Gå til innhold

Kjøring med uregistrert kjøretøy

PacAnimal

Anbefalte innlegg

På hytta har vi privat vei ned til butikken. Jeg har lyst til å ha en eller annen doning stående der som jeg kan suse ned med. Jeg har ikke spesielt lyst til å betale veiavgift og forsikring for nevnte doning, da den vil være i bruk svært sjelden og kun kjøre på privat vei. Her starter forvirringen.

Jeg antar jeg har lov til å dure ned med sittegressklipper?
..og med en uregistrert traktor?
Moped med innleverte skilter?
Hva med en liten ATV som ikke kan registreres?

Pocket bike?
Hjemmesveiset go-cart?

Jeg kan ikke finne en fjert i vegtrafikkloven som tillater kjøring med noen av disse, men folk kjører da vitterlig sitteklippere og uregistrerte traktorer på privat område? Er det egentlig ikke lov eller noe? Hva er det som tillater en sitteklipper men forbyr en leke-ATV? :huh:

Endret av bolt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde vært forsiktig med en avregistrert moped, ATV(om den ikke kan registreres eller godkjennes i Norge har du vel ikke lov til å kjøre den i det hele tatt?) og pocket biken.

Go-Carten hadde jeg i alle fall ikke kjørt på en vei. Blir du tatt med den så kan det sikkert fort koste deg en pen sum.

Traktorer trodde jeg måtte være registrert og godkjent.

Jeg hadde nok bare hatt en registrert moped eller ATV, forsikringen er da ikke så dyr på de og veiavgiften(du mener vel årsavgift?) er innbakt i forsikringen nå. Ellers så kan du jo alltid skaffe en El-sykkel. Du må jo tråkke litt da, men er jo et greit alternativ.

Edit: Utenom det så får du lese litt i forskrift om bruk av kjøretøy.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92

Der står det forsåvidt at det er mulig å registrere et kjøretøy for bruk "utenfor offentlig veg". Men jeg er usikker om det gjelder vanlige biler utenom de på Svalbard. Jeg hadde nok kontaktet SVV for å sjekke.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Så alle som kjører traktor som ikke har skilt bryter loven? Og alle som klipper gresset med sitteklipper som ikke har skilt?

Eller gjelder dette bare straks man kjører på vei? Hvem er det i så fall som definerer hva som er en vei? Hva om vi kaller den private veien en ekstremt lang og smal, gruslagt gårdsplass? Er det slik at straks vi lager en vei på privat grunn kan vi ikke kjøre traktor der lenger, men det var greit mens det var et jorde?

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Er vel noe regler om at kjørtøyet må være registrert om det kan gå raskere enn 25km/t.

ergo er traktor og moped og lignende ulovelig uten skilt, mens en sitteklipper går fint.

Om du vil "bryte love uten å bli oppdaget" så får man elektriske terrengsykler fra kina som gjør 100km\t, men som ser ut som vanlige sykler. Tar du det rolig rundt butikken er det vel ingen som vil mistenke en elsykel som ulovelig.

Slike elektriske sparkesykler er jo populært for tia og går vel i ca 25.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Peis på! På hytta skal det være gøy. På privat vei har de ingenting de skulle sagt (frihetsberøvelse og grov krenkelse), isåfall så ta med balltre

La oss si at vedkommende står parkert på butikken med sin bil uten skilt, som trådstarter tydelig har kjørt dit.

Det kommer en lamborghini og kræsjer inn i bilen.

Bilen til trådstarter har ikke forsikring, eller skilt og og har kjørt dit ulovelig.

Skylden kan raskt bli snudd til trådstarter isåfall og det kan bli himla dyrt..

Eller la oss si at man med ett uhell kjører på en syklist eller lignende? Og vedkommende blir skadet? Kan og bli sabla dyrt..

Men dette er jo worst case situasjoner da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Peis på! På hytta skal det være gøy. På privat vei har de ingenting de skulle sagt (frihetsberøvelse og grov krenkelse), isåfall så ta med balltre

Veitrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, også privat vei, så "de" har like mye de skal ha sagt her som på offentlig vei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvem er det som kommer og sier at traktorsporet nå har blitt for fint og er en vei, da?

Veitrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn. Også der det ikke er vei.

Lenke til kommentar

Jeg fant, jeg fant. Nå må jeg bare finne noe som gjør rundt 20...

§ 2-2.Hvilke kjøretøy som er registreringspliktige

(1) Motorvogn og tilhenger til motorvogn er registreringspliktig med følgende unntak: a) Traktor som er konstruert for fart ikke over 20 km/t. b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg.
Endret av bolt
Lenke til kommentar

I utgangspunktet gjelder veitrafikkloven i hele kongeriket Norge, det betyr at er kjøretøyet registreringspliktig for kjøring på veier, så er det det også på privat grunn (med mindre din eiendom ikke er en del av kongeriket Norge). Men sjansen for å bli kontrollert er selvsagt minimal i ditt tilfelle, unntatt på butikkparkeringen. Så hvis du tar kjører forsiktig slik at det ikke oppstår uhell og mulige erstatningsansvar, så kan du nok gjøre som du vil.

Det er dog ett viktig unntak: hvis privatveien går i et utmarksområde, så gjelder et absolutt forbud mot motorkjøretøy, også elektrisk kjøretøy (inkludert elektrisk påhengsmotor på båt). Det eneste unntaket fra dette forbudet er elsykkel.

Lenke til kommentar

Veteran er billig å ha å bruke, men dem må alikevell på eu kontroll så man må ta vare på dem.

Med mindre man kjøper noe eldre enn 1960? Eller omkring for da er man fritatt for eu kontroll.

Uansett hva man kjøper må man jo ta vare på det hvis det ikke skal forfalle. Dette blir nok ikke gratis uansett.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...