Gå til innhold

Mange ingeniørstudier har fortsatt ledige plasser. Færre vil studere realfag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glad for 10% oppgang for IT-studier og skuffet over 10% nedgang for realfag.. Er det ingen som har tenkt på at dette kan ha en sammenheng? I så fall, kan de bestemme seg for hvor de ønsker studentene?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Glad for 10% oppgang for IT-studier og skuffet over 10% nedgang for realfagg.. Er det ingen som har tenkt på at dette kan ha en sammenheng? I så fall, kan de bestemme seg for hvor de ønsker studentene?

Hvis jeg har klart å regne riktig, er det 418 færre som fikk realfagsstudieplass, mens rundt 550 flere fikk IT-studieplass, altså er det rundt 134 studenter (25% av oppgangen) man ikke kan forklare på denne måten.

Nå har jeg ikke noen harde tall på dette, men det virker på meg som om mange av de nye IT-studiene universitetene tilbyr er studier som delvis overlapper med samfunnskunnskap ala "IT og økonomi", og jeg tror ikke disse spiser direkte av ingeniørutdannelsene, men unntak av studieretninger som "Industriell økonomi og ledelse", men da er man vel ganske nærme i sluttresultat uansett.

Lenke til kommentar

Forresten, leser jeg rett i at det med tekniske fag her menes sivilingeniør, ingeniør og IT, mens med realfag menes de "rene" vitenskapelige fagene fysikk, kjeme, biologi og matematikk? Det er iallfall slik jeg leser oversikten til Samordna.

Artig.  Ifølge kunnskapsdep er IT i al fall realfag: https://min.utdanning.no/utdanningsvalg_artikkel_hva_er_realfag og det er vel ikke mulig å bli f.eks. programmerer uten å måtte igjennom masse matte.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Artig. Ifølge kunnskapsdep er IT i al fall realfag: https://min.utdanning.no/utdanningsvalg_artikkel_hva_er_realfag og det er vel ikke mulig å bli f.eks. programmerer uten å måtte igjennom masse matte.

Jeg tror skillet er mellom de klassiske vitenskapelige utdanningene som er laget for å produsere ny grunnvitenskap -- altså ny viten om verden; og ingeniørutdannelsene (samt IT og arkitekt), altså de som er ment til å lære folk "å lage nye dingsebomser".

Såvidt jeg kan se, er det ingen matematikk i Informatikk: digital økonomi og ledelse (bachelor) eller Informatikk: design, bruk, interaksjon (bachelor) ved UiO, og såvidt jeg vet har flere av høyskole-utdanningene der ute lite eller ingen matematikk i programmeringsutdannelsen (hvis det er noe, er det helt grunnleggende kalkulus, og kanskje elementær logikk).

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Glad for 10% oppgang for IT-studier og skuffet over 10% nedgang for realfagg.. Er det ingen som har tenkt på at dette kan ha en sammenheng? I så fall, kan de bestemme seg for hvor de ønsker studentene?

IT er da realfag. 

De aller fleste tenker på matte og fysikk når det kommer til realfag. Ala matte R1 og R2.

Lenke til kommentar

"Hun etterlyser at petroleumsnæringen går ut og er tydelige på at de trenger folk om de vil ha ingeniører i fremtiden. "

Det vil i så fall være en løgn. Stadige kostnadskutt, automatisering og en oljebransje som har sett sine beste år. Alt dette vil føre til at det kan bli vanskelige for nyutdannede å få jobb i bransjen. Noen vil det nok være bruk for, men faste og sikre jobber vil det nok ikke bli for mange av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...