Gå til innhold

Kom ikke inn på første valget. HJELP!

Geekeern

Anbefalte innlegg

Fikk studieplass på andre valget, men helst vil inn på første valget. Begge er IT-studier og på samme studiested.

På første valget er jeg pr. dags dato på nr 8  ventelista, så jeg begynner å ha lite tro på at jeg får studieplass før studiestart. Men om det finnes andre muligheter for å komme inn etter studiestart vet jeg ikke, og derfor vil jeg høre med dere, som vet sikkert mer enn meg.

Jeg ser at de begge studiene har identisk timeplan første halvår, men vil være ulik fra andre halvår og utover.

Hvordan er muligheten for å komme inn på første valget etter studiestart?

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville holdt på den linja du kom inn på og ikkje gambla på fyrstevalet.

Med andrevalet ditt så har du fått ein fot innanfor, og du vil ha gode muligheiter for å kunne kome deg inn på fyrstevalet likevell.

Det er alltid nokon som hoppar av undervegs, særleg rundt nyttår og til tredje semester er det alltid nokon som hoppar av slik at det blir ein ledig plass som ikkje nødvendigvis blir annonsert.

Ved å gå på same høgskule som fyrstevalget ditt så vil du også kunne lappe saman din eigen utdanning ved å følge undervisninga uformelt slik at du kan melde deg opp som privatist.

Sidan begge studiane er IT-studiar så er det sikkert mykje dei same faga du har fyrste året. Det kan til og med være aktuelt for deg å ta begge utdanningane samtidig ved å følge undervisninga på andre valet ditt og ta fyrstevalet ditt som privatist/restplass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at de begge studiene har identisk timeplan første halvår, men vil være ulik fra andre halvår og utover.

P.g.a. frafall vil det nesten helt sikkert ikke være noe problem å bytte før andre semester begynner. Alt du trenger å gjøre er å ta kontakt med en studierådgiver så fikser vedkommende alt sammen for deg - dvs. setter opp ny utdanningsplan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket med rådgiver:

1. Takk ja til andre valget.

2. Første halvår blir ingen problem, siden timeplan er identisk som de på første valget.

3. Andre halvår må jeg få tatt de emnene som første valget har.

4. Når jeg har bestått alle emner og eksamener for første valget, så kan jeg søke meg direkte inn på 2 semester på første valget, og deretter er jeg på samme spor :)

Men før jeg spør rådgiveren. Vil denne "planen" gi samme bachelor-tittel som de som faktisk er på første valget? det bør jo det? 

Lenke til kommentar

Det høyrest plausibelt ut. Punkt 3 er avhengig av at emnene ikkje er adgangsbegrensa til dei som går på «rett studium». Punkt 4 kjem an på policy på det aktuelle universitetet eller høgskolen. Har du snakka med ein rådgjevar frå insitusjonen der du skal studera har h*n nok kontroll på reglane der, sånn at det er korrekt.

Ser ingen grunn til at du ikkje skulle få same tittel som resten av klassen. Du har nøyaktig dei same faga, og kjem til å skriva bacheloroppgåve med same fagkode som resten av klassen.

Endret av MKap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...