Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Er det lov å bytte en stikkontakt i stuen selv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke på lovlig vis, i følge tråden til Larzen_91.

Takk for lenke. Øverst i tråden hans står det: 

Her er en liste over ting man kan gjøre lovlig som ufaglært:

....

- Tilkobling/skifting av to-polede støpsler merket til og med 25A, både med og uten jord.

- Tilkobling/skifting av to-polede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16A, både med og uten jord.

Vil ikke bytte / utskifting av eksisterende stikkontakt med en med flere uttak da være lovlig?

Lenke til kommentar

Ettersom det som kobles ved en TV-benk ikke bruker så mye strøm, er det ikke fare for varmgang ved å bruke en god forgrener i stedet for å bytte kontakten. Anbefaler en med finvern, som https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/overspenningsvern/monster-ext-power-800-av-surge-protecto/p-246447/

err forgrener er i veldig stod grad forgrener, sjekk at diameteren på kabelen er 2.5kvd eller mer så er du gull for en 16a kurs. trenger ikke kaste penger eter dyr forgrener det blir litt som kjøpe HDMI kabel for 2000kr

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

err forgrener er i veldig stod grad forgrener, sjekk at diameteren på kabelen er 2.5kvd eller mer så er du gull for en 16a kurs. trenger ikke kaste penger eter dyr forgrener det blir litt som kjøpe HDMI kabel for 2000kr

Det er forskjell på en forgrener med finvern og en uten. Har man ikke grovvern i inntaket, vil ikke et finvern alene gi beskyttelse.

Jeg har nok aldri sett en forgrener for husholdningsbruk med mer enn 1.5 mm2 kabel, men så lenge det skal henge bare TV og annet som trekker lite strøm holder det fint.

Edit: Ser nå at det er uten jord i rommet, og da har vel ikke finvern noen hensikt? Bare å kjøpe en forgrener med 2x1.5 mm2 kabel, med tilstrekkelig antall uttak.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Ved stereobenken i stuen har jeg et strømuttak med 2 uttak. Siden jeg bruker det uttaket til stereobenken kunne jeg tenke meg å bytte den ut med et uttak med flere uttak, noe ala denne. Den på lenken har jording men jeg er på jakt etter en ujordet utgave med flest mulig uttak. Er dette noe jeg kan bytte ut selv?

Nyere retningslinjer gjør at det mest sannsynlig ikke produseres særlig større enn 4-veis uten jord.

Det kan dog være en sjanse for at det finnes jording tilgjengelig på kursen likevel.

Kommer an på når det ble lagt opp, men er du heldig så har det blitt brukt en 3x1,5mm², med intakt jordleder bak eksisterende stikkontakter. Dette skal med noen forholdsregler være mulig å sjekke selv.
Lenke til kommentar

Det er forskjell på en forgrener med finvern og en uten. Har man ikke grovvern i inntaket, vil ikke et finvern alene gi beskyttelse.

Jeg har nok aldri sett en forgrener for husholdningsbruk med mer enn 1.5 mm2 kabel, men så lenge det skal henge bare TV og annet som trekker lite strøm holder det fint.

Moderne hus gjør man finvern i skapet ikke på endepunkt tbh. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Moderne hus gjør man finvern i skapet ikke på endepunkt tbh. 

Fra når da? Min bolig er fra ca 2010, her ser det ut til å være kun grovvern i huset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vernet du har i skapet er et mellomvern, det er også en fordel å ha et finvern i umiddelbar nærhet av forbrukerutstyret som skal beskyttes.

Gorvvern finner man typisk på inntaket til litt større bygg en eneboliger.

Jeg tenker på det du kaller mellomvern, som trolig er det jeg har i mitt sikringsskap fra ca 2010. Videre at det anbefales finvern nær brukerutstyr, men at dette kun har effekt dersom man har grov-/mellomvern i inntaket, og jordet anlegg.

Lenke til kommentar

Nyere retningslinjer gjør at det mest sannsynlig ikke produseres særlig større enn 4-veis uten jord.

Jeg har ikke funnet mer enn 4-veis uten jord så det kan nok stemme. Blokken jeg bor i er fra slutten av 50-tallet / begynnelsen av 60-tallet så de eneste stedene jeg har jord er på badet og kjøkkenet. jeg er derfor stuck med et ujordet støpsel hvis alt skal gjøres forskriftsmessig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har ikke funnet mer enn 4-veis uten jord så det kan nok stemme. Blokken jeg bor i er fra slutten av 50-tallet / begynnelsen av 60-tallet så de eneste stedene jeg har jord er på badet og kjøkkenet. jeg er derfor stuck med et ujordet støpsel hvis alt skal gjøres forskriftsmessig. 

Det stemmer, krav til 100 % jording kom ca 1993. Det er ingenting i veien for å montere flere uttak ved siden av hverandre, med 2 eller 4 uttak i hver.

Lenke til kommentar

Om det er jording på kursen skal ikke et ujordet stikk byttes med et jordet stikk. Da må man eventuelt bytte alle stikk i rommet.

Edit: og ja, det er elektrikerjobb.

Heller ikke helt riktig, kravet sier er en stikk jordet på en kurs skal alle være det, det skal heller ikke være mulig og ta på 2 stikk dersom ene ikke en jordet påengang, selv om de er på forskjellige kurser 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...