Gå til innhold

Studie: Tenåringer som bruker mobilen mye, får lettere ADHD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

ELLER tenåringer med utviklende ADHD bruker mobilen mer... Går an å bruke hodet.

Fra artikkelen:

Samtidig presiserer de at mer forskning må til for å avgjøre om det er skjermbruken som leder til ADHD, eller om folk som allerede står i fare for å utvikle ADHD av ulike årsaker bruker mobilen oftere.

Går an å lese artikkelen :)

Lenke til kommentar

ELLER tenåringer med utviklende ADHD bruker mobilen mer... Går an å bruke hodet.

Fra artikkelen:

Samtidig presiserer de at mer forskning må til for å avgjøre om det er skjermbruken som leder til ADHD, eller om folk som allerede står i fare for å utvikle ADHD av ulike årsaker bruker mobilen oftere.

Går an å lese artikkelen :)

Men burde ikke overskriften samsvare med artikkelen? "Studie: Tenåringer som bruker mobilen mye, får lettere ADHD"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men burde ikke overskriften samsvare med artikkelen? "Studie: Tenåringer som bruker mobilen mye, får lettere ADHD"

Overskriften sier ikke at det ene medfører det andre, den bare påpeker korrelasjonen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jo, det står at tenåringer som bruker mobilen mye, får lettere ADHD.

Det betyr ikke at de får det fordi de bruker mobilen ofte. Det kan være at tenåringer som bruker mobilen ofte er mer predisponert til å få ADHD. Overskriften sier kun at de to er korrelert, ingen årsakssammenheng er gitt.
Lenke til kommentar

Det betyr ikke at de får det fordi de bruker mobilen ofte. Det kan være at tenåringer som bruker mobilen ofte er mer predisponert til å få ADHD. Overskriften sier kun at de to er korrelert, ingen årsakssammenheng er gitt.

Det står "får", og det betyr at de ikke allerede har det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det står "får", og det betyr at de ikke allerede har det.

Ja, men det betyr ikke at de fikk det fordi de brukte mobilen ofte. Studien testet "2 587 tenåringer uten ADHD i to år.", og fant at "For elevene som brukte [mobilen] oftest, var andelen [som fikk ADHD] på 10,5 prosent."

"Får" uttrykker en rekkefølge i tid, men det sier ingenting om årsakssammenheng. Selv om A kommer før B, og A er korrelert med B, betyr ikke det at A medfører B.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ja, men det betyr ikke at de fikk det fordi de brukte mobilen ofte. Studien testet "2 587 tenåringer uten ADHD i to år.", og fant at "For elevene som brukte [mobilen] oftest, var andelen [som fikk ADHD] på 10,5 prosent."

"Får" uttrykker en rekkefølge i tid, men det sier ingenting om årsakssammenheng. Selv om A kommer før B, og A er korrelert med B, betyr ikke det at A medfører B.

Og her er det igjen "fikk" ADHD.

Hele poenget er at overskriften sier noe om når de fikk det, når de like gjerne kunne hatt det før testen begynte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og her er det igjen "fikk" ADHD.

Hele poenget er at overskriften sier noe om når de fikk det, når de like gjerne kunne hatt det før testen begynte.

Nei, de ble testet før studien og ingen hadde påvist ADHD. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og nøyaktig når var det de ble infisert med ADHD?

Det er ikke snakk om infeksjon, men når symptomene ble påvist ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om infeksjon, men når symptomene ble påvist ;)

Sukk... Det var det som var poenget. Du kan ha ADHD i årevis uten å få det påvist, eller få diagnosen uten å ha det. I USA får 8 ganger flere barn diagnosen ADHD enn i Frankrike. Vet du hvorfor? Fordi i USA får de medisiner når de får diagnosen. I Frankrike leter de etter underliggende problemer, og prøver å løse de i stedet. Noen ganger ender det med samme medisin som i USA, men i 7 ganger flere tilfeller ender det med at de finner et ANNET problem.

ADHD er en merkelapp, ikke en sykdom.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sukk... Det var det som var poenget. Du kan ha ADHD i årevis uten å få det påvist, eller få diagnosen uten å ha det. I USA får 8 ganger flere barn diagnosen ADHD enn i Frankrike. Vet du hvorfor? Fordi i USA får de medisiner når de får diagnosen. I Frankrike leter de etter underliggende problemer, og prøver å løse de i stedet. Noen ganger ender det med samme medisin som i USA, men i 7 ganger flere tilfeller ender det med at de finner et ANNET problem.

ADHD er en merkelapp, ikke en sykdom.

De tok samme test før og etter studien. Testen ble utført av samme person. Før studien hadde ingen symptomer på ADHD, etter 2 år hadde de symptomer. Er det så vanskelig? Om det er kommer av mobiltelefon eller mobiltelefon er et tidlig symptom sier hverken overskriften eller studien noe om. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

De tok samme test før og etter studien. Testen ble utført av samme person. Før studien hadde ingen symptomer på ADHD, etter 2 år hadde de symptomer. Er det så vanskelig? Om det er kommer av mobiltelefon eller mobiltelefon er et tidlig symptom sier hverken overskriften eller studien noe om.

Sukk... du skjønner fremdeles ikke hva jeg sier, og du kommer ikke til å gjøre det uansett hvor mye jeg forklarer. Les litt mer om hva ADHD er og ikke er, og hva som kan og ikke kan testes, så kanskje du skjønner det selv. men hva du enn gjør, aldri fortell meg om det, for jeg er litt ferdig med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sukk... du skjønner fremdeles ikke hva jeg sier, og du kommer ikke til å gjøre det uansett hvor mye jeg forklarer. Les litt mer om hva ADHD er og ikke er, og hva som kan og ikke kan testes, så kanskje du skjønner det selv. men hva du enn gjør, aldri fortell meg om det, for jeg er litt ferdig med deg.

Ville du vært fornøyd hvis man skrev "symptomer som eksperter kobler til ADHD" overalt hvor man skrev "ADHD"? Da er vi forøvrig enige.

Jeg diskuterer ikke hva ADHD er eller ei, eller om det er en god diagnose eller ei. Bare hva studien faktisk sier og ikke sier.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ville du vært fornøyd hvis man skrev "symptomer som eksperter kobler til ADHD" overalt hvor man skrev "ADHD"? Da er vi forøvrig enige.

Jeg diskuterer ikke hva ADHD er eller ei, eller om det er en god diagnose eller ei. Bare hva studien faktisk sier og ikke sier.

På en måte ville det vært bedre, men det ville vært enda bedre om man bare lot være å blande korrelasjon og kausasjon, uansett hvor mye man lampshader det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

På en måte ville det vært bedre, men det ville vært enda bedre om man bare lot være å blande korrelasjon og kausasjon, uansett hvor mye man lampshader det.

Oh har du eksempler på at noen har blandet de to her i tråden eller i artikkelen?

Lenke til kommentar

Hei, jeg må si jeg blir litt satt ut av åulese denne artikkelen. Da det absolutt ikke virker som Erlend har tatt seg bry med å sette seg inn i diagnosen adhd i det hele tatt. Samtidig som han blander det å ha symtomer og det å faktisk ha en feil/mangel.

En av kreteriene for i det hele tatt få diagnosen, er nemlig det at det er medfødt og ikke noe som har oppstått senere i livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...