Gå til innhold

Samsung S9 eller OnePlus 6?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du bytte ut en praktisk talt ny mobil med en annen?

Oneplus 6 har større skjerm, er billigere, mangler vannbeskyttelsen, og har litt svakere kamera, men er ellers en fantastisk mobil.

Ettersom du bytter ut en P20 er du åpenbart misfornøyd med noe, og Oneplus 6 er et lengre skritt vekk fra Huawei enn Galaxy S9 er.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du bytte ut en praktisk talt ny mobil med en annen?

Oneplus 6 har større skjerm, er billigere, mangler vannbeskyttelsen, og har litt svakere kamera, men er ellers en fantastisk mobil.

Ettersom du bytter ut en P20 er du åpenbart misfornøyd med noe, og Oneplus 6 er et lengre skritt vekk fra Huawei enn Galaxy S9 er.

Gikk nylig til innkjøp av en smartklokke som overhodet ikke vil samarbeide med P20. Og siden jeg er såpass fornøyd med klokken bytter jeg heller telefon. Samtidig burde jeg tenkt meg en ekstra gang om før jeg kjøpte telefonen på releasedag. Vil gjerne ha en fremtidsrettet skjerm og ikke gode gamle LCD.

Lenke til kommentar

S9 er nok hakket bedre overalt enn OP6, og ifølge prisguide.no så er de sammenlignbare prismessig.

Ulempen med S9 er "kun" 4GB RAM, som mest sannsynlig vil gjøre telefonen litt tregere ettet en liten stund.

Da vil nok S9+ holde seg litt kjappere lenger pga 6GB RAM.

OnePlus 6 er lynrask i bruk, og vil holde seg kjapp lang tid fremover.

Personlig liker jeg OnePlus pga software og at de er dønn solide i softwaren.

Skulle jeg hatt Samsung, så hadde jeg valgt pluss-modellen pga mer RAM.

Lenke til kommentar

S9 er nok hakket bedre overalt enn OP6, og ifølge prisguide.no så er de sammenlignbare prismessig.

Ulempen med S9 er "kun" 4GB RAM, som mest sannsynlig vil gjøre telefonen litt tregere ettet en liten stund.

Da vil nok S9+ holde seg litt kjappere lenger pga 6GB RAM.

OnePlus 6 er lynrask i bruk, og vil holde seg kjapp lang tid fremover.

Personlig liker jeg OnePlus pga software og at de er dønn solide i softwaren.

Skulle jeg hatt Samsung, så hadde jeg valgt pluss-modellen pga mer RAM.

Er akkurat det med RAM som har bekymret meg litt. Hvordan er OxygenOS, ganske likt ren android?

Ser at at Multicom har tilbud på S9 til 6490. Alle de store selger den til 8790.

Lenke til kommentar

OxygenOS er relativt likt ren Android, med enda mer tilpasningsmuligheter. Legger du til at telefonen har opp mot 8GB med RAM, så har du plenty å stille opp med.

Fordelen med S9 er størrelsen (for min del er OnePlus et lite hakk for stor), vanntett, trådløs lading, stereo høyttalere og et enda bedre kamera (OnePlus har faktisk et meget bra kamera, bare ikke helt like bra).

Gå for magefølelsen, det er mange som vil være uenig i valget mellom disse to, men det er uansett 2 meget gode telefoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OxygenOS gjør en ganske så bra vri på Stock Android, 2 ekstra apps for community-crap, ellers er det så godt som fri fra bloatware-infernoet som Samsung insisterer på.

Gått fra 6P til OP6 og er meget fornøyd. Kamera var mitt største ankepunkt men det kom en update for 2 dager siden som fikset min misnøye med kameraet. 

OP gir også lovnader med god støtte mtp oppdateringer i fremtiden, noe Samsung ikke kan skryte på seg i det hele tatt, gitt tidligere erfaringer.

OP6 har vannbeskyttelse men den mangler sertifiseringer, noe som igjen koster penger.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg gikk fra samsung s9 til oneplus 6.

Dette er mine erfaringer:

Fordeler samsung:

Bedre skjerm (såvidt merkbart)

Bedre kamera

Bedre design?

Vanntett

Bedre høytaller

Fordeler onplus:

MYE bedre batteri

Raskere lading

Raskere telefon og mer ram

Ren android ish

Lag free

Nyere OS

Jeg byttet vekk fra s9 hovedsaklig pga batteriet var for dårlig for mittt bruk og ville ha større skjerm. Skjermen på one plus er god nokk og kamera for meg er god nokk. Jeg angrer ikke et sekund og kommer til å holde meg til one plus

Lenke til kommentar

Hmm, er forskjellen på 15w og 20w lading så stor eller har du bare brukt inkludert adapter på samsungen?

https://www.xda-developers.com/charging-comparison-oneplus-huawei/

Litt gammel artikkel, men poenget er der fortsatt, Dash Charge går fort!

Hvis jeg setter OP6 på lading fra 30% når jeg våkner, så er den over 80% når jeg drar 30 minutter senere.

Samsung inkluderer hurtiglader i esken med sine toppmodeller så vidt jeg husker.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Samsung sine ladere bumper spenningen opp til 9V istede for 5V for å få hurtigere lading. Ulempen er at det blir mye varmgang i mobilen når det konverteres ned igjen og det er ugunstig for batteriet.

Fordelen er at man kan bruke vanlige kabler.

Oneplus bruker heller batterier med lavere indre motstand, så man kan lade dem med mere strøm. Oneplus sin Dash charger leverer 4A til mobilen, men man må og bruke den ekstra tykke kabelen som følger med telefonen for å klare å levere så mye støm.

Så Oneplus telefoner lader lynkjapt med orginal lader og kabel og blir ikke varm.

Kostet vel en 150kr på ebay for en ekstra dash charger og kabel så kan være greit å kjøpe flere å ha liggende om man er glad i hurtiglading.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

De leverer med "hurtiglader" men usikker på om den leverer 9v 1.67a, bruker generelt aldri laderne som følger med :p

snip

Er vell egentlig Huawei som imponerer meg mest her

Laderen som fulgte med min S6 har 9V og 1.67A i alle fall. De fleste tredjeparts ladere støtter QC's Quick Charge, som sannsynligvis vil lade en Samsung raskere enn Samsungs egen teknologi.

Det som gjør OP's hurtiglading så praktisk er at du kan bruke telefonen samtidig som den lader uten at hastigheten går stort ned.

Huawei sin løsning er også veldig god, men ikke fullt så god som Dash Charge under bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noen som har laged en "kloss" med Dash charge på en port og QC eller PD på en eller to av de andre + noen med "vanlig" 2.4a?

Nei, tror Oneplus (og oppo?) har patent på dash charge teknologien og at man bare får det i deres ladere. Dash chargern er og helt ubrukelig på andre ting som ikke støtter dash. Får bare en 500mA om jeg f. eks plugger mitt asus nettbrett i den.

Men oneplusen kan fint lade 2.4A fra en lader som leverer det altså. Vil lade raskt da og bare ikke så sinnsykt raskt som med dash.

Lenke til kommentar

Nei, tror Oneplus (og oppo?) har patent på dash charge teknologien og at man bare får det i deres ladere. Dash chargern er og helt ubrukelig på andre ting som ikke støtter dash. Får bare en 500mA om jeg f. eks plugger mitt asus nettbrett i den.

Men oneplusen kan fint lade 2.4A fra en lader som leverer det altså. Vil lade raskt da og bare ikke så sinnsykt raskt som med dash.

Hm, ser ut som de iaf har billader med dash charge, selv om den kun leverer 3.5A i følge spec

De fleste steder jeg lader så har jeg noe slikt;

HTB1FrLeSXXXXXbmXXXXq6xXFXXXQ.jpg?size=1

Har vurdert oneplus en del som neste telefon, litt kjipt at man må dra med en egen singelport sak, men noen dealbreaker er det vell egentlig ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...