Nukleosid Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Pappa solgte en båt tidlig på sommeren. Det endte med at kjøperen hevet kjøpet da blokka i motoren hadde fryst iløpet av vinteren. Dette vil koste 80-100k å reparere. I ettertid har jeg fått vite at kjøperen solgte båten videre dagen etter han kjøpte den av pappa, så det var eier nr 2 etter pappa som prøvekjørte den å fant ut at motoren var ødelagt. Har han som solgte den videre da egentlig noen rett til å heve kjøpet? Pappa hadde ingen anelse om at motoren var ødelagt da han solgte den, da de hadde fyllt den opp med frostveske før vinteren, men tydeligvis ikke nok.. Hvor lang tid gikk det fra båten ble solgt, til kjøper meldte fra om feilen? § 32.Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. Det skrives ikke noe om hva som menes med "rimelig tid" i Kjøpsloven, men i Forbrukerkjøpsloven er rimelig tid ansett som "ikke kortere enn to måneder". Det vil si at i handel mellom butikk og privatperson, kan butikken nekte å rette mangelen hvis det går mer enn to måneder fra mangelen burde vært oppdaget, til den rapporteres. En defekt motor burde vært oppdaget samme dag som salget gjennomføres. Om "ikke kortere enn to måneder" også kan brukes i forbindelse med Kjøpsloven, er jeg usikker på. Men ettersom "rimelig tid" brukes i begge tilfeller, vil jeg tro det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Å heve kjøpet krever: - At det er en mangel etter loven som oppsto mens risikoen var hos selger (kjøpsloven kapittel IV) - At det er reklamert innen rimelig tid etter at kjøperen burde ha oppdaget feilen, og senest innen to år (kjøpsloven § 32, se § 31 for anvisninger om undersøkelse) - At mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd (kjøpsloven § 39) - At kjøperen leverer tingen tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han mottok den, med tre unntak (kjøpsloven § 66) Legg her særlig merke til at kjøpsloven § 66 første ledd bokstav c etablerer at kjøperen likevel beholder retten til å heve hvis han har solgt tingen videre "i vanlig omsetning" før han oppdaget mangelen. I tilfeller som denne vil altså selger kunne måtte betale tilbake kjøpesummen og likevel stå uten båt. Videresalg er altså intet hinder for heving. "Rimelig tid" er en nokså guffen standard. Hvis båten ble solgt i mai og hevingskravet kommer nå i slutten av juli, og dette er en feil som er svært lett å påvise ved normal bruk av båten, så er vi nok på grensen. En "båtflipper" må regnes som profesjonell i denne sammenhengen, han kjøper for fortjenestens formål og er ingen forbrukerkjøper. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Var snakk om få dager etter kjøpet at feilen ble oppdaget. Takker for svar☺ Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Av nysgjerrighet.. det virker som om du/dere prøver å vri dere unna ansvar når din far uten tvil har solgt katta i sekken til en uskyldig tredjepart. Det er helt greit for deg å påføre andre tap på opptil 100.000 ? (Ditt eget estimat).Han vet ikke noe om at den ble solgt videre. Det er noe jeg fikk høre av en som tilfeldigvis kjente kjøper nr 1. Jeg bare spurte for å være helt sikker på hvor ansvaret ligger. Prøver ikke vri meg unna noe som helst. Lenke til kommentar
bas Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Hvor nøye har man gått til verks for å konstatere at blokka er sprukket (antar det er vannlekkasje man snakker om)? I såfall kan det være at det bare er frostpluggene som har gjort jobben sin og kan relativt enkelt og billig erstattes (hvis blokka er utstyrt med dette da). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå