Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er lurest når det gjelder kjøp av leilighet i Oslo?

cenenzo

Anbefalte innlegg

Hva er lurest når det gjelder kjøp av leilighet i Oslo? Jeg er nyutdannet og har fått jobb i Oslo.

Jeg ønsker å bo sentralt, ser også at det er et par steder ganske sentralt i Oslo til rundt 3.5m.

Jeg har et finansieringsbevis på 3.5m og lurer på hva jeg bør se etter for å få mest for pengene.

Jeg ønsker å bo så sentralt som mulig pga jobben, samtidig ikke altfor gammelt leilighet (ønsker litt mer av moderne preg inne i leiligheten). Tanken er å bo i 5-10 år, før jeg flytter litt utenfor Oslo.

Noen forslag til hva jeg bør se etter? Eventuelt tips om hva som er lønnsomt?

Hvordan er egentlig loven i dag med å leie ut hybelrom? 

Tanken var egentlig å kjøpe en leilighet med mulighet for å "sette opp" et nytt soverom, også leie ut et det ene soverommet leiligheten. 

Sett noen steder på nettet at det er krav på å at eier må bo i leiligheten i ett år, før man kan leie ut.

Hvordan fungerer dette? Vil det være et unntak dersom eier også bor der samtidig som soverom blir leid ut?

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis bor i Kværnerbyen, det er et ganske nytt boligkompleks som er blitt en liten "bydel" i seg selv med egne nærbutikker og andre greier. Det er også 10 minutter med buss som går hele dagen til Oslo, og 20 minutter å gå til Oslo S.  Jeg har gått dit mange ganger, er ikkenoe skumle strøk å gå gjennom ^^

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=122816657

Fant en leilighet der til rundt din pris også. Det er et rolig og bra strøk å bo.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

En kompis bor i Kværnerbyen, det er et ganske nytt boligkompleks som er blitt en liten "bydel" i seg selv med egne nærbutikker og andre greier. Det er også 10 minutter med buss som går hele dagen til Oslo, og 20 minutter å gå til Oslo S.  Jeg har gått dit mange ganger, er ikkenoe skumle strøk å gå gjennom ^^

Fant en leilighet der til rundt din pris også. Det er et rolig og bra strøk å bo.

Hei,

Takk for svar! 

Jeg har for det meste sett på selveier leilighet, hva er egentlig forskjellen? Er det noe fordeler med den ene eller den andre?

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å få tak i en leilighet med garasje/parkering, uten at du må legge på enorme summer, kan det være en gyllen mulighet til å tjene penger i fremtiden. Selv om bilene drives ut av Oslo sentrum så er det enorm trafikk både inn og ut. Det og ha en parkering kan bli viktigere og viktigere når parkeringsplassene i sentrum forsvinner helt.

EDIT: Har du ikke bil betyr jo det også at du kan leie ut parkeringen for en ålreit sum.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Disse blokkene har vært en katastrofe. https://www.nettavisen.no/na24/tabbene-star-i-k-for-obos-leilighetene-i-kvrnerbyen/3423374051.html

Lenke til kommentar

I tillegg til at det ligger nede i en mørk grop med høye leiligheter tett i tett der man bare ser inn hverandres vinduer. Blir neppe noe høystatus område om 10-20 år når bygningsmassen begynner å bli litt sliten...

Dette gjelder forsåvidt mange prosjekter i Oslo men dette er spesielt preget av det. 

Lenke til kommentar

Dagens nybygg, morgendagens slum. Slik er det i mange av landets byer. Det bygges så tett, kjapt og med lite overordnet planlegging. Hver gang du ser en ny blokk kommer opp kan du tenke slik: "Her er det noen som finner det lønnsomt å sette opp dette og vil sitte igjen med overskudd i mange ledd". Det har også kommet frem at noen kommunale poltikere har vært korrupte, er sikkert mer av dette enn man tror og som kommer frem. Noe av det som byges er såpass simpelt og med dårlige kvaliteter at det passer vel bare for førstegangskjøpere som ikke vet av noe bedre. Svalganger på hele prosjekter der man ser rett inn på soverommet til folk f.eks. 

Smale leiligerheter i klassen 30-35 m2 der 1/3 av arealet går bort i en lang smal gang. Listen er lang og mye er middelmådig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...