Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan erstatte utgått flistype?

Anbefalte innlegg

Er så heldig at vi har en slik "list" med 5x20 pyntefliser rundt hele badet vårt, se bilder. Er snakk om 31 fliser +/- totalt.

Makan til ubrukelige fliser har jeg aldri sett. Iom at de bygger ut fra veggen, så er flisene blitt tilpasset der det har stått gamle veggskap osv.

Av den grunn er det flere steder jeg må erstatte disse flisene, men selvfølgelig er dette noe jeg ikke har i reserve, og jeg klarer ei heller å finne de i riktig farge/type på nettet. Tanken er da at jeg må vel pelle av alle disse og erstatte hele rekka.

1. Noen som vet om slike fliser noe sted? Hadde jo vært det enkleste å sette inn nye der det trengs.

2. Er det veldig problematisk å evt. skjære av disse og erstatte med nye? Ift. det som ligger bak osv.

3. Sliter generelt med å finne fliser i denne fargen og størrelsen, som også er flate. Men har masse gulvfliser i samme farge, er det mulig og kappe til disse i riktig størrelse? Ser for meg at kantene ikke blir spesielt bra.

4. Siste jeg har tenkt på er å male gulvet og evt. ny pynterad i samme farge, men er egentlig flismaling noe tess på et bad og ikke minst på gulv?

Skulle gjerne byttet alle flisene, og hele badet for den saks skyld, men per nå er ikke det et alternativ pga kostnadene.

Takk for svar om noen har innspill.

post-62290-912152_thumb.jpg

post-62290-1484489_thumb.jpg

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det snakk om de oransje flisene? Det bør ikke være noe problem å eventuelt fjerne de som er der og legge på noe annet hvis du ikke finner noe tilsvarende. 

Når det gjelder overmaling av gulvet er ikke det noe problem. Bruk grunning først og en slitesterk maling på toppe. er det dusj på rommet? Hvis ja bør du vurdere Oxan. Det er en epoxymaling som tåler svært mye slitasje.

Lenke til kommentar

Det er badekar der, så teknisk sett ikke noe dusjing direkte på flis e.l, men er jo alltids mye søl og sprut, spesielt med to små barn som herjer osv.

Det jeg er kanskje mest usikker på med maling er hvor bra finish det blir.

Men da er det jo evt. et alternativ å bytte de oransje flisene med random flate, og deretter male både de og gulvet i samme farge (hvis ikke jeg finner noen i matchende farger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...