Gå til innhold

LG 65 vs 55 TV 2018 modell (65SK8500) - horisontale linjer/bildestøy

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hei!

Kjøpte meg en LG 55" TV 2018 modell (55SK8500), men angret øyeblikkelig på at jeg ikke kjøpte 65" modellen (65SK8500). Så jeg har bedt om å få byttet TVen, men den nye kommer ikke før i neste uke.

Imidlertid jeg har sett i test fra Lyd og Bilde, at 65" modellen får kritikk pga. horisontale linjer/støy i bildet når man ser på sport (fotball osv.).

Jeg kunne ikke se dette på min 55" modell. Er dette noe som kun er på 65" modellen, eller har dette blitt fikset med software/firmware oppdatering?

Noen som vet noe mer om dette? Lite å finne på nettet om denne modellen, ettersom den er såpass ny.

Er det noen som også vet hvor jeg kan finne tips om hvordan best fininnstille skjermen (a la Elkjøps "kalibrering" for 1400kr). Vet at folk legger ut de beste verdiene på nettet, men dette er ganske nytt for meg.

Takker!

PS: Etter å ha brukt en liten TV i åresvis, så var HDR TV og Apple TV 4K med Netflix/HBO en skikkelig åpenbaring. WoW! :D

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DSE kommer av at det er direkte bakbelysning på TV-en, som er vanskelig å få til bra. Jo større TV-en er, jo vanskeligere er det å få til jevn bakbelysning.

rtings har testet modellen: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sk9000

(Den heter SK9000 i USA, i Europa er det SK8500)

Den fikk ikke så voldsomt god kritikk...

Power selger forøvrig toppmodellen billigere enn Elkjøp selger "sin" modell: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4732433

Som et siste varsko, du kan få en 65" OLED til samme pris som 2018-toppmodellen fra LG: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4095123

OLED er vesentlig bedre på bildekvalitet enn LCD-TVer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Takk for innspill. Jeg fikk kjøpt LG TVen til introduksjonspris (55" til 13000kr, og 65" til 20000kr). Jeg har allerede betalt Elkjøp mellomlegget for 65" modellen fra LG, så det sitter langt inne å bytte igjen - men ser at OLED modellen generelt sett fikk bedre anmeldelser når den kom ut i fjor.

Jeg har lest at OLED skjermer kan lett få "image retention", og mister fargene over tid? Jeg har også mye vinduer til høyre for TVen, og det er viktig at skjermen lyser godt nok om dagen. Vil OLED har nok lysstyrke om dagen/i sollys?

Takker igjen for hjelpen!

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Progresjonen i bildekvalitet er ikke voldsomt stor fra år til år. Forskjellen på en 9-serie LCD fra LG i 2015 til 2018 er stort sett begrenset til høyere maksimal lysstyrke, støtte av noen nye HDMI-standarder, bedre kontroll over bakbelysning, bedre inputlag (for spilling), og litt bedre kontrast, fargerom, og responstid.

LCD hadde på mange måter oppnådd potensialet for bildekvalitet, og det er bare små forbedringer som kan gjøres fra år til år.

OLED har noen utfordringer med innbrenning ja, for eksempel hvis du lar TV-en stå på i flere dager på NRK uten å bytte til andre kanaler kan du risikere å få en "negativ" av NRK-logoen visende på heldekkende farger. Det er flere mekanismer bygget inn for å forhindre at dette skjer i praksis, blant annet at skjermen dimmes om et statisk bilde vises over lang tid, og TV-en kjører automatisk renseprogram etter et visst antall timer i bruk.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Jeg fikk kjøpt LG TVen til introduksjonspris (55" til 13000kr, og 65" til 20000kr). Jeg har allerede betalt Elkjøp mellomlegget for 65" modellen fra LG, så det sitter langt inne å bytte igjen - men ser at OLED modellen generelt sett fikk bedre anmeldelser når den kom ut i fjor.

Jeg har lest at OLED skjermer kan lett få "image retention", og mister fargene over tid? Jeg har også mye vinduer til høyre for TVen, og det er viktig at skjermen lyser godt nok om dagen. Vil OLED har nok lysstyrke om dagen/i sollys?

Takker igjen for hjelpen!

Oled TV har like mye lystyrke på normale TV sendinger som en LCD TV etter kalibrering. Kun i HDR en high end LCD tv slår oled på lys styrke. Samsung 6 serie har for eksempel kun 500 nits som er lavere en hva en 2018 oled leverer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

OK, takk for innspill. Slik det ser ut nå, så vurderer jeg å bytte inn TVen min med LG OLED65B7V, som Noreng anbefaler. Jeg har en medium stor leilighet, og TVen står ikke langt fra sideveggen som består hovedsakelig av et stort vindu (glassdør + glassvegg for lys leilighet). Tror dere at denne OLED TVen vil fungere greit i dagslys (refleksjon + lysstyrke), og se på filmer på dagtid også? 

Jeg har lest diverse skrekkhistorier om image retention og burn-in på OLED-TVer, selv med forsiktig bruk. Jeg kommer nok mest til å bruke Netflix, YouTube og HBO. Er dette noe jeg vil merke noe til, med normalt og fornuftig bruk?

Takk igjen for god hjelp! :)

Lenke til kommentar

OK, takk for innspill. Slik det ser ut nå, så vurderer jeg å bytte inn TVen min med LG OLED65B7V, som Noreng anbefaler. Jeg har en medium stor leilighet, og TVen står ikke langt fra sideveggen som består hovedsakelig av et stort vindu (glassdør + glassvegg for lys leilighet). Tror dere at denne OLED TVen vil fungere greit i dagslys (refleksjon + lysstyrke), og se på filmer på dagtid også? 

Jeg har lest diverse skrekkhistorier om bildeproblemer på OLED-TVer, selv med forsiktig bruk. Jeg kommer nok mest til å bruke Netflix, YouTube og HBO. 

Høres dette greit ut? Takk igjen for god hjelp! :)

Finnes vel skrekkhistorier om de fleste produkter.. Har samme TV selv helt strålende brukes mye pr dag til det meste, Netflix, PlayStation 4 , YouTube og lineær TV . Har ingen bildeproblemer over hodet. Finnes noen få overnervøse folk her inne som tydelig ikke har erfaring med Oled selv om de mener selv de er eksperter men meningene dems henger ikke på greip rett og slett. Kjøp deg Oled og kos deg ned den som vi andre gjør. TV anbefales sterkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Mange takk for svar, og beklager at jeg spør om dette igjen - jeg må bare være sikker på at jeg ikke kjøper katta-i-sekken enda en gang:  :)

Jeg har altså en lys stue, hvor endeveggen er hovedsakelig av glass (men altanen til leiligheten over stenger stor sett for direkte sollys). Er lysstyrken på denne OLED TVen (B7V) god nok for filmer og TV på dagtid med sol? (Sammenliknet med en LCD-TV som jeg har nå.)

Lenke til kommentar

Mange takk for svar, og beklager at jeg spør om dette igjen - jeg må bare være sikker på at jeg ikke kjøper katta-i-sekken enda en gang:  :)

Jeg har altså en lys stue, hvor endeveggen er hovedsakelig av glass (men altanen til leiligheten over stenger stor sett for direkte sollys). Er lysstyrken på denne OLED TVen (B7V) god nok for filmer og TV på dagtid med sol? (Sammenliknet med en LCD-TV som jeg har nå.)

Synes lysstyrken er veldig bra, jeg har tre store vinduer rett bak TV og det er ikke noe problem. Så sant du ikke har direkte sollys på TV blir du nok veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Synes lysstyrken er veldig bra, jeg har tre store vinduer rett bak TV og det er ikke noe problem. Så sant du ikke har direkte sollys på TV blir du nok veldig fornøyd.

Mange takk til alle som kom med innspill. Da blir det en LG OLED65B7V imorgen. :)

Lenke til kommentar

Mange takk til alle som kom med innspill. Da blir det en LG OLED65B7V imorgen. :)

Selgeren på Elkjøp kommer nok til å prøve å overbevise deg om at LGs nye modell er et mye bedre valg.

Dette er fordi de har svært dårlig margin på et kampanjeprodukt som OLED65B7V er, spesielt i forhold til en ny 65" LCD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Takker. Jeg så imidlertid at C7V-modellen ikke har sølvrammen rundt TV-skjermen, som er å foretrekke etter min mening - så satser på den, ettersom Elkjøp har også denne modellen til samme pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...