Gå til innhold

– BMW i3 kommer i ny utgave med 43 kWh batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra med økning, men syns de kunne ha tatt litt mer i. Ser ut som om standarden neste år blir fra 60 kWh og oppover. i3 blir da ikke med i klubben med best rekkevidde.

Men leverer bra totalt sett og svært bra på noen områder.

43 kwh holder for de fleste til hverdags, selv på vinterdager med 20 minus kommer man minst 200 km.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Bra med økning, men syns de kunne ha tatt litt mer i. Ser ut som om standarden neste år blir fra 60 kWh og oppover. i3 blir da ikke med i klubben med best rekkevidde.

Men leverer bra totalt sett og svært bra på noen områder.

43 kwh holder for de fleste til hverdags, selv på vinterdager med 20 minus kommer man minst 200 km.

Det spiller liten rolle. i3 kommer til å tape salg på at de ikke lenger er "best" på noe.

 

* den er rar

* den har ikke typisk BMW-kvalitet

* den har ikke typisk BMW-kjøreegenskaper

* den vil være blant elbilene med kortest rekkevidde

 

Jeg har i3 selv jeg, men jeg innser at nå begynner BMW å henge etter på batterikapasitet. Erfaringen fra elbiler er at folk ikke kjøper det som passer for dem. De vil ha lengst mulig rekkevidde på de små bilene i markedet. Husk at folk flest ikke kjører mer enn 50 km om dagen og allikevel er de villige til å betale i dyre dommer for lengst mulig rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bra med økning, men syns de kunne ha tatt litt mer i. Ser ut som om standarden neste år blir fra 60 kWh og oppover. i3 blir da ikke med i klubben med best rekkevidde.

Men leverer bra totalt sett og svært bra på noen områder.

43 kwh holder for de fleste til hverdags, selv på vinterdager med 20 minus kommer man minst 200 km.

Med økt rekkevidde kommer også økte bruksområder. Jeg registrerer at det fortsatt er få folk som kjører på langtur med elbiler som har mindre enn 60 kWh batteri. I sommer har Tesla og Opel Ampera E vært overrepresentert når jeg har vært på bilferie. Har sett noen få Leaf 40 kWh, men stort sett har ladestasjonene vært tomme i distriktene. Folk syns det er upraktisk å måtte lade flere ganger hvis man skal kjøre 40-50 mil for dagen, eller mer og velger da i stedet å la elbilen stå hjemme. Har man en bil med 60 kWh eller mer holder det med et stopp på veien, og da er det kjekkere. Har selv eid både Leaf, Tesla Model S og VW e-Up. Til daglig klarer jeg meg med en e-Up, men skal jeg på bilferie må jeg ha god nok rekkevidde. Spesielt på vinterstid.

 

Derfor er rekkevidde viktig for folk hvis elbil ikke bare skal bli en nummer 2 bil. Når det er sagt er ikke i3 en stor bil. Disponerer ofte en i3 gen 2 og bagasjerommet er faktisk mindre enn i e-Upen min. Baksetene er veldig lave slik at voksne blir sliten i lårene om man kjører mer enn noen mil. Ikke minst er det upraktisk med "selvmords dører". Ellers er det fint å kjøre med den på langtur. 30 kWh batteriet klarer 50 mil på svingete vestlandsveier med mellom 3 og 4 ladestopp. Med nye batteriet vil den kanskje klare det med 2. Er bedre det, men ladetiden spiller også inn. Har kjørt samme distansen med min e-Up og brukte kortere tid siden bilen med 18 kWh batteri er fulladet I løpet av 15 minutter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kapasiteten i batteriet er jo doblet på ca 5 år da. Dette tilsier over en dobling i kjørelengde siden varme, lys osv bruker det samme uansett. Dette blir nok siste oppdatering av i3, skal man tro den lever ut 2020 før den blir erstattet? BMW går bort fra p bygge spesielle og dyre modeller kun for batteri og vil produsere alle på samme linje med felles chassi uavhengig av drivlinje.

Lenke til kommentar

Bra med økning, men syns de kunne ha tatt litt mer i. Ser ut som om standarden neste år blir fra 60 kWh og oppover. i3 blir da ikke med i klubben med best rekkevidde.

Tja, med det chassiet og den størrelsen blir vel ikke i3 noen GT bil uansett batteristørrelse. i3 er en typisk urban bil som sjelden kjører lengre enn 2-3 mil av gangen. Dette er ikke en bil som retter seg inn mot å være familiens eneste bil.

Lenke til kommentar

 

Bra med økning, men syns de kunne ha tatt litt mer i. Ser ut som om standarden neste år blir fra 60 kWh og oppover. i3 blir da ikke med i klubben med best rekkevidde.

Tja, med det chassiet og den størrelsen blir vel ikke i3 noen GT bil uansett batteristørrelse. i3 er en typisk urban bil som sjelden kjører lengre enn 2-3 mil av gangen. Dette er ikke en bil som retter seg inn mot å være familiens eneste bil.

Det sier ihvertfall de som ikke eier en i3. Vi som eier i3 vet at den fungerer utmerket til hytteturer med familien, bilferie i Europa og jobbkjøring.
Lenke til kommentar

64kWh er minimum for et oppgradert batteri i 2018. Strengt tatt burde 120kWh vært det minste batteriet en fikk, men vi har litt igjen før prisen blir forsvarlig for den størrelsen. For Tyskland trenger en nok opp mot 300kWh kapasitet.

Lenke til kommentar

Kjørte i overkant av 2000 km på Autobahn nå i sommer, og så ekstremt mange i3, e-Golfer og en god del Leafs. Både med tyske skilter og skandinaviske skilter. Jeg så riktignok ingen teslaer.

 

Det er jo åpenbart at man må lade et mindre batteri oftere, men ilegger man litt stopp underveis, så går det nok helt fint!

Endret av andypandy
Lenke til kommentar

Det sier ihvertfall de som ikke eier en i3. Vi som eier i3 vet at den fungerer æutmerket til hytteturer med familien, bilferie i Europa og jobbkjøring.

Helt enig. De fungerer fint til ferieturer så lenge man ikke skal ha plass til unger og barnevogn. Må riktig nok ha noen ekstra stopp hvis man skal kjøre langt. Det er opp til hver enkelt å vurdere hva som er ok på en lengre tur, men de fleste foretrekker nok å stoppe minst mulig. I hvert fall ferske kjøpere.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Vektfordelingen er vel nesten 50/50. Batteripakken sitter under bilen og blir bunnen. Det gjør at nesten all vekten sitter bare noen cm over veien. Det som ødelegger litt kjøreopplevelsen er at du sitter forholdsvis høyt og den har smale hjul, men den ligger fint på veien likevel. Men det er ikke noe M3 liksom, selv om den er ganske kjapp ut av lyskrysset. Føler mer du kjører en liten sprek SUV.

 

2017-BMW-i3-Protonic-Blue-11.jpg

Endret av Tullballj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vektfordelingen er vel nesten 50/50. Batteripakken sitter under bilen og blir bunnen. Det gjør at nesten all vekten sitter bare noen cm over veien. Det som ødelegger litt kjøreopplevelsen er at du sitter forholdsvis høyt og den har smale hjul, men den ligger fint på veien likevel. Men det er ikke noe M3 liksom, selv om den er ganske kjapp ut av lyskrysset. Føler mer du kjører en liten sprek SUV.

 

Smale hjul er jo hele poenget. BMW har skjønt nettopp hvordan man skal få bilen mest effektiv. Ved å bruke smale hjul nesten som sykkeldekk, får du minimal rullemotstand. BMW i3-dekk er jo på størrelsen 155/60. VW E-Golf til sammenligning bruker 205/55. Ganske stor forskjell.

 

At du sitter høyt ser vel mange på også som en fordel i disse tider hvor SUV selger utrolig bra. Mange liker nettopp følelsen av å sitte høyt da de føler det gir overblikk og kontroll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en "ikke"-nyhet. Dette har vært meldt siden før i3 LCI kom i salg, at det ville komme et større batteri i løpet av 2018. Tidligere i 2018 så ble dette på nytt "bekreftet" til å skje i løpet av og da i siste kvartal og mot slutten av året 2018.

 

Men ja, har selv vurdert i3, men synes rekkevidden (selv med 44kWh batteri) blir litt kort hvis man faktisk skal kjøre 50-60 mil på en dag. Det er helt OK å lade én gang, men to eller tre eller kanskje tilogmed fire ganger (vinterstid med mindre batterikapasitet) blir litt mye.

 

...og EL-biler på autobahn? Det så ikke jeg snurten av når jeg kjørte gjennom Tyskland to ganger i Juni.

 

edit: Lenke til ryktet om 120 Ah betteri - https://www.bmwblog.com/2017/09/18/bmw-i3-longer-range-arriving-2018/

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Fint om BMW heller kunne levert en "vanlig" elbil med klassisk BMW utseendet og kjøreegenskaper, noe som er knallbiler, slik Mercedes og Audi er på vei til å gjøre med sine elbiler. I3 har ett utseendet som lager litt elsk/hat, jeg synes hvertfall den er fryktelig stygg og gir meg assosiasjoner Fiat Multipla.

Men smaken er jo forskjellig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

i3 er langt mer genial enn de fleste aner. Man må nok ha den en stund og bli kjent med den tror jeg for å forstå dette.

Men det er helt typisk BMW å lage biler som vokser på en og stadig ser freshe ut. Så lager de kjøreglade biler da, det kan ikke alle beskyldes for.

Lenke til kommentar

Smale hjul er jo hele poenget. BMW har skjønt nettopp hvordan man skal få bilen mest effektiv. Ved å bruke smale hjul nesten som sykkeldekk, får du minimal rullemotstand. BMW i3-dekk er jo på størrelsen 155/60. VW E-Golf til sammenligning bruker 205/55. Ganske stor forskjell.

 

At du sitter høyt ser vel mange på også som en fordel i disse tider hvor SUV selger utrolig bra. Mange liker nettopp følelsen av å sitte høyt da de føler det gir overblikk og kontroll.

Jeg sier ikke at det er negativt. Jeg bare svarte han som lurte på vektfordeling til bilen. BMW har laget en svært lett bil i karbonfiber med smale hjul for å optimalisere forbruk og rekkevidde. Spørsmålet er om de har lykkes? For eksempel Knuste Hyundai Ionic Electric i3 i rekkevidde test. Ionic er som kjent en vanlig bil som har fått El driveline. Den har også mindre batteri enn 30 kWh i3. Ikke minst har den standard 16" hjul. Likevel har den vesentlig lavere strømforbruk enn i3. Til og med nyeste e-Golf hadde lavere snittforbruk enn i3 i vintertesten. Jeg tror grunnen til at i3 har høyere forbruk er pga. den er høyere og dermed blir vindmotstanden også større. Testen under viser i hvert fall at stort batteri ikke nødvendigvis betyr best rekkevidde.

 

https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

64kWh er minimum for et oppgradert batteri i 2018. Strengt tatt burde 120kWh vært det minste batteriet en fikk, men vi har litt igjen før prisen blir forsvarlig for den størrelsen. For Tyskland trenger en nok opp mot 300kWh kapasitet.

300kWh? WHAT? Helt unøvendig. For folk flest vil det ta en uke å lade opp hjemme, og HELT unødvendig til alt annet enn å kjøre i ødemarken i Afrika. Med min 100kWh-pakke, kan jeg kjøre rundt 10 timer uten å lade, og det gjør normalt ikke folk. Selv i Tyskland vil man komme veldig langt på den strømmen. Selv med meget høyt strømforbruk kommer man 250-300km med 100kWh-pakke. I alle fall i en Model S. Og en ladepase på 45 min, så er man i gang igjen med rundt 220km rekkevidde. Vi snakker da å kjøre i hastigheter på rundt 160km/t, som man gjerne gjør på Autobahn. Ser absolutt ikke behovet for 300kWh-pakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...