Shruggie Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Oh har du eksempler på at noen har blandet de to her i tråden eller i artikkelen? Ja. Overskriften. Det er sånn denne diskusjonen begynte! Lenke til kommentar
haisvai Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Testen som ble brukt i studien bygger på DSM-IV-kriterier for ADHD hos voksne. Et av DSM-IV kriteriene for en ADHD diagnose er "Several inattentive or hyperactive-impulsive symptoms were present before age 12 years." Så, de oppfyller ikke ale kriteriene til å bli diagnostisert med ADHD, men de viser noen symtomer. Dermed er det misvisende å kommunisere at de lettere får ADHD, når det kun er bevist en korrelasjon mellom mobilbruk og symptomer relatert til ADHD, ingen diagnose. "Får" er bøyd i presens, og selv om jeg selv måtte tenke meg om et par-tre ganger, så ser jeg ikke bruken som teknisk feil. Men, med måten det blir brukt i dagligtalen så brukes det ofte i tilfeller der kausaliteten er tydelig. Så selv om det ikke er teknisk feil bruk av ordet, så kan jeg sympatisere med de som tenker at det setter en kausalitet. https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/diagnosis.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 (endret) Ja. Overskriften. Det er sånn denne diskusjonen begynte! Some nevnt en del ganger nå: overskriften sier ingenting om kausalitet, men jeg skal medgi at den blander symptomer og diagnose. Endret 21. juli 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Ikke for å være på villspor. Men får man ADHD fordi en hopper fra det ene til det andre når det kommer til mobilen? Eller blir man rett og slett så avhengig av mobilen at man nærmest blir rastløs og ukonsentrert uten den? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Some nevnt en del ganger nå: overskriften sier ingenting om kausalitet, men jeg skal medgi at den blander symptomer og diagnose. Ja, jeg ser du påstår det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå