Lunaris Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Etter at jeg knuste baksiden på min Sony z3 en rekke ganger har jeg holdt meg unna "glass telefoner" værste dritten jeg har vært borti og dyrt som f... Etter huawei begynte med den skiten på sine topp modeller begynner det å bli vanskelig å finne telefoner i kvalitet men en får heller gå ned på ytelse. Av prinsipp betaler jeg ikke 10 k for en såpeglatt glass telefon som du må pakke inn til det ugjenkjennelige for å bruke... Jeg pakker ikke inn mobil, får aldri noe knust glass. Det går helt fint. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Se på tester. Med en gang det er plast så er det kritikk. Billige mobiler med metall og glass for mye skryt for dette. Så da bytter produsenter ut andre materialer med aluminium og glass da. Kanskje ikke brukere faktisk vil dette, men de som skriver tester vil stort sett dette. Glass på baksiden er jo for trådløs lading. Kan ikke bruke metall, kritikk for å bruke plast, så da blir det glass. Ja, men testere er ikke kjøpere, de er spesialister og superentusiaster. Og det er bare et fåtall av telefonene med glass bak som har støtte for trådløs lading. Begge de jeg har nevnt, Z2 og X4 har glass men ikke støtte for trådløs lading. 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Vet ikke om dere er helt klar over det, men det er flere ting som kan gå galt med en mobil enn at glasset knuses. Loddetinnet f.eks. For ca 15 år siden ble det innført regler om at loddetinn ikke skulle inneholde bly. Det var da problemene begynte. Dagens loddpunkt er mye mer porøst enn hva de var når det var bly i de. Så skjermen og deksel kan være like hel, mens loddepunktene på hovedkortet blir ødelagt. Løse komponenter. BGA-kretsene i en telefon er gjerne festet med 30-40 bittesmå loddekuler på en komponent ca 1 cm x 1 cm. Når disse løsner så blir telefonen ustabil. Er svært vanskelig for en tekniker å legge merke til. Jeg vet - jeg har jobbet som mobiltekniker i 9 år. Og det skal bare en liten bøy eller dunk til før dette skjer. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Ja, men testere er ikke kjøpere, de er spesialister og superentusiaster. Og det er bare et fåtall av telefonene med glass bak som har støtte for trådløs lading. Begge de jeg har nevnt, Z2 og X4 har glass men ikke støtte for trådløs lading. Jo jeg vet det, men kjøpere hører på testere. Om testere sier plast er dårlig og glass og metall er det man skal ha så tenker ofte folk at ja disse har peiling så sånn må det være. Samsung solgte mye bedre med en gang de gikk fra S5 til S6. Og hva gjorde de i S6 og videre med S7? De endret alt de fleste tester puttet på minus til å være slik testerne ville ha det. Så solgte de mye mer. Så da fortsetter de med det da. Mobilprodusentene som vokser er alle kinesiske. Så da kommer folk og sier billig Kina plastmobil så de må vise at det ikke er billig med å bruke en ekstra dollar på aluminium over plast. For å bygge de rimelig likt toppmodellene. De du nevnte er begge Sony og det var før trådløs lading. De fikk kritikk også av testere for bakside. Og Sony gjør det heller ikke bra. Det jeg snakker om er baksider i glass etter Samsung gikk over til det. Og de gjorde det pga trådløs lading. Nå har derimot designet til Samsung blitt trenden så da følger alle etter trådløs lading eller ikke. Slik fungerer designtrender. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Vet ikke om dere er helt klar over det, men det er flere ting som kan gå galt med en mobil enn at glasset knuses. Loddetinnet f.eks. For ca 15 år siden ble det innført regler om at loddetinn ikke skulle inneholde bly. Det var da problemene begynte. Dagens loddpunkt er mye mer porøst enn hva de var når det var bly i de. Så skjermen og deksel kan være like hel, mens loddepunktene på hovedkortet blir ødelagt. Løse komponenter. BGA-kretsene i en telefon er gjerne festet med 30-40 bittesmå loddekuler på en komponent ca 1 cm x 1 cm. Når disse løsner så blir telefonen ustabil. Er svært vanskelig for en tekniker å legge merke til. Jeg vet - jeg har jobbet som mobiltekniker i 9 år. Og det skal bare en liten bøy eller dunk til før dette skjer. Ja, Apple hadde stort problem på det med iPhone 6 og spesielt Plus versjonen da denne var ekstra utsatt for å bli noe bøyd. Selve bøyingen av telefonen fikk mye oppmerksomhet, men var ikke et stort problem i praksis. Et stort problem derimot var at det hadde svake fester der touch kontrolleren hadde blitt loddet fast. Og bare mobilen ble bøyd litt og sikkert om den fikk et større fall så løsnet koblingen her og telefonen ble ubrukelig. Folk skiftet skjerm til ingen nytte. Så ja har definitivt blitt viktigere å lage mobiler mer robust for å beskytte disse loddepunktene som er svakere nå. At touch kontroller ryker er mye verre enn knust skjerm. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 (endret) De du nevnte er begge Sony og det var før trådløs lading. Bare en kjapp korreksjon eller to. X4 som jeg nevnte er Moto X4, modellen har vært i salg i et drøyt halvår, først annonsert ca. oktober. Grunnen til at den ikke har trådløs lading er prissjiktet. Og da Z2 var i salg var Qi trådløs lading standarden fortsatt regnet som rask; Qi trådløs lading er fra 2008, ca. da Android ble populært. Men senere ble det økt fordel med turbolading over USB. Dette er kanskje blitt forbedret i nyere versjoner av Qi? Sony lagde forresten et omslag for trådløs lading for Z2, Sony WCR12, Qi. Type hardplast-cover, faktisk. Endret 21. juli 2018 av tommyb Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Hallo folkens, det er noe som heter fysikk, det slå ikke feil. Vis dette nye glasset er så bra mot å knuse så er det og mykere, altså mer utsatt for riper, og motsatt. Dette er bare et trist markedsføring forsøk fra cornering. Slik var det meg gorilla glass 5 også , dette tror jeg ingenting på, marginale forbedringer kan jeg tro, men dette er voldsomt. Samme problem med sapphire, det er nesten umulig å ripe, men knuser lett, apple sitt "sapphire" glass er egentlig ikke spesielt sterkere en GG5. Se jerryrigeverything sin video på YouTube om du vil se det t selv. Ja, det hjelper jo lite da. Nye mobiler må jo dessverre pakkes inn både foran og bak med både deksler og skjermbeskytter for å overleve uskadet . Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Bare en kjapp korreksjon eller to. X4 som jeg nevnte er Moto X4, modellen har vært i salg i et drøyt halvår, først annonsert ca. oktober. Grunnen til at den ikke har trådløs lading er prissjiktet. Og da Z2 var i salg var Qi trådløs lading standarden fortsatt regnet som rask; Qi trådløs lading er fra 2008, ca. da Android ble populært. Men senere ble det økt fordel med turbolading over USB. Dette er kanskje blitt forbedret i nyere versjoner av Qi? Sony lagde forresten et omslag for trådløs lading for Z2, Sony WCR12, Qi. Type hardplast-cover, faktisk. Så da faller Moto X4 inn i kategorien mobiler som følger designtrenden som kommer av trådløs lading i Samsung mobiler. Qi lading fantes ja, men ikke støttet i mobiler. Apple fikk det jo ikke før iPhone X. Før det og for iPhone 8 er det metall etter de gikk vekk ifra glass for en stund siden. Når de implementerer trådløs lading i mobilen derimot så kan de ikke ha metall. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Ja, X4 ser nok ut som en Samsung. Xperia Z2 var i 2014, Nexus 4 hadde Qi i 2012. Iphone X kom ikke før min nyeste, så den er irrelevant. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Ja, det hjelper jo lite da. Nye mobiler må jo dessverre pakkes inn både foran og bak med både deksler og skjermbeskytter for å overleve uskadet . Må de det? Har ikke hatt deksel på telefonen på flere år og jeg har enda ikke knust en eneste smarttelefon. Frua har deksel men det er mest fordi hun liker å kunne endre utseende med fargen osv på et deksel og at det at telefonen blir noe utsatt nede i veska sammen med alle slags uhumskheter. Vi har begge hatt smarttelefon siden 2009 og så langt så har hun klart å knuse sin telefonen sin en gang, mens jeg står uten noen ofre. Lenke til kommentar
jan-otto Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Etter at jeg knuste baksiden på min Sony z3 en rekke ganger har jeg holdt meg unna "glass telefoner" værste dritten jeg har vært borti og dyrt som f... Etter huawei begynte med den skiten på sine topp modeller begynner det å bli vanskelig å finne telefoner i kvalitet men en får heller gå ned på ytelse. Av prinsipp betaler jeg ikke 10 k for en såpeglatt glass telefon som du må pakke inn til det ugjenkjennelige for å bruke... Jeg pakker ikke inn mobil, får aldri noe knust glass. Det går helt fint. Så lenge du har telefonen trygt plassert i ei jakke lomme går det nok greit. Jeg oppholder meg som regel i varmere strøk og bruker mobilen mye. En skjør telefon i helglass er tåler ikke opp og ned i ei bukselomme flere ganger pr time. Og glatte som fy, nei takke meg til solide telefoner gjerne i metall... Lenke til kommentar
Arve Lufc Pedersen Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Da jeg fikk min Galaxy S8+ presterte jeg å ødelegge den første dagen. Jeg hadde ventet i årevis fordi jeg var skeptisk til glasstelefoner. Jeg leste nøye om Gorilla-glasset som skulle tåle en støyt før jeg bestemte meg for å kjøpe S8+. Da jeg pakket den ut var den såpeglatt pga alt glasset. Jeg var redd for å ta på den. Jeg bestilte beskyttelse. I mellomtiden la jeg dessverre i lommen på en ullgenser. Det gikk bra så lenge man satt eller stod oppreist. Men da jeg skulle bak i garasjen for å lirke opp en port hvor jeg måtte bøye meg ned, skle den ut og landet rett i myk singel Jeg trodde først det gikk bra. Dette måtte den da tåle fint. 30 cm høyde i mykt underlag. Men nei, den hadde fått en skikkelig knus på hørnet bak og riper foran. Glasse tålte altså ikke særlig mye til tross for reklamen til Corning. Så kom dekslet noen dager senere og jeg dekket over det knuste på baksiden og har levd med litt riper på forsiden. Det er idiotisk at en telefon skal tåle så lite og at man må pakke den inn i polstring for at den skal bli et fullverdig produkt som ikke blir ødelagt. Det er jo ikke noe poeng med fancy glass på baksiden om man uansett må dekke inn telefonen i deksel. Reklamen om glasset var bullshit, for reklamen sa at glasset skulle tåle mye tøffere behandling uten å bli ødelagt. Her skel telefonen ut i 30 cm høyde i myk singelunderlag og ble likevel sterkt skadet på alle stener den traff. Lenke til kommentar
Arve Lufc Pedersen Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Myk singel? Er den laget av isopor? Det er nettop skarpe kanter på slike steiner son knuser glasset, hadde den landet på et slett murgulv hadde sjansene for at den ble skadet vert mye mindre.... Det er også derfor at man f eks i busser har en liten hammer" med en spiss ende, og ikke "en murstein, for å knuse glass i nødstifelle. 1 Lenke til kommentar
Arve Lufc Pedersen Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Hallo folkens, det er noe som heter fysikk, det slå ikke feil. Vis dette nye glasset er så bra mot å knuse så er det og mykere, altså mer utsatt for riper, og motsatt. Dette er bare et trist markedsføring forsøk fra cornering. Slik var det meg gorilla glass 5 også , dette tror jeg ingenting på, marginale forbedringer kan jeg tro, men dette er voldsomt. Samme problem med sapphire, det er nesten umulig å ripe, men knuser lett, apple sitt "sapphire" glass er egentlig ikke spesielt sterkere en GG5. Se jerryrigeverything sin video på YouTube om du vil se det t selv. Lenke til kommentar
Arve Lufc Pedersen Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Herdet glass behøver ikke være mykt. Da tenker jeg først og fremst på bilruter, og knusefri glass til store vinduer. Men at det er det på en telefon kan ha med klarheten i glasset å gjøre, som jo sånn sett er viktig når man vil ha sylskarp bilder til film m.m.... Lenke til kommentar
Sebbetheking Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Da jeg fikk min Galaxy S8+ presterte jeg å ødelegge den første dagen. Jeg hadde ventet i årevis fordi jeg var skeptisk til glasstelefoner. Jeg leste nøye om Gorilla-glasset som skulle tåle en støyt før jeg bestemte meg for å kjøpe S8+. Da jeg pakket den ut var den såpeglatt pga alt glasset. Jeg var redd for å ta på den. Jeg bestilte beskyttelse. I mellomtiden la jeg dessverre i lommen på en ullgenser. Det gikk bra så lenge man satt eller stod oppreist. Men da jeg skulle bak i garasjen for å lirke opp en port hvor jeg måtte bøye meg ned, skle den ut og landet rett i myk singel Jeg trodde først det gikk bra. Dette måtte den da tåle fint. 30 cm høyde i mykt underlag. Men nei, den hadde fått en skikkelig knus på hørnet bak og riper foran. Glasse tålte altså ikke særlig mye til tross for reklamen til Corning. Så kom dekslet noen dager senere og jeg dekket over det knuste på baksiden og har levd med litt riper på forsiden. Det er idiotisk at en telefon skal tåle så lite og at man må pakke den inn i polstring for at den skal bli et fullverdig produkt som ikke blir ødelagt. Det er jo ikke noe poeng med fancy glass på baksiden om man uansett må dekke inn telefonen i deksel. Reklamen om glasset var bullshit, for reklamen sa at glasset skulle tåle mye tøffere behandling uten å bli ødelagt. Her skel telefonen ut i 30 cm høyde i myk singelunderlag og ble likevel sterkt skadet på alle stener den traff. Har også en s8+ som knuste veldig lett, dritt skjerm på denne tlf, selv min s6 har gjennomgått mer uten å ha knust, virker som de blir mer knusbare ettersom da vil folk kjøpe seg ny tlf kjappere... Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Så lenge du har telefonen trygt plassert i ei jakke lomme går det nok greit. Jeg oppholder meg som regel i varmere strøk og bruker mobilen mye. En skjør telefon i helglass er tåler ikke opp og ned i ei bukselomme flere ganger pr time. Og glatte som fy, nei takke meg til solide telefoner gjerne i metall... Jeg har telefonen oppe og ser på den stadig vekk, ikke i noen jakkelomme. I bukselommen der det er enkelt å ta den frem. Den er såpeglatt. Liker det ikke, men knuser den gjør jeg ikke. Noe riper da. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 (endret) Så lenge du har telefonen trygt plassert i ei jakke lomme går det nok greit. Jeg oppholder meg som regel i varmere strøk og bruker mobilen mye. En skjør telefon i helglass er tåler ikke opp og ned i ei bukselomme flere ganger pr time. Og glatte som fy, nei takke meg til solide telefoner gjerne i metall... Foretrekker plastikk-telefonene jeg da: LG Spirit LTE som jeg lenket til tidligere er en slik plastikktelefon, med utskiftbart batteri (som man kan bytte på noen sekunder) og greier. Jeg ønsker gjerne litt spreker specs, men vil helst ha en liknende mobil om mulig med moderne specs. Endret 22. juli 2018 av G Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Savner Galaxy Nexus. Den knuste aldri, men delte seg elegant opp i sine 3 deler - fremside, bakside og batteri. Så var det bare å sette den sammen igjen og skru på. Like fin. Nå knuser og sprekker telefoner for et godt ord, til tross for stadig bedre glass. Bare tull. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Savner Galaxy Nexus. Den knuste aldri, men delte seg elegant opp i sine 3 deler - fremside, bakside og batteri. Så var det bare å sette den sammen igjen og skru på. Like fin. Nå knuser og sprekker telefoner for et godt ord, til tross for stadig bedre glass. Bare tull. Litt samme som med biler. Nye biler blir mye mer ødelagt av kollisjon, men samtidig beskytter de altså mennesker bedre. Så folk vil gjerne si nye biler tåler mindre, men de er jo altså mye bedre bygget for å beskytte det som teller. Eldre telefoner i plast og avtakbart deksel med utbyttbart batteri så gjerne ut som om de falt i stykker, men fysikkens regler er jo enkle. Den får kinetisk energi når den faller, og så stopper den i bakken og da går denne energien et sted. Om den går til at deksel går av og alt spretter rundt på bakken betyr det og at det går lite energi mot selve glasset, så da kan du som du sier bare sette sammen og alt er ok. Nå derimot? Harde rammer i metall og ingenting skal bøye seg. Hva skjer da? Da absorberer glasset veldig mye av sjokket og sprekker mye lettere. Så det er helt sant at glasset er bedre, men mobilene er laget på en måte som gjør at glasset knuser mye lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg