mosedotten Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Det er alt for lite sang i matematikken.....I barnehagen lærer de å synge alfabetet, de synger til hundre osv. Og det man synger husker man.... Her er en kjent sang (med noen xtra vers) hvor barn mellom 5-7 kan lære oppbygninga av titalls-systemet fra e'n til titusen.....: 1 og 2 og 3 INDIANERE 4 og 5 og 6 INDIANERE 7 og 8 og 9 INDIANERE 10 INDIANERE SMÅ BAMSEN HAN VAR STOR OG DIGER DIGRE TENNER SOM EN TIGER ALLE INDIANERNE LØP SIN VEI DE TRENGTE HJELP I EN FEI SÅ DA KOM 10 (Skal synges; E'n ti, to ti, tre ti afrikanere….(Alle tiere skal telles!)) 20 30 AFRIKANERE 40 50 60 AFRIKANERE 70 80 90 AFRIKANERE 10*10 (ti ti) AFRIKANSKE DUNDRE ; 100!!! (vanskelig å finne rimord til hundre) HYSJ, DER HØRTE JEG DET KNAKET HYSJ DER HØRTE JEG DET BRAKET BAMSEN VILLE HA SEG STEIK GUBBAN BLEI SKIKKELIG BLEIK. OG DA KOM 100 200 300 SAMA 400 500 600 SAMA 700 800 900 SAMA 10 * 100 (ti hundre) GJORDE SUSEN; 1000!!!! SAMAN DRO BAMSEN HJEM TIL GAMMEN JOIKA FØRR BAMSEN ALLE SAMMEN BAMSEN OG SAMAN DRAKK OG FÆSTA OG SÅ INVITERT DÆM GJESTA SÅ DA KOM: 1000 2000 3000 DAMER 4000 5000 6000 DAMER 7000 8000 9000 DAMER 10 * 1000 I BÆRRE TRUSEN; TI TUSEEEEN!!! 10 000 Dermed har barna lært at det er ti tusen i titusen, ti hundre i tusen, ti ti i hundre og ti enere i ti og kan dermed addere og subtrahere ethvert firesifra tall....enkelt som bare det... 2 Lenke til kommentar
Mæs Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Jeg liker hovedtankene med å splitte klasser. Jeg er dog litt skeptisk til at lærere klarer å håndtere all kompleksiteten en slik skoleform fører med seg. Det må være mulig å klatre i systemet, samt å falle i systemet. Eleven kan ikke være låst i dusteklassen for alltid, kun fordi den gjorde det dårlig på en prøve i 1. Klasse og vice versa. Dette gjør at opprykk og nedrykks funksjoner for hver enkelt elev må implementeres. Hva skjer så når flere rykker ned enn opp? Da må man fordele resurser fra toppen og ned. Kort sagt, fryktelig mye avansert logistikk å håndtere for en eller flere lærere. Her kan man jo vurdere implementasjon om man er så heldig å ha resurser som har gått teach first løpet. Disse resursene er sivilingeniører og jobber som lærere og kan håndtere kompleks logistikk. En annet parameter jeg ser for meg kan slå negativt ut er mangelen på kontinuitet. Trygghet er vel også viktig for læringen, nye lærere og nye medelever flere ganger i året er vel muligens omvent proposjonalt med trygghet. Lenke til kommentar
minigrill Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Eller 1 lærer på 10 elever i separat klasserom kan også fungere ganske bra. 25 - 30 elever på 1 lærer er "idioti". Som lærer kan jeg bekrefte dette. 1 Lenke til kommentar
minigrill Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Jeg liker hovedtankene med å splitte klasser. Jeg er dog litt skeptisk til at lærere klarer å håndtere all kompleksiteten en slik skoleform fører med seg. Det må være mulig å klatre i systemet, samt å falle i systemet. Eleven kan ikke være låst i dusteklassen for alltid, kun fordi den gjorde det dårlig på en prøve i 1. Klasse og vice versa. Dette gjør at opprykk og nedrykks funksjoner for hver enkelt elev må implementeres. Hva skjer så når flere rykker ned enn opp? Da må man fordele resurser fra toppen og ned. Kort sagt, fryktelig mye avansert logistikk å håndtere for en eller flere lærere. Her kan man jo vurdere implementasjon om man er så heldig å ha resurser som har gått teach first løpet. Disse resursene er sivilingeniører og jobber som lærere og kan håndtere kompleks logistikk. En annet parameter jeg ser for meg kan slå negativt ut er mangelen på kontinuitet. Trygghet er vel også viktig for læringen, nye lærere og nye medelever flere ganger i året er vel muligens omvent proposjonalt med trygghet. 1. Å splitte klasser er helt normalt i skolehverdagen. Hvorfor skulle noen lærere ikke klare dette? Splitting av klassene fører til færre elever å forholde seg til. 2. Denne funksjonen du snakker om kalles tilpasset opplæring, noe alle elever har krav på, slik at det ikke skal være nødvendig å "rykke opp" til et "høyere nivå". Det er ikke uvanlig at elever som er ekstremt mye flinkere i for eksempel matte får arbeidsbok fra trinnet over. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 (endret) Når elevene blir bittelitt eldre, så vil jeg foreslå en gradvis overgang til at elev får velge dybde i fag. Og kanskje også nedprioritere fag, dersom de ønsker dette, men her må de likevel delta og oppnå et minimumsnivå i de fagene som velges bort. Dersom du kan velge bort halve tiden på et emne innen norsken f.eks., så ville det hjulpet mye. Mye av det som læres bort i norsktimene er for elever som skal bli skolelærere egentlig. Det er så mye "søppel" man aldri får særlig bruk for, det er mitt inntrykk fra når jeg var elev. Tilstanden har jo endret seg voldsomt, til det bedre og til det verre. Det må kunne gå an å "bort-komprimere" ihvertfall noen år og nytte tiden til noe mer vettugt. Om det så er praktiske ekstraaktiviteter så får det bli det for de som ønsker å bli håndverker eller noe slikt. For de som behøver å ha litt mer faglig dybde i sitt håndverkerfag for å kunne regne, tenke fysikk eller hva det måtte være. Så kan de velge det tidligere, men få brorparten på videregående skole, eller også allerede på ungdomsskolen? Endret 24. juli 2018 av G Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Liten skrift og A3 format....da blir den ganske tynn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå