Gå til innhold

– BMW i3 kommer i ny utgave med 43 kWh batteri


Anbefalte innlegg

300kWh? WHAT? Helt unøvendig. For folk flest vil det ta en uke å lade opp hjemme, og HELT unødvendig til alt annet enn å kjøre i ødemarken i Afrika. Med min 100kWh-pakke, kan jeg kjøre rundt 10 timer uten å lade, og det gjør normalt ikke folk. Selv i Tyskland vil man komme veldig langt på den strømmen. Selv med meget høyt strømforbruk kommer man 250-300km med 100kWh-pakke. I alle fall i en Model S. Og en ladepase på 45 min, så er man i gang igjen med rundt 220km rekkevidde. Vi snakker da å kjøre i hastigheter på rundt 160km/t, som man gjerne gjør på Autobahn. Ser absolutt ikke behovet for 300kWh-pakker.

Hjemme skal strømmen kunne gå begge veier. Spesielt i land med mye sol- og vindkraft. En må slutte å se på batteripakken i en elbil som noe isolert som skal ta deg fra A til B. Bruken kan utvides til så mye mer.

 

Ellers så er min kjørestil i Tyskland en 130-150km/t i fire til fem timer. 15 minutter pause og så på’an igjen. Blir en sulten så er det 20 til 30 minutter på en BurgerKing. Samme er min kjørestil i Norge. Men, dette fungerer per i dag ikke med el-bil. Jeg overlever, men savner den raske måten jeg kjørte på med bensinbil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers så er min kjørestil i Tyskland en 130-150km/t i fire til fem timer. 15 minutter pause og så på’an igjen. Blir en sulten så er det 20 til 30 minutter på en BurgerKing. Samme er min kjørestil i Norge. Men, dette fungerer per i dag ikke med el-bil. Jeg overlever, men savner den raske måten jeg kjørte på med bensinbil.

 

Jada, det er klart man har behov for en bil som kan kjøre minst 1000 km uten å fylle #sarkasme

 

Men 5 timer i opptil 150 km/t i Tyskland? Hva er det du driver med? Kjører tur fra nord til sør, tar en 15 minutter pause og kjører tilbake igjen?

 

I tillegg høres det litt merkelig ut at du kan kjøre så langt i de hastighetene - selv med en traktormotor. Kjører selv mye mellom Norge og Belgia og min bensinbil går 800 km på norske landeveier, men må fylles hver 400-500 km på biltur nedover Europa pga vesentlig høyere hastigheter (og fordi jeg skal ha margin og ikke gå tom på Autobahn). En traktormotor har ikke dobbelt så lavt forbruk.

Lenke til kommentar

Det spiller liten rolle. i3 kommer til å tape salg på at de ikke lenger er "best" på noe.

 

* den er rar

* den har ikke typisk BMW-kvalitet

* den har ikke typisk BMW-kjøreegenskaper

* den vil være blant elbilene med kortest rekkevidde

 

Jeg har i3 selv jeg, men jeg innser at nå begynner BMW å henge etter på batterikapasitet. Erfaringen fra elbiler er at folk ikke kjøper det som passer for dem. De vil ha lengst mulig rekkevidde på de små bilene i markedet. Husk at folk flest ikke kjører mer enn 50 km om dagen og allikevel er de villige til å betale i dyre dommer for lengst mulig rekkevidde.

 

At man er villig til å betale for biler med lengre rekkevidde, er selvsagt for å kunne gå på en god dagsetappe på en langtur, med minst mulig hassel. For min del vil dog 500 km i normale hastigheter være tilstrekkelig, da jeg sjeldent og aldri kjører så mye uten minst en pause. Mere rekkevidde er kjærkommen, selvsagt. Men tror vi med 50 mil er kommet der at de fleste kan leve veldig godt med den rekkevidden.

 

64kWh er minimum for et oppgradert batteri i 2018. Strengt tatt burde 120kWh vært det minste batteriet en fikk, men vi har litt igjen før prisen blir forsvarlig for den størrelsen. For Tyskland trenger en nok opp mot 300kWh kapasitet.

 

Tror du bommer veldig mye her, bortsett fra første setningen din. 64 kWh er en kapasitet som fungerer veldig fint for små og mellomstore elbiler, men større biler nok bør opp på 100-120. Langt over dette er overkill i de fleste sammenhenger, siden man stort sett starter med full kapasitet.

 

Selv med SS-batterier tror jeg det kommer til å holde med 200 kWh på de fleste biler. Man skal tross alt orke å kjøre distansen ut, før man tar kvelden, og dette vil for de fleste si lenge før man tømmer et batteri på så mye som 200 kWh. 

Lenke til kommentar

Ikke minst gir større batterier mer ladetid. Blir batteriet for stort blir hurtig lade tiden uforholdsmessig lang. I dag leverer de fleste hurtiglader bare 50 kWh, men i løpet av noen år skal vel dette oppgraderes.

Det gir mer frihet til å stoppe der du kan. Lad når du kan og ikke når du må, kan også ta lengre ladestopp og lengre etapper. I tilfelle opptatt lader eller ute av drift kan du kjøre 40-50 km til neste istedet for å stå å vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke minst gir større batterier mer ladetid. Blir batteriet for stort blir hurtig lade tiden uforholdsmessig lang. I dag leverer de fleste hurtiglader bare 50 kWh, men i løpet av noen år skal vel dette oppgraderes.

 

Denne skjønte jeg ikke mye av, tiden blir jo lik så lenge forbruket er tilnærmet likt. I tillegg kan en lade lengre med full effekt. 

Lenke til kommentar

Denne skjønte jeg ikke mye av, tiden blir jo lik så lenge forbruket er tilnærmet likt. I tillegg kan en lade lengre med full effekt. 

 

Jeg har eid både Model S og VW e-Up. Jeg foretrekker helt klart Model S i forhold til langturer hvor jeg i stedet for å måtte stoppe etter 8-12 mil kan kjøre 35-45 mil før jeg må lade. Da kan jeg gjøre slik som Kremt sier, lade der jeg kan i stedet for når jeg må. Poenget mitt er hvis batteriene blir for store. Jeg hadde 85 kWh batteri på min Model S. Det gir en praktisk rekkevidde på rundt 40-45 mil. På hurtiglader for Tesla brukte jeg ca. en halvtime til 80 %, og en time til 100 %. Når jeg kan kjøre opp til 45 mil på en dag med bilen gjør det ikke noe å stoppe i opp til en time. Brukte stort sett denne tiden på å spise middag eller handle inn mat til turen, slik at alt var klart til vi kom fram. 

 

Det som er utfordringen med store batterier er at det er dyrt å sette opp ladere som leverer nok effekt. De gangene jeg måtte lade på andre ladere enn Tesla sine kunne det fort gå 1,5 time til 80 % med mitt 85 kWh batteri. Nå som det kommer en bølge med biler som får store batterier vil kapasiteten på laderne være for dårlig. Det vil gjerne føre til køer på laderne. Det vil også komme til et punkt hvor man føler bilen har nok kapasitet. Trenger man 300 kWh batterier for eksempel? Etter hvert som teknologien utvikler seg blir batteriene lettere og tar mindre plass. Jeg ville heller hatt et 100-150 kWh batteri som ikke tar mer plass enn et dagens 18 kWh batteri for å få en bil med lavest mulig vekt og best mulig plass i bilen. Ja, det vil komme ladere som gir høyere effekt også, men til slutt vil kost/nytte være for upraktisk. 

Lenke til kommentar

Jeg har eid både Model S og VW e-Up. Jeg foretrekker helt klart Model S i forhold til langturer hvor jeg i stedet for å måtte stoppe etter 8-12 mil kan kjøre 35-45 mil før jeg må lade. Da kan jeg gjøre slik som Kremt sier, lade der jeg kan i stedet for når jeg må. Poenget mitt er hvis batteriene blir for store. Jeg hadde 85 kWh batteri på min Model S. Det gir en praktisk rekkevidde på rundt 40-45 mil. På hurtiglader for Tesla brukte jeg ca. en halvtime til 80 %, og en time til 100 %. Når jeg kan kjøre opp til 45 mil på en dag med bilen gjør det ikke noe å stoppe i opp til en time. Brukte stort sett denne tiden på å spise middag eller handle inn mat til turen, slik at alt var klart til vi kom fram. 

 

Det som er utfordringen med store batterier er at det er dyrt å sette opp ladere som leverer nok effekt. De gangene jeg måtte lade på andre ladere enn Tesla sine kunne det fort gå 1,5 time til 80 % med mitt 85 kWh batteri. Nå som det kommer en bølge med biler som får store batterier vil kapasiteten på laderne være for dårlig. Det vil gjerne føre til køer på laderne. Det vil også komme til et punkt hvor man føler bilen har nok kapasitet. Trenger man 300 kWh batterier for eksempel? Etter hvert som teknologien utvikler seg blir batteriene lettere og tar mindre plass. Jeg ville heller hatt et 100-150 kWh batteri som ikke tar mer plass enn et dagens 18 kWh batteri for å få en bil med lavest mulig vekt og best mulig plass i bilen. Ja, det vil komme ladere som gir høyere effekt også, men til slutt vil kost/nytte være for upraktisk. 

 

Men, det tar jo enda lengre tid om en har mindre batteri. Å lade 100 kWh ved 22kW(eller en annen effekt) tar like lang tid uavhengig av størrelse på batteriet. Om en har mindre batteri kommer tilleggs-tid med å stoppe på flere ladere langs veien, forbruket ift vekt er så neglisjerbar at en kan se vekk i fra det. 

Lenke til kommentar

Trenger man 300 kWh batterier for eksempel? Etter hvert som teknologien utvikler seg blir batteriene lettere og tar mindre plass. Jeg ville heller hatt et 100-150 kWh batteri som ikke tar mer plass enn et dagens 18 kWh batteri for å få en bil med lavest mulig vekt og best mulig plass i bilen. Ja, det vil komme ladere som gir høyere effekt også, men til slutt vil kost/nytte være for upraktisk.

En utfordring med dagens langrekkevidde elbiler på 60-100kW er at de bruker ikke hurtiglading til daglig, men vil ganske ofte trenge de på utfartsdager. Dermed får man fort en veldig skjevbelastning av hurtigladere hvor det er masse kø fredager og søndager, men veldig lite bruk ellers, ikke en god resursutnyttelse m.a.o. Kommer batteristørrelsen opp i 150kWh+ begynner hurtigladere å bli nesten irrelevante. Man trenger fortsatt noen, da det ikke er mulig å lade over alt der man stopper for natten, men mengden som trengs blir dramatisk mye lavere da man nesten alltid vil kunne komme helt frem på en ladning. (Da begynner vi riktignok å ha et større behov for 10-20kW lading på parkering)

 

Så jo 6-800 km rekkevidde er aldeles ikke så dumt å ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men, det tar jo enda lengre tid om en har mindre batteri. Å lade 100 kWh ved 22kW(eller en annen effekt) tar like lang tid uavhengig av størrelse på batteriet. Om en har mindre batteri kommer tilleggs-tid med å stoppe på flere ladere langs veien, forbruket ift vekt er så neglisjerbar at en kan se vekk i fra det.

 

Ikke nødvendigvis. Jeg digger å lade med e-Up på langtur. Kjørte 17 mai helgen med e-Up (16,8 kWh netto) nordover langs e39. Kjørte 55 mil og måtte stoppe 4 ganger på veien. Ladetid var i snitt 17 minutter til 100 %. Jeg lader til 100 for å rekke mellom ladere. Til sammenligning kjørte jeg samme veien med min Model S og måtte lade en gang på veien. Da har jeg brukt ca. 35 minutter til 80 %. På 55 mil har jeg da brukt ca. 34 minutter mer enn min Model S på lading, selv om jeg har stoppet 3 ganger mer. Min bror kjørte BMW i3 30 kWh samme ruten og brukte like lang tid som meg med e-Up, selv om ha hadde et stopp mindre.

 

Selv om e-Up er smidig i forhold til lading foretrekker jeg likevel Teslaen som langtur bil sidene den kan kjøre lengre mellom hvert stopp, og når man har kjørt i noen timer er det naturlig med en matpause eller liknende. Ikke minst faller e-Up gjennom på vinteren med mangelfull varme gjenvinning. Bruker mye strøm på oppvarming og da blir rekkevidden kraftig redusert. Jeg klarer samme ruten på vinteren fint med Model S uten ekstra stopp. Er litt mindre margin å gå på riktig nok, men ikke dramatisk. Har måtte fylle på en gang 15 min på veien når det var virkelig kaldt og dårlig vintervær.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Jeg digger å lade med e-Up på langtur. Kjørte 17 mai helgen med e-Up (16,8 kWh netto) nordover langs e39. Kjørte 55 mil og måtte stoppe 4 ganger på veien. Ladetid var i snitt 17 minutter til 100 %. Jeg lader til 100 for å rekke mellom ladere. Til sammenligning kjørte jeg samme veien med min Model S og måtte lade en gang på veien. Da har jeg brukt ca. 35 minutter til 80 %. På 55 mil har jeg da brukt ca. 34 minutter mer enn min Model S på lading, selv om jeg har stoppet 3 ganger mer. Min bror kjørte BMW i3 30 kWh samme ruten og brukte like lang tid som meg med e-Up, selv om ha hadde et stopp mindre.

 

Selv om e-Up er smidig i forhold til lading foretrekker jeg likevel Teslaen som langtur bil sidene den kan kjøre lengre mellom hvert stopp, og når man har kjørt i noen timer er det naturlig med en matpause eller liknende. Ikke minst faller e-Up gjennom på vinteren med mangelfull varme gjenvinning. Bruker mye strøm på oppvarming og da blir rekkevidden kraftig redusert. Jeg klarer samme ruten på vinteren fint med Model S uten ekstra stopp. Er litt mindre margin å gå på riktig nok, men ikke dramatisk. Har måtte fylle på en gang 15 min på veien når det var virkelig kaldt og dårlig vintervær.

 

Du sier jo akkurat det jeg sier, mindre batteri tar lengre tid? 

Lenke til kommentar

Du sier jo akkurat det jeg sier, mindre batteri tar lengre tid?

 

Som jeg sa brukte jeg ca. 30 minutter mer på en strekning på 55 mil med min e-Up som har 16,8 kWh utnyttbar effekt mot min Model S som har 85 kWh (ca 79 utnyttbar).Da ladet jeg 1 gang til 80 % med Tesla og 100 % med e-Up 4 ganger. Turen tok totalt 12,5 timer pga. 5 ferger og ladepauser. Med Tesla tok turen 12 timer. Med i3 12.5 timer. Sammenlignet med i3 30 kWh brukte vi nøyaktig like lang tid fra A-B med e-Up og et stopp mer.

 

I teorien kunne jeg ha kjørt samme strekning på samme tid som min Model S hvis jeg hadde ladet til 80 % og hadde stoppet en gang ekstra, men på grunn av at jeg ikke hadde kjørt ruten før med den bilen, og ikke viste hvor mye strøm jeg brukte mellom hurtigladere på svingete vestlandsveier tok jeg ikke sjansen. Det tok ikke mer enn i snitt 17 min til 100 prosent, så tiden var uansett ikke et problem.

 

Når det er sagt er ulempen med flere lade pauser at faren for å havne i ladekø er større.

Lenke til kommentar

 

 

Men var ikke hele poenget at større batteri gidde mer ladetid? Noe som er helt motsatt av hva du sier her? 

 

For meg er det ingenting som gir mening i den påstanden, en lader både med høyere effekt og mindre stopp. Eneste som kan gi utslag her er forbruket, men det har lite med batteristørrelse å gjøre, heller drag c++

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Men var ikke hele poenget at større batteri gidde mer ladetid? Noe som er helt motsatt av hva du sier her?

 

For meg er det ingenting som gir mening i den påstanden, en lader både med høyere effekt og mindre stopp. Eneste som kan gi utslag her er forbruket, men det har lite med batteristørrelse å gjøre, heller drag c++

Nei. Jeg sier jo at jeg lader kjappere med en elbil med mindre batteri enn med større. At selv om jeg må stoppe flere ganger på en langtur på 55 mil bruker jeg omtrent samme tiden fra A-B. Forskjellen er at jeg lader flere ganger mot et lengre stopp med større batteri.

 

Lade hastigheten forutsetter riktig nok at Teslaen kan lade på Superlader. Hvis ikke ville e-Upen knuse Teslaen. Selv om det er mange Tesla ladere kan ikke andre elbiler lade på de. Da er de som oftes begrenset til 40-50 Kw. Noe som blir et problem spesielt i helger og på utfartsdager/ferie. Har selv måtte lade utenfor superlade nettverket siden det ikke alltid passer å kjøre omvei for å lade.

Lenke til kommentar

Nei. Jeg sier jo at jeg lader kjappere med en elbil med mindre batteri enn med større. At selv om jeg må stoppe flere ganger på en langtur på 55 mil bruker jeg omtrent samme tiden fra A-B. Forskjellen er at jeg lader flere ganger mot et lengre stopp med større batteri.

 

Lade hastigheten forutsetter riktig nok at Teslaen kan lade på Superlader. Hvis ikke ville e-Upen knuse Teslaen. Selv om det er mange Tesla ladere kan ikke andre elbiler lade på de. Da er de som oftes begrenset til 40-50 Kw. Noe som blir et problem spesielt i helger og på utfartsdager/ferie. Har selv måtte lade utenfor superlade nettverket siden det ikke alltid passer å kjøre omvei for å lade.

 

Den eneste grunnen til at e-UP'en knuser den er på grunn av lavere forbruk, ikke batteriet. 

 

I steden for å snakke frem å tilbake er det bedre med ett praktisk eksempel, da med to Tesla. Dette for å ha tilnærmet likt forbruk, men to forskjellige batteri. En 60d og en 100d. 

 

Man kjører samme strekning, si 10 stopp for 60'en og noe mindre for 100'en. Da sparer en X antall minutt for å kjøre inn til stasjonen for 100'en, man sparer X antall minutt ift lading da 100'en får høyere effekt(høyere spenning) osv. 

 

Det er absolutt ingenting som tilsier at 60'en skulle ha brukt mindre tid, for forbruket er så og si helt likt mens 100d har flere fordeler ift ladestopp og effekt. 

 

En e-UP kjører gjerne på halve forbruket(ved "lave" hastigheter) og kan derfor spare inn tid den står å lader for å fylle opp lik mengde energi, men må igjen stoppe flere ganger.

Lenke til kommentar

Tesla Bjørn testet Kona mot X. Helt lik tid for hele turen mellom de to på 1000 km kjøring.

Kona stoppet 2 ganger på 50 minutter. X stoppet 5 ganger med ulik varighet hver gang.

Det skrytes mye av digre batterier og høye ladeeffekter med teslaene men forbruket er jo høyere på en stor bil, naturlig nok.

Lenke til kommentar

Du forstår ikke poenget mitt. Poenget er at du må bruke lengre tid på å fulladet en bil med stort batteri i forhold til en bil med mindre batteri. Spesielt siden de fleste ladere ikke støtter mer enn 50 kW. 60 kWh er alt et ganske stort batteri, og på nyere Tesla eksisterer det ikke et eget 60 kWh batteri, men et SW plombert 75 kWh. Derfor tar det veldig kort tid å lade til 100 % siden man bare bruker 80 %. Når man kjører Tesla pleier man stort sett å lade på de samme plassene om man kjører med 60 eller 100 kWh siden man ikke trenger å lade så mye for å komme til neste lader. 60(75kWh) batteriet veier også mindre så forbruket er marginalt lavere.

 

En annen utfordring på Tesla sine ladere er at tilgjengelig energi deles på flere biler, derfor dropper ofte hastigheten på utfartsdager. Har opplevd å bruke en time på Superlader til 70-80 prosent når det har vært helt fullt. Jeg har sjelden opplevd effekt tap som er så stort på vanlig hurtiglader. Det er med andre ord en utfordring å skaffe nok energi til å lade x antall biler fort nok på samme tid, spesielt hvis man skal lade stort. Når det blir solgt flere biler med stort batteri må dette tas høyde for.

 

Når det er sagt er jeg helt for store batterier og som sagt foretrekker jeg det, men jeg mener det kommer til en grense hvor kost/nytte slår inn. Hva skal man for eksempel med mer enn 100-150 kWh på en vanlig bil? Er det ikke bedre med lette batterier med nok energi. Bilen skal lades effektivt hjemme og på hurtiglader. De fleste klarer seg nok med biler som har mellom 60 og 150 kWh tilgjengelig energi.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...