Gå til innhold

Bachelor i samfunnsøkonomi, er til ingen nytte til å finne godt betalt jobb på arbeidsmarkedet?

Mann1982

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kom inn på samf. øk. på UiO.

På ulike forumer så påstås det at bachelor i samfunnsøkonomi er ingen nytte til å finne en godt betalt jobb. Hvor snt er det?

Er det utdanning til arbeidsledighet?

Hvor kan mam finne statistikker på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er hva utdanning.no sier https://utdanning.no/utdanning/uib.no/bachelorprogram_i_samfunnsokonomi

"Ei utdanning i samfunnsøkonomi gir god utteljing på arbeidsmarknaden. Samfunnsøkonomar arbeider ofte med analyse- og utgreiingsoppgåver. Andre arbeider med forsking og undervisning. Dei blir journalistar, valutahandlarar eller jobbar med formueforvaltning i finansinstitusjonar. Mange går etter kvart inn i leiande stillingar i næringslivet eller i offentleg forvaltning. Ein del arbeider utanlands, særleg i internasjonale organisasjonar, i utviklingshjelp og i utanrikstenesta."

Her er hva UiB sier https://www.uib.no/econ/37855/hva-kan-du-bli

"En utdannelse i samfunnsøkonomi gir allsidige muligheter på arbeidsmarkedet, og det har sjelden eller aldri vært vanskelig for våre studenter å finne relevant jobb. Uansett hvor du havner, kan du regne med en godt betalt, utfordrende og spennende karriere som samfunnsøkonom."

Her er hva UiO sier https://www.uio.no/studier/program/samfunnsokonomi/hvorfor-velge/

"Samfunnsøkonomer er ettertraktede på arbeidsmarkedet, og studiet gir deg gode og varierte jobbmuligheter. Tidligere studenter jobber blant annet innen bank og finans, offentlig forvaltning, undervisning og forskning, konsulentselskaper, og ideelle organisasjoner."

Så for meg så virker det som et godt studie :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samfunnsøkonomi er ei allsidig utdanning som kan brukast til det meste, dette er på både godt og vondt.

Fordelen med ei så allsidig utdanning er at det er at du kan brukast i dei fleste administrative kontorjobbar. Ulempen er at du er ikkje spesialisert nok til å være fyrstevalget i mange stillingar.

Det kan derfor være at du må være litt kreativ og gå breidt ut når du søker jobb.

Når det gjeld sannsynlegheita for å finne ein godt betalt jobb så vil eg påstå at den absolutt er til stades.

Du vil uansett kunne forvente ei over snittet høg lønn sidan du vil være høgskuleutdanna på bachelornivå og derfor kan kreve lønn på det nivået, på arbeidsplassar med tariffavtale er du sikra ei minimumslønn.

Med bachelor som samfunnsøkonom som fundament så er det også forholdsvis lett å bygge på med spisskompetanse sidan nesten alle fag komplimenterer godt med grunnutdanninga.

Med den overordna forståelsen for oppbygginga av samfunnet og korleis økonomiske valg påvirker samfunnet så er du kvalifisert til toppjobbar innanfor politikken og i konsernstyrer som strategisk planleggar.

Det må derimot bemerkast at sidan det er mange om beinet på slike stillingar så kan det være at du må bygge på med ei bachelorgrad til eller ein mastergrad for å være godt kvalifisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste høyere studier er hva du gjør dem til. Jeg kjenner en håndfull samfunnsøkonomer, og de har nå både trygge og gode jobber. Men enig med the_last_nick_left, en master er nok å foretrekke om du sikter på "en godt betalt jobb". Halvstuderte røvere - som meg selv - står ikke først i lønnskøen. Heldigvis står vi heller ikke sist. Det kommer an på om du søker en "trygg" jobb med tarifflønn, eller om du skal bruke graden som et springbrett til større utfordringer. 

Fordelen med en samfunnsøkonom er som The Avatar sier at han er en jobbmessig potet, du kan alltid bygge på med spesialkompetanse. De jeg kjenner jobber i høyere utdanning, statistikk, privat næringsliv og annet. Og så kommer de som bruker graden til noe helt annet. Jeg har noen bekjente og et par slektninger som tok sivilingeniør-tittel i Trondheim i sin tid, bare en av dem jobber med faget hun utdannet seg i der. De andre brukte tittelen som inngangsbillett og lot livet og sjansene styre. Husk, Stoltenberg er samfunnsøkonom. Og han ble både statsminister og NATO-sjef...  :wee:

Ta din bachelor du, og så ser du. Er tilbudet ikke helt på høyde med etterspørselen når du er ferdig, eller du får lyst på noe mer, så kan du ta en master. Det kommer selvsagt litt an på ambisjoner og livssituasjon, det er vanskeligere når man eventuelt har fått barn og boliglån, men slett ikke umulig.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...