Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmgang i skivebremser


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en VW 09 Caddy.

Har de siste måndene slitt med varmgang i den ene siden fremme. Har gjentatte ganger tatt av caliperen og smurt opp under pakningen ved stempelet. Presset stempelet inn igjen og pusset sporene bremseklossene ligger på samt smurt gliderne opp. Likevel utvikles det varmgang enkelte ganger fra samme side. Vurderer å bare bestille verkstedtime å få byttet caliperen. Vil tro den er orginal fra årstallet og muligens er klar for utskiftning? Skal på ferie med bilen nå i 3 uker så er litt skeptisk om dette vil holde. 

Noen med erfaringer hva annet jeg bør sjekke. Har lest andre steder at bremseslangen kan være oppmårknet innvendig, men hvor vanlig er dette? At det kan bygges nok trykk opp til å skape trykk for å bremse men ikke for å slippe?

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bremseslanger kan morkne og slippe biter som setter seg fast ymse steder og lager krøll. Dog ville jeg helle tenkt luft. Morkne slanger er helst på ganske gamle biler, 15-20 år gamle f.eks. Få luftet skikkelig med vakuum, se om ikke det hjelper. Har du luft i rør/slange til den kalipperen så klarer ikke stempelet å suge tilbake stempelet. Kan evt også skru av hele kalipperen, poppe ut stempelet og visuelt sjekke at de ikke ligger noe rusk noen steder. Husk å bruke silikonfett/elns ved remontering av stempel, og vær nøye med hygiene.

Lenke til kommentar

Glemte å nevnte det ikke er så lenge siden det ble byttet bremseveske i systemet. Da er vel det alternativet eliminert?

Tror jeg bestiller slange og caliper å prøve å få det levert et sted på reisen sørover. Verkstedtime i fellesferien her er vel bare å glemme. Takker for raske svar.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Glemte å nevnte det ikke er så lenge siden det ble byttet bremseveske i systemet. Da er vel det alternativet eliminert?

Tror jeg bestiller slange og caliper å prøve å få det levert et sted på reisen sørover. Verkstedtime i fellesferien her er vel bare å glemme. Takker for raske svar.

Tja. Luft kan gjemme seg her og der. Demontering og inspeksjon av stempelet burde kunne avsløre/eliminere behovet for ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Luft kan gjemme seg her og der. Demontering og inspeksjon av stempelet burde kunne avsløre/eliminere behovet for ny.

Mye mulig du har rett. Får sjekke det. Hvis jeg skulle kjøpt ny caliper hvilken type anbefaler du? Ser skruvat og bsbildeler kjører bårde varianter til 800,- og 1600,- Sistenevt er Borsch.

Lenke til kommentar

Mange er raske å snakke om luft, men få kan forklare HVORDAN denne lufta skulle kommet inn i systemet. Glem luft. Det er antageligvis et lite snev av rustspreng mellom stempel og sylindervegg i caliperen. Det er selvsagt mulig å overhale, men om du får tak i caliper til en fornuftig pris ville jeg heller bare fått den bytta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange er raske å snakke om luft, men få kan forklare HVORDAN denne lufta skulle kommet inn i systemet. Glem luft. Det er antageligvis et lite snev av rustspreng mellom stempel og sylindervegg i caliperen. Det er selvsagt mulig å overhale, men om du får tak i caliper til en fornuftig pris ville jeg heller bare fått den bytta.

Takk. Ja jeg ser jo litt ruststøv under mansjetten rundt stempelet. Nå vet ikke jeg hvor mye som skal til for at det fører til problemer. Selve stempelet inni hullet er veldig rustent. men det har vel mindre betydning.

post-95838-0-37324200-1532044912_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Rust inne i hullet er helt uproblematisk. Jeg ville ha forsøkt med et reppsett/pakningsett til kalipperen. Press ut stempelet og rengjør dette så godt det lar seg gjøre og skift tetningsringen til stempelet og mansjetten, betydelig billigere enn en ny kalipper, bare husk at du må ha litt bremsevæske på lager når du setter sammen og skal fylle kalipperen og lufte. Ellers er jo også gliderene et kjent sted hvor det kan oppstå litt rust og gjøre at klossene subber litt og gir varme (og utslitte klosser).

Lenke til kommentar

Takk. Ja jeg ser jo litt ruststøv under mansjetten rundt stempelet. Nå vet ikke jeg hvor mye som skal til for at det fører til problemer. Selve stempelet inni hullet er veldig rustent. men det har vel mindre betydning.

Rust utvendig på stempelet er uproblematisk, det er rustspreng der du ikke ser som gjerne er problemet. Du kan som Thunderhead sier åpne opp. Da trenger du et repsett så du kan skifte ut slitedelene, for det kan være f.eks stempelringen av gummi som har gått i oppløsning og lagt seg i klem mellom stemplet og sylinderveggen i caliperen. I alle fall, åpner du trenger du repsett, og litt våtsterk smergel med rundt 1200-korning slik at du kan pusse rent og "hone" stempel og sylinder før sammenmontering. Du må også ha bremsevæske til vasking og smøring og du må ha gode engangshansker, for bremsevæske er skadelig for huden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har fått ny caliper nå men ikke byttet den enda grunnet jeg fikk tilsendt en som var for liten.

Lurte på disse 2 tettningsskivene/kobberskiver som skal på nippelen i caliperen. Må disse byttes? Eller kan de brukes om igjen? Trodde de skulle følge med caliperen men var kun fett og nye glidere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...