Holter-Jacobsen Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Hei, Min sønn skal ha en ny harddisk til sin stasjonære pc - Til OS og sådan. Spørs er da hvilken en han skal velge. SSD eller SSD m2. (den skal være på 250/500 GB) Hvilken en skal han velge og evt. hvilket merke er bra. Håper noen kan svare på dette. Mvh Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 (endret) Du må vite hovedkort for å finne ut om M.2 støttes eller ikke. NVMe SSD i M.2 kan ofte være ca 4 ganger kjappere en enn SATA SSD (M.2 eller kablet), så det er lurt å kjøpe det om det støttes. Ellers er SATA SSD i SATA-disk formfaktor kompatiblet med så og si alt uten noe nærmere undersøkelser. Samsung sin 860 EVO serie er bra. Endret 23. juli 2018 av vidor Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Med mindre det er et såpass nytt hovedkort at den støtter M2 ville jeg gått for SSD. Man kan skaffe tilleggsutstyr som gjør at M2-disker passer i "eldre" hovedkort men det er ikke noe særlig å tjene på dette ytelsesmessig. Jeg bifaller det over om at Samsung sin EVO-serie er bra på SSD. Lenke til kommentar
Holter-Jacobsen Skrevet 20. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2018 (endret) Hovedkortet støtter SSD M2, er et Gigabyte Z270N Så da blir det vel et sådan fra Samsung.. Men spørs er om han kan nøyes med et på 250 GB eller må ha det på 500 GB.? Sorry - er et H270N ## dobbelpost slått sammen av ilpostino ## Endret 20. juli 2018 av ilpostino Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Men spørs er om han kan nøyes med et på 250 GB eller må ha det på 500 GB.? Hvis din sønn spiller mye, så gå for 500 GB. De nyeste spilla tar mye plass. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Kommer an på bruk. Like greit å kjøpe 500 GB med en gang hvis det passer seg, så varer det en stund. Harddisker har en tendens til å bli fylt over tid, så det er neppe bortkastet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Sorry - er et H270N Det hovedkortet har et M2-spor som støtter PCIe x4/x2. Så langt jeg tolker tabellen på denne siden (rett under bilde #2) bør du gå for M-key M2-disk for å få maks hastighet på disken. Lenke til kommentar
Holter-Jacobsen Skrevet 20. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2018 Igjen mange takk for svar. Blir da nok et 500 GB... Lenke til kommentar
Holter-Jacobsen Skrevet 27. august 2018 Forfatter Del Skrevet 27. august 2018 Like et enkelt spørs. Er der noen regler for hvordan man evt. regner om fra følgende. Hdd til ssd. - Tenker her på om man har en hdd på 1TB hva trenger man da i ssd..?? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 Mye av greia med å ha separate disker for system og data er at det ikke er så farlig om systemdisken ryker hvis du har datadisk. Ellers har du det økonomiske. En stor snurredisk er ganske billigere enn tilsvarende størrelse på SSD. Jeg vet ikke hva du har av multimedia men skal du kun bruke datadisken til dokumenter og av feriebilder på stranden kan du sikkert klare deg fint med 1TB. Ellers bør du gå får noe større. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå