Salvesen. Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Du forstår ikke poenget mitt. Poenget er at du må bruke lengre tid på å fulladet en bil med stort batteri i forhold til en bil med mindre batteri. 60 kWh er alt et ganske stort batteri, og på nyere Tesla eksisterer det ikke et eget 60 kWh batteri, men et plombert 75 kWh. Derfor tar det veldig kort tid å lade til 100 % siden man bare bruker 80 %. Når man kjører Tesla pleier man stort sett å lade på de samme plassene om man kjører med 60 eller 100 kWh siden man ikke trenger å lade så mye for å komme til neste lader. En annen utfordring på Tesla sine ladere er at tilgjengelig energi deles på flere biler, derfor dropper ofte hastigheten på utfartsdager. Har opplevd å bruke en time på Superlader til 70-80 prosent når det har vært helt fullt. Jeg har sjelden opplevd effekt tap som er så stort på vanlig hurtiglader. Det er med andre ord en utfordring å skaffe nok energi til å lade x antall biler fort nok på samme tid. Når det blir solgt flere biler med stort batteri må dette tas høyde for. Når det er sagt er jeg helt for store batterier og som sagt foretrekker jeg det, men jeg mener det kommer til en grense hvor kost/nytte slår inn. Hva skal man for eksempel med mer enn 1-150 kWh på en vanlig bil? Er det ikke bedre med lette batterier med nok energi. Bilen skal lades effektivt hjemme og på hurtiglader. De fleste klarer seg nok med biler som har mellom 60 og 150 kWh tilgjengelig energi. Men da er jo poenget helt borte, hvorfor i alle dager skal en sammenligne to forskjellige energimengder? En trenger ikke sitte der til det er fult... Og derfor tar det ikke lengre tid. Jo det eksisterer, til og med 40kWh. Men en kan ikke kjøpe de nye lengre. Jeg kjører Tesla selv, så jeg vet alt om hvordan en kan få problemer. Det er dog langt større problemer på de andre stasjonene hvor det gjerne er 1-3 ladere. Det er "alltid" fult på fortum sin på aksdal og "alltid" ledig på Tesla sine. Poenget er at en må sammenligne epler mot epler, det er det som gir ett vanlig bilde. Ikke at en må sitte til 100%. Jeg er forøvrig for mindre batterier, da det er dette som normalt sett er i bruk. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 (endret) Men da er jo poenget helt borte, hvorfor i alle dager skal en sammenligne to forskjellige energimengder? En trenger ikke sitte der til det er fult... Og derfor tar det ikke lengre tid... Når det er flere biler som lader på en gang må bilene dele på energien og da går hastigheten for å fylle opp batteriet ned, noe som gir lengre ladetid. Man må uansett stå der til man har lang nok rekkevidde for å kjøre videre til destinasjonen sin. Hvis hastigheten dropper til halvparten dobles ladetiden. Nå kommer det snart masse rimelige Tesla og en hel haug med andre elbiler med store batterier, og da vil både kapasiteten på Tesla sine ladere og vanlige hurtiglade stasjoner få kjørt seg når "all" skal lade. Utfordringen jeg vil fram til er i hovedsak kapasitet og nok ladere. Greit nok at man ikke trenger å lade i mer enn 10 minutter, men hvis du bare får 5-6 mil ekstra rekkevidde på "tanken" på den tiden blir det slitsomt å kjøre på langtur med mange stopp. Da hadde du fint klart deg med en elbil med et lite batteri i forhold. Når jeg kjøpte Tesla var det akkurat stort batteri og rask ladetid som lokket. Jeg gikk fra en Nissan Leaf med 24 kWh batteri til en Tesla med 85 kWh batteri. Det var største batteriet jeg kunne få når den var ny. Lade hastigheten var sagt å være opp til 120 kW på superlader, noe som gir ca. 80 % på 30 min under ideelle forhold, og ca. 300+ km praktisk rekkevidde. Imidlertid påvirker både temperatur, flere biler som lader på samme plass osv. ladetiden din. Jeg var nødt til å ha rundt 80 % for å nå destinasjonen fra superladeren. Den første tiden jeg hadde bilen var det få som kjørte Tesla og det var alltid få biler på laderne, men nå i senere tid har jeg stadig oftere opplevd å havne i lade kø, også tar det nesten dobbelt så lang tid for å lade til nødvendig kapasitet pga flere biler. Jeg har faktisk opplevd å bruke lengre tid fra A-B med Teslaen enn e-Up. Nå er ikke Tesla den verste i klassen. De bygger faktisk ut ladere og kommer med stadig høyere kapasitet etter hvert som bilene får større batterier og bilparken øker, men nå kommer det en bølge med billige Tesla snart + andre biler. Med mange super ladestasjoner som er sprengt i kapasitet alt nå blir det spennende å se hvordan det blir å lade. Spesielt siden jeg har planer om å bytte ut min Model S med en 3 når den kommer. Tesla har vel sagt at de ikke vil stå for all lade infrastruktur alene, men så seg nødt til å bygge siden offentlige myndigheter og andre kommersielle aktører ikke klarer å bygge fort og godt nok. Med andre ord kan det bli utfordrende å få lade på en tilfredsstillende måte når alle får større batteri og ikke alle følger etter med skikkelig infrastruktur. Hvis vi får biler med flere hundre kWh batterier om noen år og flere skal lade på en gang må nesten ladeplassen ha et eget vannkraftverk til slutt for å kunne levere nok strøm fort nok til flere biler. Ikke minst skal man kunne lade batteriet hjemme. Med 16 eller 32 A kapasitet 1 fas, som de fleste har vil bilen med et teoretisk 300 kWh batteri stå å lade nesten konstant hvis den er i daglig bruk og kjøres en del. Derfor tror jeg at rudt 150 kWh er en ideell maks størrelse på et batteri. Da vil man ha samme rekkevidde som en stor diesel SUV eller Stasjonsvogn, og man vil kunne lade kjapt på med hastighet opp mot 300 kWh. Når man kommer over den størrelsen på batteriet(150 kWh) blir det ekstremt krevende og dyrt å bygge vanlige ladestasjoner som kan levere nok energi fort nok med dagens teknologi. Hjemme nettet er uansett ikke dimensjonert for å full lade slike batterier på kort tid. Hvis du ser for deg et stort vannbasseng med flere rør ut fra dette. Rørene skal fylle opp noen vanntanker fortest mulig. For å klare dette må man ha tykkere rør for at vannet skal komme gjennom fort nok. En tynn slange gir ikke nok vann. På samme måte blir det med strøm. For å levere nok strøm må ting også tilpasses for å kunne levere nok fort nok. Til slutt blir det så dyrt og krevende at det ikke svarer seg. Ser i stedet for meg lastebiler osv. med 300 og over batterier om noen år, om ikke hydrogen blir dominerende i den bransjen. man må også huske på at regningen havner til forbrukeren, og det er ikke sikkert folk vil betale mer for å lade enn de trenger. Endret 28. juli 2018 av Tullballj Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Når det er flere biler som lader på en gang må bilene dele på energien og da går hastigheten for å fylle opp batteriet ned, noe som gir lengre ladetid. Man må uansett stå der til man har lang nok rekkevidde for å kjøre videre til destinasjonen sin. Hvis hastigheten dropper til halvparten dobles ladetiden. Nå kommer det snart masse rimelige Tesla og en hel haug med andre elbiler med store batterier, og da vil både kapasiteten på Tesla sine ladere og vanlige hurtiglade stasjoner få kjørt seg når "all" skal lade. Utfordringen jeg vil fram til er i hovedsak kapasitet og nok ladere. Greit nok at man ikke trenger å lade i mer enn 10 minutter, men hvis du bare får 5-6 mil ekstra rekkevidde på "tanken" på den tiden blir det slitsomt å kjøre på langtur med mange stopp. Da hadde du fint klart deg med en elbil med et lite batteri i forhold. Når jeg kjøpte Tesla var det akkurat stort batteri og rask ladetid som lokket. Jeg gikk fra en Nissan Leaf med 24 kWh batteri til en Tesla med 85 kWh batteri. Det var største batteriet jeg kunne få når den var ny. Lade hastigheten var sagt å være opp til 120 kW på superlader, noe som gir ca. 80 % på 30 min under ideelle forhold, og ca. 300+ km praktisk rekkevidde. Imidlertid påvirker både temperatur, flere biler som lader på samme plass osv. ladetiden din. Jeg var nødt til å ha rundt 80 % for å nå destinasjonen fra superladeren. Den første tiden jeg hadde bilen var det få som kjørte Tesla og det var alltid få biler på laderne, men nå i senere tid har jeg stadig oftere opplevd å havne i lade kø, også tar det nesten dobbelt så lang tid for å lade til nødvendig kapasitet pga flere biler. Jeg har faktisk opplevd å bruke lengre tid fra A-B med Teslaen enn e-Up. Nå er ikke Tesla den verste i klassen. De bygger faktisk ut ladere og kommer med stadig høyere kapasitet etter hvert som bilene får større batterier og bilparken øker, men nå kommer det en bølge med billige Tesla snart + andre biler. Med mange super ladestasjoner som er sprengt i kapasitet alt nå blir det spennende å se hvordan det blir å lade. Spesielt siden jeg har planer om å bytte ut min Model S med en 3 når den kommer. Tesla har vel sagt at de ikke vil stå for all lade infrastruktur alene, men så seg nødt til å bygge siden offentlige myndigheter og andre kommersielle aktører ikke klarer å bygge fort og godt nok. Med andre ord kan det bli utfordrende å få lade på en tilfredsstillende måte når alle får større batteri og ikke alle følger etter med skikkelig infrastruktur. Hvis vi får biler med flere hundre kWh batterier om noen år og flere skal lade på en gang må nesten ladeplassen ha et eget vannkraftverk til slutt for å kunne levere nok strøm fort nok til flere biler. Ikke minst skal man kunne lade batteriet hjemme. Med 16 eller 32 A kapasitet 1 fas, som de fleste har vil bilen med et teoretisk 300 kWh batteri stå å lade nesten konstant hvis den er i daglig bruk og kjøres en del. Derfor tror jeg at rudt 150 kWh er en ideell maks størrelse på et batteri. Da vil man ha samme rekkevidde som en stor diesel SUV eller Stasjonsvogn, og man vil kunne lade kjapt på med hastighet opp mot 300 kWh. Når man kommer over den størrelsen på batteriet(150 kWh) blir det ekstremt krevende og dyrt å bygge vanlige ladestasjoner som kan levere nok energi fort nok med dagens teknologi. Hjemme nettet er uansett ikke dimensjonert for å full lade slike batterier på kort tid. Hvis du ser for deg et stort vannbasseng med flere rør ut fra dette. Rørene skal fylle opp noen vanntanker fortest mulig. For å klare dette må man ha tykkere rør for at vannet skal komme gjennom fort nok. En tynn slange gir ikke nok vann. På samme måte blir det med strøm. For å levere nok strøm må ting også tilpasses for å kunne levere nok fort nok. Til slutt blir det så dyrt og krevende at det ikke svarer seg. Ser i stedet for meg lastebiler osv. med 300 og over batterier om noen år, om ikke hydrogen blir dominerende i den bransjen. man må også huske på at regningen havner til forbrukeren, og det er ikke sikkert folk vil betale mer for å lade enn de trenger. Det fungerer ikke slik, en får ikke halvt. Den som kommer soist får overskuddet av tilgjengelig kraft. Og problemet er ikke hos Tesla, det er hos fortum. Det kommer laasevis av modeller nå. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Det minste man får på Tesla er 30 av 120 kw siden 2 stolper deler likeretter. Så lader den ene med 70-80 kw da får du 40-50 kw, men dog aldri under 30. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå