JayMK93 Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Jeg mistet plutselig radioen her om dagen mens jeg kjørte, og 2 minutter senere gikk instrumentene i dashboret til 0, så sluttet bensinpumpa og jeg fikk stopp. Jeg har kjøpt et helt nytt batteri, men måler 12,5v når bilen er av, og 12v når bilen står på, så det må jo være noe med dynamoen. Det som er da, er at dashboret viser ikke at det er noe feil med oppladdingen av batteriet, det kommer ikke opp noe advarsel som jeg ser når jeg skrur på bilen. Jeg har ikke peiling på bil, så det hadde vært flott om noen kunne hjelpe meg litt her. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 En jeg kjenner hadde samme problem med sin bil. Alt ble svart under kjøring. Det viste seg at minus kontakten satt dårlig på batteriet. Sjekk om kontaktene er skikkelig skrudd til. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Kan også pusse polene for at det skal bli bedre kontakt Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Sannsynligvis dynamoen som er defekt. Lenke til kommentar
JayMK93 Skrevet 18. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2018 En jeg kjenner hadde samme problem med sin bil. Alt ble svart under kjøring. Det viste seg at minus kontakten satt dårlig på batteriet. Sjekk om kontaktene er skikkelig skrudd til. Det har jeg sjekket, har pusset også så det skal være kontakt der. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Sjekk børstene på dynamoen, ofte er disse enkle å demontere og billige å bytte. Det er også greit å sjekke jordingskabelen mellom motor og karosseri. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Hva slags bil? På noen biler er ladelampa (varsellampa) koblet i serie med feltspenninga til dynamoen. Så hvis denne pæra har røket så får du ikke lading, og heller ikke feilmelding siden pæra er røket. Du sjekker dette ved å se om du har et rødt batteri i dashbordet når du skrur på tenninga, før du starter motoren. Når motoren er startet skal denne forsvinne. Feltspenninga kan du sjekke med et multimeter. Hvilken kobling det er kommer litt an på hvilken bil det er. Noen har kun 2 tilkoblinger (B+ og feltspenning) mens andre har hundre diverse sensorer og dilldall tilkoblet. Endret 19. juli 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå