Gå til innhold

Nå kommer «sportsbil»-utgaven av Nissan Leaf. 2019-modellen får større batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er uansett litt mer det Vertical sikter til, som om det er totalt uhørt at en motorsport divisjon innad i et bilmerke kan drive med noe så drit som en «elbil» :p

Gjesp. Snakk om å drive med døll stråmannsargumentasjon. Tesla har en såkalt performance-utgave av Model 3. BMW, for eksempel, har bekreftet at de kommer med elektriske M-modeller i løpet av neste tiår. Dette har ikke noe med el- versus forbrenningsmotor, men at denne Nismo-utgaven kommer til kort på de aller viktigste komponentene: motor og batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rally-VM skal jo bruke elbilar frå 2020. Elbil og motorsport kan fort gå godt i lag.

Ingen som tviler på det. Bare se på Formula E. En serie som til nå har vært ganske så kjip, men som nok har potensiale til å bli noe stort om noen år.

 

Tviler på at WRX-bilene mangler aktiv kjøling, slik som denne Nismoen. Det er for øvrig snakk om rallycross (WRX), ikke rally (WRC).

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

På Rallycross som det er snakk om er løp ferdig på få minutter, deretter kan dem kjøle batteriene på noe vis til neste runde.

 

Har troen på at det kan bli bra. Testing viser at de elektriske bilene er minst like raske rundt banen som dem som er i bruk nå.

 

Men etter en helg hvor jeg har vært å sett på drifting og show av Petter og Oliver solberg så vil jeg tro lyden blir ett savn.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Gjesp. Snakk om å drive med døll stråmannsargumentasjon. Tesla har en såkalt performance-utgave av Model 3. BMW, for eksempel, har bekreftet at de kommer med elektriske M-modeller i løpet av neste tiår. Dette har ikke noe med el- versus forbrenningsmotor, men at denne Nismo-utgaven kommer til kort på de aller viktigste komponentene: motor og batteri.

Gjesp tilbake du, du svarer på et innlegg som ikke var rettet til deg. Han syns det er trist at Nismo blir brukt til dette

 

At du syns det er greit, det er vi jo rett og slett enige om. At du ypper til krangling når vi er enige får du heller stå for selv :)

Lenke til kommentar

Det er uansett litt mer det Vertical sikter til, som om det er totalt uhørt at en motorsport divisjon innad i et bilmerke kan drive med noe så drit som en «elbil» :p

NISMO virker da ikke til å gjøre så alt for mye her. Om den vanlige Leaf kommer med samme størrelse på batteriet, så betyr det at alt NISMO har gjort her, er å sette på litt tøffere felger, tøffere interiør, og litt andre visuelle oppgraderinger. Man kommer sikkert til å en god del ekstra her altså, for hva som er en AMG/S-Line,M-pakke slik tyskerne selger.  Står i artikkelen at de også jobber med bremser og  dempere, men null info utover det.

Nå er det jo ukjent hvordan 2019 Leaf blir, men er jo da en mulighet for at NISMO-modellen får litt flere målte hestekrefter. Så får vi se om den i det hele tatt selger noe særlig. De aller fleste Leaf-kjøpere har vel aldri hørt om NISMO.

 

På den andre siden, så har vel ikke NISMO så veldig mye annet å drive med.. Nissan har jo falt helt ut av sportsbilmarkedet, hvor eneste gjenværende er GT-R, som nå begynner å bli en veldig gammel og uinteressant plattform.

Lenke til kommentar

Aldri vært noe fan av det bandet.

Har troa på elektrisk RX altså, men er noe eget med gromlyd og pottesmell på racingbiler.

For en som har hørt motorstøy dagen lang i over 3 tiår, fått sin dose med eksos gjennom årene og generelt fått nok av forbrenningsmotorer, er det ikke akkurat et savn å dra på slike treff. Ekstrem støy, eksos og dekkrøyk blir veldig fort gammelt. Men det er sikkert kult for 18-åringene med ///M caps.

Lenke til kommentar

Nesten umulig å forklare menigmann hva en elmotor gjør eller klarer.

Hvis vi sier at tesla måtte ut med 50k pr saksøker i hk søksmålet blir det enklere.

I papiret sa tesla at i level ludicris ville man ha 7-800hk tilgjengelig. Problemet er at UTladnings strømmen fra batteriene ville aldri klart en slik belastning. Så med dette i mente vil gassen i bånn på en leaf med nok utladningskapasitet klart full gass fra sinsen til alnabru. Max...

Lenke til kommentar

Tror mange kommentatorer her skal lese denne. For ordens skyld er et Volt batteri på bare 18.7 kW/t.

https://electrek.co/2016/07/21/tesla-hacker-1000hp-electric-car-tesla-drivetrain-chevy-volt-batteries/

In order to power this crazy drivetrain, Jason will be using 2 Chevy Volt battery packs supported by 6 Tesla battery modules. He estimates that the Volt packs can do close to 20C discharge without issue, which is why he is using them and not only the Tesla modules. He expects to get 850 kW peak output from the custom pack.

In term of energy capacity, The Volt packs are 16 kWh each and a Tesla module is about 5 kWh for a total of around 62 kWh.

850 kW peak fra 62 kWh batterier er uvanlig bra og skyldes nok den ekstreme utladingen på Chevy Volt-batteriene (20C). Teslabatterier utlader ved maks 4-5C. Ulempen med høy utladingsfaktor er at batteriene slites fort, men det er selvsagt mulig de har gjort noen tiltak for å motvirke det, sånn som uvanlig bra kjøling. Ut fra bildene ser det ut som kjøleslangene er mye større dimmensjon enn originalt.

Lenke til kommentar

Hva er det for en mystisk enhet? Batterikapasitet oppgis i kWh, altså kilo ganger watt ganger timer. Ingen brøkstrek.

 

"kW/t" betyr egentlig effekt pr 1000 kg - brukes noen ganger for å oppgi hvor mye effekt som er tilgjengelig pr ton vekt av et kjøretøy.

 

En bil på 2 ton som har en motor på 200 kW har altså 100 kW/t  :confused: </sarkasme>

Endret av trikola
Lenke til kommentar

For en som har hørt motorstøy dagen lang i over 3 tiår, fått sin dose med eksos gjennom årene og generelt fått nok av forbrenningsmotorer, er det ikke akkurat et savn å dra på slike treff. Ekstrem støy, eksos og dekkrøyk blir veldig fort gammelt. Men det er sikkert kult for 18-åringene med ///M caps.

Hehe, kam fort bli kjedelig da ja.

Men kan medele at dette er bare noe som skjer en gang i året her oppe i Troms siden norges råeste bakkeløp arrangeres her. Har ikke akkurat Gatebil som nabo slik folk sørpå gjerne har. Og jeg nermer meg 30år med stormskritt.

 

Blir aldri kjedelig å se RX biler ta 0-100 på to sekunder fremfor nesa på deg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...