ErlendRU Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Jeg må flytte utekrana et par meter, noe som innebærer at jeg må skjøte på et rør. Se bilde. Selve krana må da flyttes et par meter til høyre fra der den er nå. Uttaket fra veggen er rett bak krana på bildet og det røret som går til venstre er til naboen sin utekran på andre siden av veggen. Har holdt på litt med rør osv. under kjøkkenbenk, som har gått veldig fint, så kan si jeg har litt "erfaring", men når det er ute blir jeg litt usikker ift. frost osv. Er det noen fallgruver og noe jeg må tenke på? Hva må jeg kjøpe av rør/skjøter/utstyr evt.? Noe spesielt jeg må tenke på utover dette? Hadde helst unngått rørlegger for dette Alle tilbakemeldinger blir satt stor pris på! Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Det var en rar løsning fra før. Tror ikke jeg har sett rørføring til vannutkaster gå på utsiden før. Da burde man antagelig ha isolasjon og varmeledning rundt røret om du skal føre den videre flere meter. I mitt eget hus hadde ikke jeg hatt problemer med å kappe røret innvendig, tettet nåværende gjennomføring og ført røret langs muren innvendig til punktet du skal ha vannutkasteren, borret et nytt hull og ført røret ut der. Det sagt så er vel vann ofte en svært kostbar affære om noe skulle gå lekk og gjør du det selv så er forsikringene dine verdt nada. Nå ser det ut til at T stykket er plukket med en blindplugg så du kan uten problemer koble fra røret som går til krana og sette pluggen oppe for så å føre røret videre med å bruke en nippel. Skulle det oppstå problemer med din nye rørføring vil iallefall leklasjen oppstå på utsiden og skadepotensialet er begrenset. Men da må du frostsikre røret kraftig. Tviler på at kun isolasjon vil være godt nok så jeg regner med at du isåfall vil trenge varmeledning - men det er jo en noe teit løsning. 1 Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 19. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2018 Hmm, da blir det kanskje ikke så enkelt som jeg hadde håpet. Troor kranene på denne siden av huset (rekkehus) er ettermontert en gang i tiden. Går fra vaskerom, i veggen gjennom et annet rom og mye styr. Det var litt dette med forsikring osv. jeg var litt redd for også, så spørs om jeg gjør noe med dette i det hele tatt, kan løse det på andre måter uten å gjøre noe med selve krana/rørene også. Skal sies at vannet skrus av på vinteren. Vil jo tro dette problemet med frostsikkert rør vil gjelde for den lille stumpen som går inn til naboens hage til venstre også? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Du kunne jo fått en rørlegger til å montere en kuleventil for deg inne også legger du rør selv utenfor. Da vil du ha mulighet til å tappe rørføringen utenfor når den ikke er i bruk. Det vil sikkert koste under tusenlappen for en rørlegger å koble på denne slik at du kan ta deg ut. Jeg antar (uten at jeg vet) at du vil ha dine forsikringer i orden selv om du har koblet videre etter en stengt kuleventil montert av fagkyndig. Du kunne jo strengt tatt gjort det samme sånn som du har det, men da vil det jo se litt sært ut. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Ikke uvanlig, og heller ikke noe problem, å ha utvendig rør til utekran. Viktig å ha en kran innendørs, i frostfritt rom, som stenges før frosten kommer, og en løsning for å tømme rør og kran for vann før frosten kommer. Om røret er kort som nå, eller 2 meter lenger, spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 20. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2018 Har mulighet til å stenge av vannet på innsiden, men ingen muligheter til å tappe vannet som ligger igjen, hvertfall såvidt meg bekjent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Har mulighet til å stenge av vannet på innsiden, men ingen muligheter til å tappe vannet som ligger igjen, hvertfall såvidt meg bekjent. Bildet ditt viser en blindplugg nede til høyre. Dersom du stenger innekranen, skrur ut denne pluggen og åpner utekranen, vil vannet i røret og krana renne ut der. Slik kan det stå til våren, da skrur du inn pluggen igjen, stenger utekranen og åpner innekranen. Problem solved. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 20. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2018 Aha, da er jeg med, kanskje jeg burde begynne å gjøre det uavhengig av løsningen jeg ender opp med her da. Men da forstår jeg det sånn at så lenge jeg har mulighet til å tappe vannet før vinteren, f.eks lage en lik løsning et par meter borte, så burde det ikke være noe problem å flytte krana litt. Jeg kan vel i så fall bare koble av hele den med krana og blindpluggen der og sette et rør i mellom? Funker forresten Biltema sine rørgreier eller burde jeg gå for noe litt mer "proft"? Og ja, er inneforstått med ansvar ved evt skader osv Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Det kommer helt an på hvor du bor og hvor kaldt det blir. Har røravdeling på jobben der jeg jobba og har som sagt aldri sett dem montere noe lignende, men sålenge du har en kuleventil inne montert av fagkyndig regner jeg med at det er good shit. Regner med strekket kommer fra en plass med sluk. Isåfall hadde det sikkert vært en fin løsning med et kort skjøtestykke med slange og hurtigkobling så det blir lett å tappe av. Jeg regner med at strengen kommer ut av hovedstrekket lavere enn enn utvendige. Da er selvfølgelig tanken at det ikke skal stå trykk på når det ikke er i bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå