8DX8QO0Y Skrevet 19. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Hvis jeg har flere klær enn jeg trenger så virker det mot sin hensikt. Jeg kjøper ikke klær før de synger på siste verset eller størrelsen min har forandret seg opp eller ned. Ok da, det tar 20 minutter fra jeg skrur på dusjen til jeg er ferdig tørket og påkledd igjen. Har bare lagt merke til tiden på det og ikke trukket ifra det siste der. Men jeg vet ikke hvor grundige andre er med å såpe seg inn overalt og skylle godt vekk såpen igjen også. Jeg tar det i tre sektorer, tar hodet først (for da er øynene lukket) og skyller godt av og så er det overkroppen og avskylling og så underkroppen og skylling. Ikke noe "fun-time" der. Vaskemaskinen går i SNITT en gang per dag. Endret 19. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Hvis du bare kaster klær fordi de er utslitt så vil det ikke være uhensiktsmessig å ha flere plagg fordi du ikke klarer å slite på flere plagg samtidig. Eneste du "taper" er rentene på at du har verdier i form av klær liggende siden du da binder opp kapital For å banalisere: Koster det deg noe mer å ha bytte mellom å bruke fra to ketchupflasker? Har du disse to stående bruke du like mye ketchup, men ved å ha begge dobler du tiden det tar før du er tom for ketchup. Eneste perioden du reelt sett har bundet opp unødvendig kapital er frem til begge flaskene er halvtomme. Samme med klær. Har du flere plagg du alternere mellom vil det ta lengre tid før de er utslitt selv om antall ganger plagget er brukt er det samme. Og jeg må si det høres veldig rart ut å ha så få plagg at du gjennomsnittlig må kjøre en maskin hver dag. Det er jo stort sett bare undertøy man bare bør bruke en dag. Gensere og bukser kan jo som regel brukes både 2 og 3 ganger uten problem. Dongribukser skal jo ikke engang vaskes med mindre de faktisk er synlig tilgriset. Det høres jo nesten ut som om du bare har ett sett med bukse+genser samt to sett med undertøy. Kjøp mer klær mann! Endret 19. juli 2018 av Tor C Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 19. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2018 Hehe har jo nok undertøy, ett sett per dag i uken ca. men boxershorts er i bomull eller noe og t-skjorter er i syntetisk... Og så må jeg vaske jeans som farger av rent jævlig så da er avfarging problemet... så har jeg håndklær i massevis, seks badelaken og mange mindre, og ikke fortell meg at jeans ikke skal vaskes hvis man ikke ser noe på dem.. og jeg vil ikke samle opp en hel uke og vaske alt som er likt på samme dag for hvis jeg søler noe på ett par jeans f.eks. da og bare har ett skittent par som ikke er vasket ennå så står jeg helt fast i et døgn.Går ikke ærender i shorts eller joggeklær. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Høres fortsatt ut som at du har for lite klær...... Helt seriøst: jeans skal ikke vaskes. De kan gjerne brukes et par uker. Så skal de faktisk fryses og ristes. Det er ikke tull. Da varer fargen også ekstremt mye lengre så de ikke ser ut som noe en lasaron bruker etter noen få uker. Uansett: skaff deg flere klær så slipper du å gå rundt i shorts hvis du griser til klærne. Kjøp flere av samme klesplagg når du først handler så slipper du både jobben med å kjøre stadige vaskemaskiner, og kostnadene ved det. Med strøm, såpe og slitasje på maskinen så blir det fort mange tusen kroner i året. Og mange timers jobb... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Eh... De fleste mennesker er opptatt av hva totalregningen blir på. Ved økt forbruk så blir kWt prisen lavere, men regningen høyere. Den utregningen din for varmtvann tror jeg du bør ta en titt på. Varmvannet i berederen er veldig mye høyere enn det som kommer ut av dusjhodet. Det man evt må regne ut er hvor mye energi det kreves for å heve temperaturen på vannet som kommer inn i bygget til den temperaturen som går ut av dusjen, + tap av energi. Det er uansett galskap å stå 20 minutter i dusjen hver dag. Hva i alle dager gjør man i en dusj så lenge? Ser på TV? Selv om man legger inn litt selvtilfredsstillelse så har man fortsatt veldig mye dødtid. Det å gå "off grid" er ikke så enkelt som man skulle tro. Billig er det iallefall ikke hvis man skal sikre seg at man ikke blir sittende i stummende mørke... De 2000-3000,- man sparer i året på fastdelen på nettleien brukes veldig fort opp hvis man skal kjøre et aggregat. I tillegg skal man jo også kjøpe inn både solceller, aggregat og styresystemer, og gjerne en liten batteribank.... Det er de som avskyr faste utgifter som pesten, noe jeg tipper vi ser i denne tråden. Hva regninga blir er jo uansett opp til TS. Var jo også noe smått ironisk om du ikke så den. Når du kalkulerer varmtvann så er det irrelevant hva temp i tanken er. Du finner uansett bare hva slags temp du dusjer med (jeg er ca. 42-45 C) og trekker fra kaldvanntempen for å finne DeltaT. Deretter multipliserer du med vannets varmekapasitet-koeffisient og antall kg (L). Om vannet i VVB er 70 grader, eller i form av supervarm plasma på 7000 grader spiller ingen rolle. Mulig jeg estimerte litt lav temp på inngangsvannet om du syntes det var urimelig. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Utifra dine tall virket det som at du baserte deg på VVB temp. Mulig jeg søkte sammenhenger i tallene som ikke fantes der. Det er ikke ironisk at jeg ikke kan akseptere folks irrasjonelle "angst" for fastledd. Det er på sett og vis litt ironisk at noen tror at det er ironisk at jeg synes at det dumt med "angst" mot fastledd er irrasjonelt. Og for å toppe ironien så er jeg selv i situasjon der jeg forsøker å gå "off grid" både hjemme og på hytta. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Off-grid vil ikke fungere i Norge, ihvertfall ikke for å spare penger Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Off-grid vil ikke fungere i Norge, ihvertfall ikke for å spare penger Det kommer da visselig helt an på bruken og oppsettet. Vurderer selv å gjøre noe på hytta. Det er en sommerhytte. Det skal ikke så veldig store batteribanken til å holde ganske lang tids bruk. Oppvarming gjøres idag primært med ved. Gulvvarmen kan brukes som dumper i tilfeller der batteriet er fullt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Det kommer da visselig helt an på bruken og oppsettet. Vurderer selv å gjøre noe på hytta. Det er en sommerhytte. Det skal ikke så veldig store batteribanken til å holde ganske lang tids bruk. Oppvarming gjøres idag primært med ved. Gulvvarmen kan brukes som dumper i tilfeller der batteriet er fullt. Nå var det vel snakk om helårsbolig her, og ikke hytter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå