Gå til innhold

Nå kommer «sportsbil»-utgaven av Nissan Leaf. 2019-modellen får større batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nissans leder for EV Marketing, Brian Marango, sa nylig til nettstedet at denne utgaven får 200 hestekrefter (mot 142 hestekrefter i dagens utgave). Det gjøres mulig av et større batteri.

 

Så hvis jeg setter på en større bensintank på bensinbilen min, så gir det bilen min flere hestekrefter? Tror ikke det ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er hvorvidt denne får aktivt kjølt batteri. Hvis de unnlot å si noe om det så er det vel usannsynlig at de holder inne en positiv overraskelse..?

 

Ellers så lurer jeg på hva de mener med elektriske bremser. Hvilken mekanisme er det snakk om? Kraftigere regenerering, eddy current bremseskiver eller noe annet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så hvis jeg setter på en større bensintank på bensinbilen min, så gir det bilen min flere hestekrefter? Tror ikke det ...

Nei, men nå er dette en elbil ikke en bensinbil. Elbiler har ofte batteriets effektkapasitet som viktigste begrensing av motoreffekt. Effektkapasiteten til et batteri skalerer med energikapasiteten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så hvis jeg setter på en større bensintank på bensinbilen min, så gir det bilen min flere hestekrefter? Tror ikke det ...

Nei, på bensinbiler har man ikke den samme sammenhengen fordi bensintanken aldri er noen begrensning på mengde bensin per minutt. En sånn begrensning har man derimot i elbiler. Enkelt forklart så henger batterieffekt og batterikapasitet lineært sammen. Dette kan teoretisk begrenses ytterligere av motoren, men i praksis velger produsentene som regel en motor som står i stil til batterieffekten.

 

Jeg tror Leaf 40+ kWh kommer til å konkurrere bra mot Tesla model 3 først og fremst på grunn av leveringstid, men også litt på grunn av andre forskjeller som pris, bakluke osv

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg setter på en større bensintank på bensinbilen min, så gir det bilen min flere hestekrefter? Tror ikke det ...

Flere batteri = mere strøm tilgjengelig = mere power på elmotoren (grovt sakt)

 

Om motoren har tilgang til å dra mye mere strøm når du trør inn gassen vil den gå bedre.

 

Gir du mere bensin til bensinmotoren din vil den bare kveles med mindre du også gir den mere luft.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nissans leder for EV Marketing, Brian Marango, sa nylig til nettstedet at denne utgaven får 200 hestekrefter (mot 142 hestekrefter i dagens utgave). Det gjøres mulig av et større batteri.

 

Så hvis jeg setter på en større bensintank på bensinbilen min, så gir det bilen min flere hestekrefter? Tror ikke det ...

Sammenlign heller med større dyser som kan pumpe mer bensin inn i motoren...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sammenlign heller med større dyser som kan pumpe mer bensin inn i motoren...

Tykkere ledninger høres heller ut som større dyser ...

 

Jeg kjøper fortsatt ikke større ladekapasitet som årsak til mer effekt. Sammenlign med et vannkraftverk. Større vannmengde i dammen (f.eks ved å koble til et annet vann via en tunnel) betyr ikke større fallhøyde for kraftverket. Man kan selvsagt sette inn rør med større diameter, som gir mindre energitap i rørgata, men hvis ikke turbinen og generatoren oppgraderes vil ikke kraftverket kunne levere mere strøm.

Lenke til kommentar

Tykkere ledninger høres heller ut som større dyser ...

 

Jeg kjøper fortsatt ikke større ladekapasitet som årsak til mer effekt. Sammenlign med et vannkraftverk. Større vannmengde i dammen (f.eks ved å koble til et annet vann via en tunnel) betyr ikke større fallhøyde for kraftverket. Man kan selvsagt sette inn rør med større diameter, som gir mindre energitap i rørgata, men hvis ikke turbinen og generatoren oppgraderes vil ikke kraftverket kunne levere mere strøm.

Om elmotoren får tilgang på 1500A istede for 1000A så vil den jo gå bedre så lenge den kan dra nytte av 1500A. Så mere batterier gir mere effekt.

 

Flere batterier gir ikke bare lengere kjørelengde.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@SeaLion, Du har selv merket med rødt i sitatet: Det gjøres mulig av et større batteri. 

Altså det er mulig med større motor pga batteriet. Et større batteri betyr ofte at det kan tappes mer watt ut av det.

Større motor? Ja det blir noe annet. Da er det parallelt med bensinbiler. En større bensinmotor gir som oftest større effekt.

 

Ei lyspære lyser ikke kraftigere hvis den får 1,5 V fra et AA-batteri i stedet for fra et AAA-batteri. Lyspæra lyser i lengre tid, men makseffekten blir den samme. At det skulle være anderledes for en elmotor synes jeg høres ut som ren svada.

Lenke til kommentar

Ei lyspære lyser ikke kraftigere hvis den får 1,5 V fra et AA-batteri i stedet for fra et AAA-batteri. Lyspæra lyser i lengre tid, men makseffekten blir den samme. At det skulle være anderledes for en elmotor synes jeg høres ut som ren svada.

Å sammenligne med en ren resistiv last blir en grov overforenkling.

 

Motoren i en elbil er en vekselstrømsmotor som drives av en frekvensomformer, og det er et mye mer infløkt system enn enkle likestrømskretser.

 

Ved lavt turtall, så er momentet til motoren i all hovedsak begrenset av hvor mye strøm driverkretsen kan levere. Ved høyere turtall, så vil differensen mellom påtrykt og motindusert spenning bestemme grensen for momentet. Med andre ord, du er begrenset både av hvor høyt opp i spenningsamplitude omformeren din kan gå* og hvor mye strøm den kan levere ved den spenningen.

 

Maksimal strøm (og effekt) i en elektrisk maskin er vanligvis oppgitt som to forskjellige verdier:

-Maksimal transient effekt (maksimal effekt over en kort tidshorisont, kanskje noen titalls sekunder) er definert av elektriske egenskaper (e.g. hva skal til før isolasjon begynner å bryte sammen etc.) og er gjerne svært høy sammenlignet med...

-...maksimal stasjonær effekt (maksimal belastning over udefinert tidshorisont), som er gitt av termiske begrensninger (hvor bra er kjølingen, hvor høy temperatur tåler komponentene).

 

Det er fullt mulig at en større batteripakke og dertil dimensjonert omformer kan gjøre det mulig å trøkke mer strøm inn i samme motor over korte tidsforløp (e.g. akselerasjon av et kjøretøy) uten at det er nødvendig å øke den maksimale stasjonære effekten til motoren.

 

*Bemerk at dette har begrenset sammenheng med batterispenningen - det finnes flere varianter av step-up-omformere som kan øke spenningsnivået på motorklemmene langt over det batteriet leverer.

Endret av Sutekh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Større motor? Ja det blir noe annet. Da er det parallelt med bensinbiler. En større bensinmotor gir som oftest større effekt.

 

Ei lyspære lyser ikke kraftigere hvis den får 1,5 V fra et AA-batteri i stedet for fra et AAA-batteri. Lyspæra lyser i lengre tid, men makseffekten blir den samme. At det skulle være anderledes for en elmotor synes jeg høres ut som ren svada.

La oss si at den lyspæren krever 200mA på 1.5V for å lyse normalt. Begrens strømmen da til bare 100mA på 1.5V og den vil lyse langt svakere da den ikke får all strømmen den kan utnytte.

 

Elmotoren i standardutgaven får muligens ikke all strømmen den kan utnytte, da den har for lite batteri til å levere nok strøm.

 

Men som nevnt veldig bra over her kan ikke en elmotor sammenlignes i det heletatt med en lyspære..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ei lyspære lyser ikke kraftigere hvis den får 1,5 V fra et AA-batteri i stedet for fra et AAA-batteri.

Jo det gjør den om du velger en lyspære som har lav nok impedans.

 

Lyspæra lyser i lengre tid, men makseffekten blir den samme. At det skulle være anderledes for en elmotor synes jeg høres ut som ren svada.

Vel, men slik er det da altså. Alle spenningskkilder har en effektiv intern impedans. Denne interne impedansen er en del av den totale kretsen og gjør at av spenningen over batteripolene dropper med I*R (Hvor R er den interne impedansen). Maks effekt defineres ut i fra hvor lavt man tolererer at spenningen over polene faller. Grunnleggende elektronikk forteller deg at når du setter to like impedanser i paralell blir den effektive impedansen R/2, og spenningsdroppet ovenfor går fra I*R til IR/2. I.e. halvparten.

 

Strømmen gjennom lyspærene er strømmen gjennom hele kretsen, som er Vnom/sum® hvor Vnom er cellenes nominelle spenning og sum® er summen av alle serielle impedanser.

 

I tilfelle 1 med en celle får vi da at I = Vref/(Rlb+R) og i tilfellet med to parallelle celler I= Vref/(Rlb+R/2) (Rlb: lyspærens impedans)

 

Antar du R som ikkekompleks så er det triviellt å se at tilfellet med to parallelle celler blir strømmen høyere og lyspæren lyser kraftigere. Det er imidlertid lett å velge en Rlb som er så høy at effekten blir maskert. Velger du imidlertid en lyspære med Rlp i nærheten av R vil effekten bli åpenbar.

 

(Impedanser er her satt som rene resistive impedanser, det er en forenkling, men endrer ikke poenget)

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nissans leder for EV Marketing, Brian Marango, sa nylig til nettstedet at denne utgaven får 200 hestekrefter (mot 142 hestekrefter i dagens utgave). Det gjøres mulig av et større batteri.

 

Så hvis jeg setter på en større bensintank på bensinbilen min, så gir det bilen min flere hestekrefter? Tror ikke det ...

Du har helt rett, bravo, men i motsetning til en bensinbil der hver dråpe har det samme potensialet er det ikke akkurat slik med elbiler. Batterienes fysiske størrelse gir ulike maks effekter. Nå er det ikke bare effekten som gjelder, men i motsetning til en diesel/bensinbil har elmotoren umiddelbar respons og vil oppleves som kvikkere i trafikken siden momentet kommer momentant og direkte uten variabel utveksling ( girkasse)

Lenke til kommentar

Ei lyspære lyser ikke kraftigere hvis den får 1,5 V fra et AA-batteri i stedet for fra et AAA-batteri. Lyspæra lyser i lengre tid, men makseffekten blir den samme. At det skulle være anderledes for en elmotor synes jeg høres ut som ren svada.

Oppgave: Et batteri kan levere maks 50 W. Du har to slike. Hvor mye kan de levere til sammen?

Bonusoppgave: Du skal designe noe som er drevet av en elektromotor og målet er å maksimere effekten. Du har tilgang på motorer med effekt i alle størrelser, men batteriene kommer i kun en størrelse og type. Antallet er derimot ubegrenset. Hvordan vil du gå frem for å oppgå maksimal effekt fra systemet?

 

Litt tilleggsinfo: Dersom man belaster et batteri mindre enn maksimalt skjer ikke noe annet enn at strømmen gjennom batteriet reduseres. Spenningen forblir den samme. Men dersom man belaster et batteri mer enn maksimalt så vil spenningen reduseres så kraftig at levert effekt også begrenses. En bieffekt er dessverre at høy strøm * lav spenning gir mye internt motstandstap. Dette kan potensielt overopphete og ødelegge batteriet. Dette er årsaken til at man oppgir batterier med maksimal effekt og at dette har en viss sammenheng med kjølingen. Med kjølingen kan man altså tjune den lineære sammenhengen mellom batterikapasitet og batterieffekt.

 

Hvis det er empiri du savner, lag deg en liste over elbilers batterikapasitet og valgt motoreffekt. Dette korrelerer, men ikke perfekt, nettopp på grunn av varierende kjøling og på grunn av varierende match mellom motoreffekt og batterieffekt. Men det korrelerer godt nok til å vise at det er en sammenheng. Du kan for eksempel se at det ikke finnes noen elbiler med knøttliten batterikapasitet og enorm motoreffekt eller vise verca.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...