Gå til innhold

DVD spiller til stuebruk!


Anbefalte innlegg

Kort sagt HJELP!

 

Jeg vil kjøpe meg en DVD spiller som yter BRA til en "rimelig" penge, og kan noen forklare meg hva progressive scan er?

 

Har sett på HK DVD-25 og så har jeg bra tilgang på SONY hifi. Ser at HK'n ikke har SACD, men er dette utbredt? kommer detfor fult?

 

Er usikker på utgangene på HK'n men jeg vet jo at sony sine med SACD har 5.1 ut. Er det noe fordel med dette i forhold til digital (optisk/coax)?

 

Jeg har ett "gammelt" anlegg med en JVC Recvier og JAMO "satelitter" (mer bokhøytaller) og en 100W JAMO sub som holder i massevis i rommet på max 20m2. JVCen har ikke 5.1 eller digital inngang, men den skal vel byttes ut i noe

annet etterhvert.

 

Farge må være sort (for da kan jeg velge HK seinere uten at det ser helt dust ut.)

 

Bruker PS2 som DVD spiller idag og regner med å øke kvaliteten endel med en dedikert spiller.

 

TV: Panasonic 28" 16:9 100Hz

 

Er det ellers noe jeg må få med meg?

 

Håper på noen informative svar. OG det er HK eller SONY, ikke noe annet.

Endret av PIIIpower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Progressiv visning er slik monitoren din viser ting. Tven din tegner opp skjermen interlaced, dvs annenhver linje om gangen, progressive apparater tegner alle linjene samtidig. Tven støtter ikke progressiv innsignaler, så det kan du bare glemme.

 

SACD, eller SA-CD som det nå heter, er lite utbredt og er fremdeles et nisjemarked for de audiofile og spesielt interesserte (SA-CD og DVD-Audio).

Du får ikke SA-CD ut på en digital-utgang svjv, av kopibeskyttelseshensyn. Dette må du koble analogt.

Jeg ville ikke tenkt så mye på dette, men så synes jeg SA-CD er noe skrap også.

 

Sonys menysystemer er jeg personlig veldig fan av, og det er ikke uten grunn at jeg har både Sony-tv og spiller (725D). De nye H/K-ene har jeg ingen erfaring med, men DVD-1 var jeg ikke særlig glad i. De nye modellene er sikkert helt ok.

Lenke til kommentar

Jeg har hk sin dvd 25 hjemme er en utrulig god spiller i sin klasse sacd eller dvdaudio er ikke noe som kommer på enda lenge (min mening) så det er lite å satse på hvis det var det folket ville hatt så hadde det kommet for lenge siden blir nok byttet ut av like vel progressiv scan trenger du ikke med mindre du har prosjektor da blir hk25 overlegen :xmas:

Lenke til kommentar
Både SA-CD og DVD-A har vært på markedet lenge. Antall titler øker relativt tregt, og det er fortsatt et nisjemarked (takk og pris).

Hva mener du med takk og pris? Finnes faktisk mennesker der ute som setter pris på disse nye formatene i form av bedre lyd i flere kanaler. Om dette blir arvtakeren til CD-formatet er heller tvilsomt, men det er ingen tvil om at CD-formatet en gang i fremtiden blir erstattet med noe bedre. Akkurat like sikkert som at DVD-video formatet kommer til å bli erstattet. Noen håper at det skjer så fort som mulig mens andre liker ikke forandringer særlig godt.

 

Kanskje det er på grunn av kopisperrer du misliker formatet?

Lenke til kommentar
Både SA-CD og DVD-A har vært på markedet lenge. Antall titler øker relativt tregt, og det er fortsatt et nisjemarked (takk og pris).

En fordel slik jeg ser det er at ihvertfall dvd-a har feilkorrigererin (correct me if I'm wrong), og med digital overføring til forsterkeren og feilkorrigering, så burde jo kabelfantastene slutte å mase om at man trenger dyre kabler ihvertfall (ihvertfall mellom spiller og forsterker).

 

AtW

Lenke til kommentar
Kanskje det er på grunn av kopisperrer du misliker formatet?

 

Eh, nei. Jeg synes SA-CD er redundant søppel. Hvorvidt det er kopibeskyttet eller ei har null og niks med saken å gjøre.

(og jeg vil gjerne ha meg frabedt slike insinuasjoner)

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
Progressiv visning er slik monitoren din viser ting. Tven din tegner opp skjermen interlaced, dvs annenhver linje om gangen, progressive apparater tegner alle linjene samtidig. Tven støtter ikke progressiv innsignaler, så det kan du bare glemme.

Men hva har det å si for bildet hvis du har en skjerm som støtter progressive innsignaler (f.eks en plasmaskjerm eller prosjektor)? På hvilken måte opplever du at bildet blir bedre?

Lenke til kommentar
Men hva har det å si for bildet hvis du har en skjerm som støtter progressive innsignaler (f.eks en plasmaskjerm eller prosjektor)? På hvilken måte opplever du at bildet blir bedre?

Lurer også p en liten ting, om noen vet det, åssen ordner de det med progressiv scan på ntsc? (siden det er tredve fps der, og filmen er 24), vet hvordan de "vanligvis" ordner det, så det trenger dere ikke å svare på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men hva har det å si for bildet hvis du har en skjerm som støtter progressive innsignaler (f.eks en plasmaskjerm eller prosjektor)? På hvilken måte opplever du at bildet blir bedre?

Ehm, du får et progressivt bilde istedenfor et interlaced? Hvis du ikke har sett forskjellen, kan jeg sterkt anbefale deg om å få gjort det. For NTSC-video faller hele 3:2-pulldown ****** vekk, og det er en Fin Ting™.

 

Lurer også p en liten ting, om noen vet det, åssen ordner de det med progressiv scan på ntsc? (siden det er tredve fps der, og filmen er 24), vet hvordan de "vanligvis" ordner det, så det trenger dere ikke å svare på.

 

Hva tenker du på? Siden du vet hvordan de(?) 'vanligvis' ordner det?

Man deinterlacer videostrømmen en eller annen plass i signalsløyfen, enkelt og greit. Invers telecine (IVTC) burde ringe en bjelle hvis du vet hvordan film-til-video funker for NTSC. ;)

Lenke til kommentar
Hva tenker du på? Siden du vet hvordan de(?) 'vanligvis' ordner det?

Man deinterlacer videostrømmen en eller annen plass i signalsløyfen, enkelt og greit. Invers telecine (IVTC) burde ringe en bjelle hvis du vet hvordan film-til-video funker for NTSC. ;)

Tenkte på åssen de for farta til å være riktig? sender de bare noen frames 3 ganger og noen 2? Eller kjører de 24 frames istedet for 30 (hvis det går).

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du vet hvordan film-til-NTSC-video funker (det er vel det du mener med 'hvordan de "vanligvis" ordner det'?), så er deinterlacing akkurat det samme, bare 'motsatt rettet'.

 

Jeg tror enten at vi snakker forbi hverandre her, eller så forstår jeg ikke helt hva du vet om dette fra før av.

 

Link-o-rama:

http://www.dvdfile.com/news/special_report..._2_pulldown.htm

http://www.netbored.com/classroom/Proscanexplained.htm

http://www.progressivescan.co.uk/threetwo_whatisit.php

http://www.projectorpeople.com/tutorials/pulldown-3.asp

Lenke til kommentar
Kjøp deg en Pioneer 656A. Suveren DVD spiller. Jeg har den på mitt hjemmekino anlegg og er strålende fornøyd. Invisterte i en god Scart kabel og har et suverent bilde. Kan ikke bli bedre på min Sony tv. Denne spillern er mye omtalt med bare god kritikk. Står på tur til å bytte ut min 29" Sony tv til Plasma eller Prosjektor.

Dersom du har tenkt til å investere i en prosjektor eller plasma var det kanskje litt lite gjennomtenkt å investere i en dcd-spiller uten HDMI-utgang og skalerer..

Lenke til kommentar
Hvis du vet hvordan film-til-NTSC-video funker (det er vel det du mener med 'hvordan de "vanligvis" ordner det'?), så er deinterlacing akkurat det samme, bare 'motsatt rettet'.

 

Jeg tror enten at vi snakker forbi hverandre her, eller så forstår jeg ikke helt hva du vet om dette fra før av.

 

Link-o-rama:

http://www.dvdfile.com/news/special_report..._2_pulldown.htm

http://www.netbored.com/classroom/Proscanexplained.htm

http://www.progressivescan.co.uk/threetwo_whatisit.php

http://www.projectorpeople.com/tutorials/pulldown-3.asp

Ok, skumleste ett par av linkene og fikk svar på sprøsmålet mitt, det var som jeg trodde, annehver frame vises 3 ganger istedet for 2 (som det egentlig skal være) i ntsc. Tenkte kanskje de hadde en annen køktig løsning på det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...