Gå til innhold

Posten utvikler autonom robot-postmann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennande prosjekt.

Men eg hadde kanskje trudd at utviklinga av posttenester går meir i retning av at kundane sjølv må hente posten sin på ein henteplass som f.eks. post i butikk. Behovet for utkøyring av post vil derfor kanskje bli forholdsvis lite, uavhengig av om det er ein person eller ein robot som køyrer ut posten.

For dei fleste så er det mindre og mindre post som du får sidan mykje går elektronisk. Eg kan ikkje sjå at det er stor forskjell på å få tekstmelding når eg har ein pakke som må hentast, eller om eg hadde fått ei tilsvarande tekstmelding om at eg har ei rekning på papir som må hentast på posten.

Eller er planen å bruke roboten for å ta tilbake det gamle postmarkedet der post i butikk blir fasa ut til fordel for ein robot som møter opp på døra som både leverer ut post og tek imot post som du vil ha sendt?

Lenke til kommentar

Enig med The Avatar. Jeg vil heller hente posten min på en fullautomatisert lokalterminal innenfor min daglige pendleløype, som kan være tilknyttet butikken eller ikke. Postkassen er bare til bry egentlig, risiko for tyveri og hærverk er det også.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det norske firmaet Strongpoint er klar til å sette opp Click & Collect på de kjøpesentra og/eller bo-områder som ønsker dette. Både for levering av matvarer ( også frosne) nettbestillinger og post.  Jeg ville tro dette er en bedre og billigere løsning for kunder og leverandører.

Hver boligblokk-område og andre tettere boområder burde få  en slik C. & C. , i tillegg til butikker.

Det kostbare, tidkrevende og stressende med  på-døra løsning er å avtale tid for mottak.

https://www.strongpoint.com/products/

Lenke til kommentar

Synd den er så treg. Med 6 km/t kan den dekke veldig få husstander per dag og den blir et hinder i trafikken straks den må ut i en 30-sone for å komme seg videre. Den burde klart 30 km/t trygt, eller så kan de like gjerne erstatte den med droner som leverer til egne dronepostkasser (altså ikke inne i oppganger osv)

Lenke til kommentar

Dagens regler om at postkassa kan være maks x antall meter unna veien og at det må være samlestativer mange plasser kan lettes på når det blir dronelevering. Det blir en forbedring i opplevdt kvalitet på posttjenestene. Spesielt for eldre med lang innkjørsel.

Lenke til kommentar

Eller kanskje vi i framtida bytter ut personlege postkasser med personlege postdroner?

På den måten kan kvar enkelt opne vinduet når dei er heime og sende ein autonom drone som flyg til nærmaste postrobot for å sjekke om der er post som skal takast med tilbake.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...