Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er det muuuulig? 600 kroner for 350kwh?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp!

Fastdelen på nettet er gjerne 2000-3000 per år. Altså rundt 150,- per måned. Verken den eller det som din netteier kaller "nett- energiledd" er noe du kan gjøre noe med. Der er det monopol. Det du kan gjøre noe med er kraften. Bytt abonnement. Det er mange som kan levere kraft uten at du har et "fastledd" på kraften. Fastleddet er egentlig bare en form for abonnement for at du "liksom" skal få billigere kraft, men det er stort sett bare juks. Du får ofte samme prisen på kraften fra andre leverandører uten fastbeløp.  

Så bytt leverandør! 

I mellomtiden kan du trøste deg med at du "bare" betalte 1,71 krone per kWt. Siste regningen jeg fikk bikket jeg 3 kroner per kWt fordi jeg hadde et veldig lavt forbruk og er tvungen kunde av pengepugerne og svindelforetaket Skagerak Nett AS.

Lenke til kommentar

Hehe. Nei slettes ikke. Prisen avgjøres av i bunn og grunn av markedet. Kraftprodusentene eies av både kommuner og staten. Og de har enorme overskudd som de pøser inn i statsbudsjettet. Så på den måten så eier "vi" indirekte produsentene. Det finnes vel i Norge bare småprodusenter som er på private hender. 

Konsekvensen av denne modellen er at norske forbrukere er helt uten makt til å påvirke markedet, og er på en måte ikke en aktør. Konsekvensen er at produsentene kan tappe magasinene for å selge ut av landet hvis de tror prisen de får nå er god nok. Så når så vi får for lite vann i magasinene så øker prisene for norske forbrukere...... så for norske forbrukere er maktesløse hvis man ikke selv ender kapper kraftlinjen inn til huset... 

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at de egentlig bare kan ta kostpris for strømmen siden norske fjell og vassdrag er eid av "folket"? Og at de dermed må finne på alle andre mulige avgifter for å få dratt inn flere penger?

Det har vært slik.

Snart vil du få montert vannmåler og måtte betale nettleie for vannrørene frem til huset ditt i tillegg til renseavgift med mer. Det blir dyrere fremover som med strømmen.

Lenke til kommentar

Jesus... :( jaja, fastavgiften på kraftleddet var bare 24 kroner, ikke mye å spare der... Nå har jeg trukket ut alle kontakter til alt som ikke skal stå på og skrudd av alle lys. Da lurer jeg på hva som står på neste regning :)

Vurderer også å ha TVen avslått større deler av dagen, og bare høre på radio med en watt forbruk i stedet.

Skjønner ikke hva som er galt med fryseren min forresten, det danner seg is mellom gummien på lokket og fryseren. Jeg skraper det bort men neste dag er det like ille igjen. Kanskje jeg bare skal kutte ut den også, jeg har bare noen brød og en pakke pinne-is i den uansett. :p

Lenke til kommentar

ok. Hva betyr det røde lyset på fryseren forresten? Det har stått på siden jeg kjøpte den.

Redigert: lyset betyr at den står på :) det sto jo under lyset. :p

Kjøleskapet mitt bruker visst bare ca. 10 kwh i måneden står det på... hvor mye bruker en hundre liters fryser da?

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Hvis det danner seg is slik du har beskrevet betyr det at det er utett. Dette kan som en annen nevnte være at pakningen er dårlig, men det kan også være at det er noe som hindrer pakningen i å tette. F.eks is. Finner du ikke synderen så forsøk å avise skapet. 

Hvis du uansett bare har et brød og noen pinne-is så kan du jo like gjerne slå av hele skapet til du har bruk for det igjen. Avhengig av alder, størrelse og hvor ofte du åpner døren så kan du fort spare en hundrings eller to i strøm i året. 

Hvis du vil spare strøm så bør du ta deg en tur rundt i kåken og se hva som faktisk står på. I en helt vanlig husholdning er det utrolig mange små strømtjuver. Om vinteren er jo ikke disse så farlig siden de avgir varme man uansett må ha. Resten av året derimot er det bare tull. Hvor mange ladere til ting og tang står bare i stikket og bruker strøm. Det er ikke mange watt per stykk, men har man et par tre mobilladere, laptoplader, kaffemaskin, tv,printer, stereo, spillkonsoll, radio osv osv osv så kan det fort løpe 100 watt. Det blir fort 500-1000 kroner i året. 

Selv er jeg veldig opptatt av å minimere strømforbruket spesielt om sommeren fordi jeg sliter med at det blir så varmt inne, og da er det jo veldig dumt å bruke unødvendige ting som bare skaper mer varme. Så jeg lar aldri kaffetrakteren stå på etter trakting. Det går rett i en kanne. Trakteren tar gjerne flere hundre watt. Reiser jeg bort mer enn 2-3 dager så slår jeg av varmtvannsberederen. Jeg napper ut kabelen til alt som  har standby-funksjon som jeg ikke bruker daglig. Varmekablene på badet er slått av, og alt av lys er av med mindre jeg er i rommet og trenger lyset. Og selv disse er LED pærer så de gir minimalt med varme, og strømforbruk. Nå som det har vært så hamperæva varmt har jeg faktisk slått av varmvannsberederen og bare slått den på om natten hver annen eller tredje dag. (Det er viktig at temperaturen er høy med jevne mellomrom for å unngå at ting formerer seg der)

Skal jeg bort mer enn en uke så tar jeg en runde hvor jeg napper ut også de tingene jeg bruker daglig, såsom bredbåndsrouter, trådløst nett og alt til PC`n. 

Med mitt regime har jeg faktisk siste årene halvert mitt årlige strømforbruk (men ikke regningen.... siden en stor andel er fastledd, og strømforbruket mitt er størst når strømmen har vært dyrest... som alle andre). 

Lenke til kommentar

ok. Hva betyr det røde lyset på fryseren forresten? Det har stått på siden jeg kjøpte den.

Redigert: lyset betyr at den står på :) det sto jo under lyset. :p

Kjøleskapet mitt bruker visst bare ca. 10 kwh i måneden står det på... hvor mye bruker en hundre liters fryser da?

En normal moderne 100L fryseboks er rundt 14 kwh måneden. Mens en noe eldre vil nok ligge på litt over det dobbelte. Og om du har dårlige pakninger, slik det høres som, en del mer enn det oppå der igjen. Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ok :) gode råd.

Sjekket akkurat hva TVen min drar, 111 Watt i timen, og 37 Watt på router som står på døgnet rundt. TVen står på tidlig på morgenen og fra jeg kommer hjem til sent på kvelden. Så et par KWH der også per dag kanskje. Aner ikke hvor mye lysstoffrør drar men synes det er rart... Jeg kjører oppvaskmaskin et par ganger i uken og vaskemaskin en gang i døgnet, har ikke mye å vaske men mye som ikke kan vaskes sammen. En 20 minutters dusj om dagen tar vel ikke så mye energi og så kjører jeg komfyren i en halvtime dagen. annen oppvarming (badegulv og ovner) har jeg ikke brukt siden mars.

Fryseren ble kjøpt ny ved juletider 2017.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Ok :) gode råd.

Sjekket akkurat hva TVen min drar, 111 Watt i timen, og 37 Watt på router som står på døgnet rundt. TVen står på tidlig på morgenen og fra jeg kommer hjem til sent på kvelden. Så et par KWH der også per dag kanskje. Aner ikke hvor mye lysstoffrør drar men synes det er rart... Jeg kjører oppvaskmaskin et par ganger i uken og vaskemaskin en gang i døgnet, har ikke mye å vaske men mye som ikke kan vaskes sammen. En 20 minutters dusj om dagen tar vel ikke så mye energi og så kjører jeg komfyren i en halvtime dagen.

Oppvarming har jeg ikke brukt siden mars.

For å få billigere strøm så må du bruke mye mer. Ikke mindre. Skal du lavere, med SÅ lavt energiforbruk, så hadde jeg heller bare produsert den selv. (og sagt opp avtalen)

Skaff deg en inverter og et solpanel, eller aggregat eller noe sånn. :-p

Ps: Om du lurer på hvor strømmen tar veien, så tipper jeg varmtvannet er det som tar mest.

Går jo litt i dusjen, og ca. 120L varmtvann om dagen tilsvarer 140 kwh i måneden.

En standard dusj bruker ca. 10 Liter i minuttet. Så gikk ut fra at du ikke har på vann konstant, samt kanskje en sparedusj. Husk at også oppvask og slikt også tar litt.

Lenke til kommentar

De skal også begynne å ta betalt for VA i stedet for watt. Da blir det i hvert fall dyrt!

Kven har sagt det? Og om så hadde vore tilfelle, ville det blitt så dyrt? Det meste av straumen går til varme og oppvarming, som er aktiv last.

Lenke til kommentar

Det blir mer og mer LED-belysning bla. som ofte kan ha så dårlig PF som 0,1.

Med de nye målerne så kan de, og jeg ser ingen grunn til at de ikke skal. Det er jo ikke osm om det får noen konsekvenser for de. Bortsett fra at de tjener mer penger da. :p

Lenke til kommentar

Begynner vel å bli mer normen at det er motorer (varmepumpe/AC) og og invertere (Lys, TVer, PCer, routere, ja stort sett alt smått) som totalt er av de store strømforbrukere i norske hjem.

Eneste er vel varmtvanntank som oftest er drevet med varmekolbe.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kven har sagt det? Og om så hadde vore tilfelle, ville det blitt så dyrt? Det meste av straumen går til varme og oppvarming, som er aktiv last.

Stadig mindre er ren ohmsk last... varmepumper, kjøleskap, frysere etc har mer eller mindre godt balanserte motorer, LED-lys og induksjonskomfyrer er åpenbart ikke ohmske, lading av div mobiler/nettbrett/etc og div. Strømforsyninger til elektronikk er neppe noe bedre. Ender opp med eventuelle varmekabler og varmtvannstanken som ren ohmsk last i mange hjem.

Dette er selvsagt noe du bruker og bør betale for, men bli4 sikkert dyrere for noen

Lenke til kommentar

For å få billigere strøm så må du bruke mye mer. Ikke mindre. Skal du lavere, med SÅ lavt energiforbruk, så hadde jeg heller bare produsert den selv. (og sagt opp avtalen)

Skaff deg en inverter og et solpanel, eller aggregat eller noe sånn. :-p

Ps: Om du lurer på hvor strømmen tar veien, så tipper jeg varmtvannet er det som tar mest.

Går jo litt i dusjen, og ca. 120L varmtvann om dagen tilsvarer 140 kwh i måneden.

En standard dusj bruker ca. 10 Liter i minuttet. Så gikk ut fra at du ikke har på vann konstant, samt kanskje en sparedusj. Husk at også oppvask og slikt også tar litt.

Eh... De fleste mennesker er opptatt av hva totalregningen blir på. Ved økt forbruk så blir kWt prisen lavere, men regningen høyere. 

Den utregningen din for varmtvann tror jeg du bør ta en titt på. Varmvannet i berederen er veldig mye høyere enn det som kommer ut av dusjhodet.  Det man evt må regne ut er hvor mye energi det kreves for å heve temperaturen på vannet som kommer inn i bygget til den temperaturen som går ut av dusjen, + tap av energi. 

Det er uansett galskap å stå 20 minutter i dusjen hver dag. Hva i alle dager gjør man i en dusj så lenge? Ser på TV? Selv om man legger inn litt selvtilfredsstillelse så har man fortsatt veldig mye dødtid. 

Det å gå "off grid" er ikke så enkelt som man skulle tro. Billig er det iallefall ikke hvis man skal sikre seg at man ikke blir sittende i stummende mørke...  De 2000-3000,- man sparer i året på fastdelen på nettleien brukes veldig fort opp hvis man skal kjøre et aggregat.  I tillegg skal man jo også kjøpe inn både solceller, aggregat og styresystemer, og gjerne en liten batteribank.... 

Lenke til kommentar

Sjekket akkurat hva TVen min drar, 111 Watt i timen, og 37 Watt på router som står på døgnet rundt. TVen står på tidlig på morgenen og fra jeg kommer hjem til sent på kvelden. Så et par KWH der også per dag kanskje. Aner ikke hvor mye lysstoffrør drar men synes det er rart... Jeg kjører oppvaskmaskin et par ganger i uken og vaskemaskin en gang i døgnet, har ikke mye å vaske men mye som ikke kan vaskes sammen. En 20 minutters dusj om dagen tar vel ikke så mye energi og så kjører jeg komfyren i en halvtime dagen. annen oppvarming (badegulv og ovner) har jeg ikke brukt siden mars.

Fryseren ble kjøpt ny ved juletider 2017.

Når det gjelder routeren så tipper jeg det er selve routeren, ikke totalt forbruk. De fleste routere går på likestrøm mellom 12 og 24v. Den klumpen du stikker inn i veggen bruker også en del strøm for å gjøre om 230v vekselsstrøm til f.eks 12v likestrøm.  Typisk er 10-20 watt.  

Jeg sliter litt med å skjønne behovet for å kjøre en vaskemaskin om dagen, men du har sikkert dine grunner. Vaskemaskinen er nok ikke den aller største forbrukeren, men regn med at den gjerne bruker 1-2 kWt på en vask. Samt slitasje på maskinen og såpe.  Du har ikke vurdert å kjøpe deg mer klær så du kan få fylt opp maskinen, med mindre du er av typen som stadig føler behov for å kaste klær fordi de er blitt umoderne så er jo dette ikke en reell kostnad. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...