Gå til innhold

Kjøpt en defekt fitbit


Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos politiet og snakket om lignende saker selv.

 

I Norge når ting selges mellom privatpersoner, (når ikke noe næring er involvert på noen sider av handelen), så har vi ikke opplysnings plikt. Dvs. selger er ikke pliktig iflg. lov å si at en gjenstand er ødelagt eller har skader. Dersom kjøper spør om det er skader eller gjenstanden en ødelagt, har du ikke lov til å gi falsk erklæring.

 

\Sistat slutt fra Politi.

 

Da har ikke politipersonen du snakket med peiling på kjøpsloven (som gjelder for kjøp mellom personer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig, men mellom en politiman og en "random fyr på internet", så ville jeg stolt på politimannen. 

Politimannen har nok også svart mtp. hva som er ulovlig. Generelt sett er det ikke "ulovlig" å bryte reglene i kjøpsloven, altså at man ikke havner i klinsj med politiet, men det vil kunne få sivilrettslige konsekvenser. Dette er ofte utenfor politiets mandat. Så å ikke opplyse at en vare er ødelagt er jo ikke svindel, men om du faktisk påstår at den ikke er ødelagt er du på tynn is. Men kjøper kan likevel kreve erstatning etter sivilrettslige regler om ikke politiet har noe de kan gjøre.

Lenke til kommentar

Politimannen har nok også svart mtp. hva som er ulovlig. Generelt sett er det ikke "ulovlig" å bryte reglene i kjøpsloven, altså at man ikke havner i klinsj med politiet, men det vil kunne få sivilrettslige konsekvenser. Dette er ofte utenfor politiets mandat. Så å ikke opplyse at en vare er ødelagt er jo ikke svindel, men om du faktisk påstår at den ikke er ødelagt er du på tynn is. Men kjøper kan likevel kreve erstatning etter sivilrettslige regler om ikke politiet har noe de kan gjøre.

Men jeg snakker jo ikke om at noen påstår noe ikke er ødelagt, jeg snakker jo om kun å ikke opplyse om det.

Må ikke blande epler og bananer. 

Lenke til kommentar

Blir kun synsing. 

 

Det virker som at det er kona til selger som har brukt produktet. Og har lagt det ligge lenge. 

Mannen har kikka fort over, ser ok ut, og selger. 

 

Når du da hevder to måneder etter at skjermen er knust og at det er hudrester under, så vil nok mannen være skeptisk. Mens kona kanskje (det er vanskelig å huske ting etter to år) husker hvilken tilstand klokka var i. 

 

Det er da viktig med kommunikasjon. Om mannen tror at du forsøker å lure han for penger, at du selv har knust skjermen. Så kan han med god samvittighet nekte. 

 

Om du forklarer hvordan du har opplevd det, og ber han snakke med kona, som har brukt produktet før, så kan det øke sjansene betraktelig for å pengene igjen. 

 

Jeg ville uansett ikke konkludert med at mannen har lurt deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...