Gå til innhold

Statsborgerskapsprøven - Er du norsk nok til å få pass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å stå er det faktisk nok å vite rett svar på bare 20 av de 32 utrolig lette spørsmåla; for de 12 siste kan du bare gjette, og det er trolig nok. 

Det vil kun holde for halvparten av de som vet rett svar på 20 av de 32 spørsmålene ... kanskje de burde ha inkludert litt mer statistikk blandt spørsmålene for å screene bort de som ikke kom lengre enn til konseptet "gjennomsnitt"
Lenke til kommentar

32/32 for min del , så blir nok nytt pass neste gang også... 

 

 

Fikk 31/32, er tydeligvis ikke norsk nok.

 

Joda, du er langt over minstekravet, og helt der jeg ville forvente av en vanlig samfunnsorientert nordmann. Klarar man derimot ikke 24 her har man nok et stykke igjen til man kan si man kjenner norske samfunnsforhold, den basic kollektive norske historien og vanlig norsk språk. 

Lenke til kommentar

Det er visst du som aldri har lært hva trolig betyr ... for det betyr IKKE 50-50 sjanse

Riktig det, men likevel er det trolig at man kan klare minst 4 av 12, for oftest er i hvert fall ett svaralternativ helt borti natta, så en viss peiling på hva som kan være rett har en gjerne. Sjansene er mye større enn om en krysser av etter resultatet av et terningkast.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne prøven er jo bare tull!? Selv om jeg også besto denne testen så er jo relevansen helt på bånn.  Hva i alle dager har dette med å avgjøre om man er norsk eller ikke? leser aviser jeg også men driver da ikke å pugger statistikk!?

 

Hva er det neste? At man tester deg i hvor mye du husker av Tore Tang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne prøven er jo bare tull!? Selv om jeg også besto denne testen så er jo relevansen helt på bånn.  Hva i alle dager har dette med å avgjøre om man er norsk eller ikke? leser aviser jeg også men driver da ikke å pugger statistikk!?

 

Hva er det neste? At man tester deg i hvor mye du husker av Tore Tang?

Spørsmålene er hentet fra pensum fra kurs om Norge som man skal ta før prøven så det er ikke snakk om å pugge alt mulig rart. Tok feil på to spørsmål uten å lese meg opp så det kan vel ikke akkurat sies som vanskelig om man vet litt om samfunnet.

 

Prøvde en tilsvarende test for USA og hadde vist ingen problemer med å bli borger der heller. Og den også skal det visst finnes kurs for.

post-18989-0-29192700-1533580830_thumb.jpg

Lenke til kommentar

29/32

 

Måtte smile litt av informasjonen som dukket opp etter testen var klar:

 

SSB har gjort oss oppmerksom på at Kompetanse Norge har en feil i sin fasit. Det gjelder spørsmålet om hvor mange som bor alene i Norge. Det riktige svaret er at 20 prosent av befolkningen bor alene, mens 40 prosent (som er oppgitt som riktig svar) er andelen husholdninger som består av én person.

 

The irony  :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...