Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brannsår

Party99

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville bare renset med pyrisept eller klorheksidin et par ganger i døgnet, og gjerne hatt et plaster på. Hvis det blir rødt og hovent, eller begynner å gå en rød linje fra det, løp til legen umiddelbart.

Du har ikke mye å spare på å ta sjansen på å unngå infeksjon.
Hvor tror du det er størst sjanse for å infeksjon, hjemme alene, eller et sted der alle syke stimler sammen? Det er best å holde seg hjemme hvis man vil unngå infeksjon.
Lenke til kommentar

Hadde ikke giddi å gå til legen for det lille der. Bare vær nøye med stelle det.

Vask det morgen og kveld med sterilt saltvann (enten kjøp 0,9% saltvannsoppløsning på apoteket eller kok opp 2,5 dl vann og tilsett ca. en kvart teskje salt uten jod), smør på bacimysin og legg på nytt kompress. Legen vil ikke be deg om noe særlig mer enn det.

Edit: La til litt om sårstell.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Natriumklorid i pipette(vanlig øyeskyll) og Burnaid gel så er du god som gull.

Litt sent til festen merker jeg, men rådet står. ^^

Eneste forskjellen på ditt og mitt råd er jo bare valget av krem å smøre på, så forhåpentligvis hører TS på en av oss.
Lenke til kommentar

Takk dere

Blitt litt rød rundt såret, merker det klødde litt idet jeg tilsatte klorheksidin. Såret gjør ikke vondt, bare litt når jeg tar på det. Hvilken grad er dette? Tørt i midten.

Smører også antibiotikakrem på for å unngå infeksjon og deretter sterilt plaster.

Lenke til kommentar

Så lenge det er tett er det vel generelt unødvendig med antibiotika ?

En bør ikke bruke antibiotika med mindre det er helt nødvendig p.g.a. utvikling av resistente bakterier.

Hadde heller prioritert å beskytte det godt mot vann når du dusjer.

Når jeg hadde et ferskt sår på leggen brukte jeg plastpose og bruntape/pakketape for å beskytte det, noe som fungerte veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...