haccashan Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Hei, På jobben min klarte de å slette min og 3 andre kollegers bruker på serveren og dermed måtte gjenopprette. Jeg hadde par excel filer lokalt på pc'n som nå er borte.. Hvordan kan jeg finne de? De er ikke lengere i mappen de var lagret i. På forhånd takk for hjelpen Endret 19. juli 2018 av haccashan Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Hvis diskene på server ikke har vært (mye) brukt etter slettingen kan man fortsatt kjøre et datagjenopprettingsprogram. Jeg har vanligvis brukt Recuva - og med godt resultat. EDIT: Best å ikke laste ned eller installere gjenopprettingsprogrammet på harddisken som skal undersøkes. Endret 19. juli 2018 av nightowl Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Foreslår at du gir beskjed til de om at det er filer du ikke finner igjen. Lenke til kommentar
haccashan Skrevet 19. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2018 Takk. Alle på IKT avdelingen er på ferie og gjenopprettingen utførte han ene kollegaen hjemmefra i går, men er dog ikke tilgjengelig resten av uken. Haster litt for meg å få tak i de filene.. Lenke til kommentar
haccashan Skrevet 19. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2018 Hvis diskene på server ikke har vært (mye) brukt etter slettingen kan man fortsatt kjøre et datagjenopprettingsprogram. Jeg har vanligvis brukt Recuva - og med godt resultat. EDIT: Best å ikke laste ned eller installere gjenopprettingsprogrammet på harddisken som skal undersøkes. Takk. Ville du ha kjørt Recuva på jobb pc? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Utfordringen er at dette er noe som de må gjøre på IT-avdelingen. Det kan være flere grunner til at filen ikke er der, og avhengig av når backup ble hentet tilbake fra, når du opprettet filen, hvordan filene lagres, hvilke tilganger som trengs så er det IT-avdelingen som må få beskjeden og løse utfordringen - evnt svare på om det i det hele tatt lar seg gjøre. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Hvis du bare har fått ny profil kan du sikkert bla deg frem til filene i "brukere" katalogen. Hvis filene lå på server via redirect eller lignende må du uansett snakke med IT-avdelingen. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) [..] Jeg hadde par excel filer lokalt på pc'n som nå er borte.. Hvordan kan jeg finne de? De er ikke lengere i mappen de var lagret i. [..] Er litt frem og tilbake med deg. Takk. Ville du ha kjørt Recuva på jobb pc? Hvis filene var lagret lokalt kan de gjenopprettes med Recuva på din jobb-PC, ja. Så lenge du ikke har brukt harddisken noe særlig. Men det beste er å skru ut disken og gjenopprette fra en annen datamaskin - så lenge filsystemet ikke er kryptert, ellers blir det problematisk. Du gir ingen informasjon om verken operativsystem, brukerprofiloppsett eller filsystem. Så jeg vil gjette at du ikke har kompetansen til å surre med dette på egenhånd. EDIT: Du blir nødt til å enten spørre en dataflink slektning eller vente til IKT-folka dukker opp igjen. Ikke gå til Elkjøp, Power, o.s.v. da vet du ikke hva du får. Endret 19. juli 2018 av nightowl Lenke til kommentar
haccashan Skrevet 19. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Er litt frem og tilbake med deg. Hvis filene var lagret lokalt kan de gjenopprettes med Recuva på din jobb-PC, ja. Så lenge du ikke har brukt harddisken noe særlig. Men det beste er å skru ut disken og gjenopprette fra en annen datamaskin - så lenge filsystemet ikke er kryptert, ellers blir det problematisk. Du gir ingen informasjon om verken operativsystem, brukerprofiloppsett eller filsystem. Så jeg vil gjette at du ikke har kompetansen til å surre med dette på egenhånd. EDIT: Du blir nødt til å enten spørre en dataflink slektning eller vente til IKT-folka dukker opp igjen. Ikke gå til Elkjøp, Power, o.s.v. da vet du ikke hva du får. Jeg er litt stresset grunnet savnede filer og rett for å måtte gjøre alt arbeidet på nytt.. Det er Win 10, og du har rett i at jeg ikke har kompetanse til å drive med det på egenhånd (spesielt siden det er jobb pc). Endret 19. juli 2018 av haccashan Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Jeg er litt stresset grunnet savnede filer og rett for å måtte gjøre alt arbeidet på nytt.. Det er Win 10, og du har rett i at jeg ikke har kompetanse til å drive med det på egenhånd (spesielt siden det er jobb pc). Hmm, kan du finne ut om Bitlocker er på? Se følgende: Lenke til kommentar
haccashan Skrevet 19. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2018 Hmm, kan du finne ut om Bitlocker er på? Se følgende: Den er ikke på Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Med Bitlocker av bør det være mulig å gjenopprette fra en annen PC. Alternativet er å kjøre programmet (den som er 'portable') fra en minnepinne, men da trenger du administratorrettigheter antar jeg. EDIT: Om du bestemmer deg for å gi det en sjanse er det best om du laster ned og kopierer til minnepinnen på en annen datamaskin. Og du må ikke bli overrasket om filene er blitt (delvis) skrevet over. Endret 19. juli 2018 av nightowl Lenke til kommentar
covah Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Som kjetilkl nevnte over, så ligger mest sannsynlig filene under en annen brukerprofil. Åpne filutforsker og gå til c:\Brukere Se om du ser andre brukerprofiler der, og let deg fram til filen. Lenke til kommentar
haccashan Skrevet 20. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2018 Tusen takk for hjelpen folkens. Jeg fant den gamle brukeren og der var filene jeg savnet Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Tusen takk for hjelpen folkens. Jeg fant den gamle brukeren og der var filene jeg savnet De er ikke lengere i mappen de var lagret i. Dette tar meg tilbake til da jeg var IKT-lærling. Bra det ordnet seg! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Og der ser du hvor god kontroll din arbeidsgiver har på datasikkerhet, her har tydeligvis alle brukere tilgang til alle lokale data.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå