9UAHR1KO Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Jobber du mye i ferien din? Da kan du ha krav på kompensasjon Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Det varierer vel litt hvorvidt tekstbasert kommunikasjon føles at må besvares umiddelbart. Til og med om noen forsøker å ringe så hender det jo at man ikke nødvendigvis får tak i folk umiddelbart. Sånn sett så varierer det vel litt hvor høyt på listen tekstbasert kommunikasjon havner. Det er så fryktelig mange kommunikasjonsformer som skal sjekkes i våre dager at man bør vel ha avklart litt om forventede besvarelsestider. For noen så er tekstbasert kommunikasjon det samme som at det havner i den store haugen med "papir" som skal behandles. For andre så kan det være slik som artikkelen påpeker at det er en inngripen som krever rask respons. Endret 19. juli 2018 av G Lenke til kommentar
EysteinHS Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Hvis alternativet til å svare litt på e-post i ferien er 800 uleste e-poster når du kommer på jobb, er valget enkelt for min del. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Personleg så har eg ei litt anna innstilling på kor inngripande forskjellige kommunikasjonsformar er i ferien: Telefon: Oppringningar (kanskje særleg tapte anrop) er det som eg synes grip mest inn i min ferie. Ein av grunnane er at ei telefonoppringing krever meir situasjonskontroll der det ikkje er alle situasjonar det er like greit for andre at du svarer, som til dømes dersom du er i ein sosial situasjon med andre. Tapte anrop er litt tilsvarande sidan ein vanlegvis kjenner på at ein må finne eit passande tidspunkt på å ringe oppigjen på. Samtidig så vil eg ikkje gjere meg heilt utilgjengeleg ved å slå av eller legge igjen telefonen. Dersom det virkelig er krise så vil eg gjerne få vite om det så raskt som mulig. Eg er derfor mest fornøgd når eg kan ha med meg mobiltelefonen, men samtidig vite at den kun ringer dersom det er veldig viktig. SMS: Tekstmeldingar synes eg er den minst inngripande kommunikajonsmåten. Stort sett er tekstmelidngar kun enkle orienteringar om ting, eller eit ja/nei spørsmål. Det er forholdsvis lite pes å få ei tekstmelding, og den kan raskt svarast ut og gløymast med kun nokre få tastetrykk. e-mail: Epost synes eg er den mest formelle skriftlige kommunikasjonen som eg kan få i ferien, sidan ein per epost ofte ber om meir omfattande besvarelsar, samt at eposten gjerne skal arkiverast og systematiserast som ein del av ein heilheitleg saksbehandling. Eg les også epostar i ferien, men for meg er det veldig viktig at eg er påpasselig med å markere alle epostar som eg ikkje enkelt kan svare på som uleste slik at eg får behandla eposten på ordentlig måte når eg kjem på jobb igjen. Det er alt for lett å leste ein epost på mobilen og tenke at den kan du svare på seinare, for så å gløyme av den fordi den har blitt merka som lest i epostprogrammet. Tekstmeldingar har vanligvis ikkje same forventningane til formelle svar, og for meg så er det epost, papirbrev og telefon som er dei formelle måtane som eg kommuniserer på i jobbsamanheng. SMS, messenger og liknande er for dei fleste av mine kollegaer innforstått med at det er ein meir uformell måte å ta kontakt på, og forventningane til ein ordentlig besvarelse er også tilsvarande mykje lavare. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Det må være symentri i et arbeidsforhold. Det vil si at det er gi og ta. Hvis jeg må lese epost i ferien bruker jeg tid på jobben, og da må jeg enten ha godtgjort det eller at det er greit at jeg plutselig ikke er på jobb en vanlig ukedag i kortere perioder. Sistnevnte er hos de aller fleste arbeidsgivere ikke greit uten at man bruker fleksitid. Praksisen for de fleste burde være at de legger igjen epost o.l. når en tar ferie. Er situasjonen slik at man sitter igjen med flere hundre eposter når en kommer tilbake fra ferie kan en hvis arbeidsgiver ønsker det anvende overtid for å ta igjen det tapte. Noe annet blir gratisarbeid som kjapt arbeidsgiver blir vant til, men ikke på noen måte kompenserer. Endret 19. juli 2018 av Wisd0m Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå