke meg at de tilbyr den tjenesten du er ute etter, men det må du høre med dem selv. Når jeg har gjort dette fra England til Norge, er det greit fra Gatwick og Heathrow, men fra Stansted er det ikke betjent. Du legger en konvolutt i en postkasse etter sikkerhetskontrollen, og ingen sjekker om du har med deg varene. Videre er min erfaring at engelsk moms blir refundert ca halvparten av gangene man reiser ut fra Stansted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå