Gå til innhold

Råd om veien videre for meg

diddles

Anbefalte innlegg

Jeg er en 40 år gammel mann som bor på Østlandet. Er ikke etnisk norsk, men har bodd har maaange år. Jeg har varig oppholdsrett. Jeg jobber i helse sektoren. Jeg vil være ærlig og si at jeg absolutt ikke trives med det. Det gir meg ingenting bortsett fra lønn, så jeg vil bytte jobb,men jeg aner ikke hva. Jeg har ikke interesse for det. Jeg har ikke generell studiekompetanse så jeg kan ikke begynne på høyskolen.

Jeg tjener "ok" i yrke mitt. Har som regel litt unner 460k brutto med feriepenger og kveld og helg tillegg og en nesten 100% fast stilling, men jeg slite med å spare opp egenkapital til mitt eget hus.

Uansett, jeg vil forandre ting. Jeg vil få enten utdanning eller noen sertifikater til å gjøre noe annet.

Men hva? Har vurdert enten tårnkranfører eller å ta lastebil sertifikat med yrkessjåførkurs. Begge disse sertifikater komme til å bruke opp alt jeg har spart så langt. Så, det jeg velger må være riktig.

Tårnkranfører virker mindre attraktiv nå etter jeg har undersøkt litt og funnet ut at det er lite sannsynlig med jobb om man har ikke noe relevant erfaring.

Har dere noen forslag til meg? Jeg har ikke peiling selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både krafører og yrkessjåfør skal vell helst ha gjennomført vidaregåande og tatt fagbrev i for å få seg jobb?

Det å berre møte opp med lappen i handa er kanskje ikkje tilstrekkeleg for å få seg jobb.

Dersom du vil jobbe i anleggsbransjen så vil det uansett ikkje være så dumt å vurdere å ta fagbrev. Ein av fordelane med fagbrev er at du får lærlinglønn under utdanning, så det hjelp ein del på økonomien.

Lenke til kommentar

Ville nok gjort som endel foreslår. 

Få deg et fagbrev. 

Dersom du har mulighet til å jobbe mindre kunne du tatt noen fag på videregående skole slik at du kan få jobb som lærling. 

Det høres absolutt ikke gøy ut å sitte på skolebenken med en gjeng med tenåringer, men det gikk greit for min del. Nå var ikke jeg mer enn 10år eldre enn dem, men føltes litt flaut i starten. 

Kan legge til at jeg var best i klassen det året, og det har aldri skjedd før :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...