Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varmt på jobb, grense for forsvarlighet?

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet en periode i snekkerfabrikk for noen år siden under en varmeperiode (gradestokken vippet mellom 28°C og 29°C i skyggen). Det ble satt opp gjennomtrekk i begge ender av bygningen, men siden jeg stod i et hjørne, så var ikke det noen bevegelse på luften der jeg stod og svettet i full vernekledning og prøvde å konsentrere meg om jobben. Å kjenne seg svimmel pga. varme ved en båndsag var ikke særlig gøy.

Jeg husker ikke helt detaljene, men løsningen for meg - som heldigvis fungerte bedre enn jeg hadde forventet - var å skaffe en 100 Kr. bordvifte til å ha foran meg.

Men jeg hadde vært enda mer fornøyd med løsningen hadde jeg ikke måttet true med å dra hjem pga. arbeidsforholdene før jeg fikk den, og at selv en slik uvesentlig utgift så jeg meg til slutt nødt til å ta gjennom verneombudet, da sjefen ikke ville kjøpe noen slike vifter selv etter 2 runder med direkte samtaler og forsøk på forklaringer om varme i lokalet (på hans eget ventilerte kontor) - at det ikke var luftbevegelse der jeg stod, og hvordan luftbevegelse påvirket temperaturen i det hele tatt, var visst vanskelig å forstå.

Endret av PaladinNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste ukene har det vært rundt 30 grader ute, sjelden under 20 grader om natta. Jeg jobber i produksjonslokale i industrien, mye av dagen står jeg ved siden av en ovn som varmer opp aluminiumsprofiler til ca 3-400 grader og legger på profiler på samlebånd. Svetten renner jevnt og vi må drikke mye, selv på dagtid kjennes det kjølig og godt å gå ut. Må si jeg måtte smile av trådstarter som må legge seg på gulvet av 25 grader!

Anonymous poster hash: 82e63...346
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke tvil om at varme gjør det tungt å jobbe.

Jeg har jobbet en del innom smelteverk/metallverk og der er det ikke mye fysisk som skjer. Alt arbeid foregår med kraner og maskiner. De som jobber der tar heller ikke for seg vedlikeholdet av maskinene. De er kun operatører som utfører enkle repetitive arbeidsoppgaver (forståelig nok, og man blir sliten nok av det i varmen). Når noe skulle vedlikeholdes eller repareres så var det vårt firma (dengang) som kom inn og utførte de tunge jobbene. De har egne haller hvor mekanisk og montering foregår og disse har god aircondition. Jeg regner med det er ganske likt over hele landet.

Det blir med en gang noe helt annet når du må krype, løfte, klatre og anstrenge deg med tunge oppgaver. Nå har jeg aldri sjekka noe temperatur med måleinstrumenter på jobb men jeg jobber nok ofte i høyere temperaturer og spesielt med rehabilitering i eldre bygg så blir det svært tett luft med mye partikler. Det er langt ifra gøy, men sånn er det bare i mange jobber. Stikk hodet opp på et gammelt isolert treloft i sommervarmen og se for deg hvor fristende det vil være å jobbe der i noen uker mens svetten spruter, isolasjonen klør og masken gjør det tungt å puste.

Jeg vil ikke kimse av noen. Alle yrker har sine utfordringer og man kan alltid prøve å få en forbedring. Nå er det også slik at Arbeidstilsynet ikke pålegger, men anbefaler et temperatursjikte som ts er over (om enn såvidt). Jeg regner med at det er personlige tiltak du kan gjøre selv ts. Det er allerede kommet flere gode tips. Uansett venner vi oss til det meste.

Jeg hadde alltid sympati med sandblåserne våre som mer eller mindre bodde inne i glovarme tanker med dårlig luft hver dag. Når de ikke var ikledd tjukke beskyttende klær så sto de til knærne i sand og spadde på tonnevis med sand eller klatret i trapper og stiger med sandsekker. De var vant til det og trivdes med jobben, og jobben spanderte brus og farris så de hadde noe å trøste seg med hele dagen :p

Om det ikke lar seg gjøre å få godt med gjennomtrekk så har jeg handlet inn kraftige kanalvifter og ført slanger inn i arbeidsområdet for å øke luftutskifning. Får det stå 24/7 så har det god effekt.

Nå forstår jeg det slik at arbeidsområdet til ts er for stort til at det lar seg gjennomføre, men er det mulig å plassere noe slikt noen steder for å i det minste få en behagelig luftstrøm på strategiske steder?

Lenke til kommentar

25 grader er ikke "varme". Det er en helt normal temperatur, mange steder i verden er det sjelden kaldere. Det er godt innenfor menneskets tålegrenser, så noen som syter om 25 grader er usedvanlig pinglete.

Anonymous poster hash: 1eae2...4d3

Det er forskjell på mennesker. Alle er ikke like vet du. Folk reagerer forskjellig...
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jobber selv i en fabrikk fra tidlig 1900-tallet, og sliter med varmen selv. i de siste ukene har det vært 30+ inne i fabrikken.
kan si at det er helt jævlig, men heldigvis har jeg mulighet til å dusje meg selv i kaldt vann på arbeidsplassen(med klær altså.. løper ikke naken rundt :p)

varmen har blitt tatt opp flere ganger, og eneste vi får "krav" på er flere småpauser.

--

uansett om dette er lite i forhold til andre land osv, er det fortsatt varmt. pyser eller ikke. vil alltid være ett sted som har det værre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har mykje med klimatisering å gjere også. Hadde det på arbeidsplassen vært 25 grader i 6 månedar så hadde det sikkert gått fint sidan ein då etterkvart blir vant til varmen og i tillegg klarer å legge til seg gode rutiner for drikkepauser og arbeidsrytme.

Kor godt ein toler temperatur har også mykje med kva som er forventa, i land der det kun er unntaksvis at temperaturen er under 25 grader så er også arbeidstempoet tilpassa slike arbeidsforhold.

I Norge når det er varmt i to månedar så er det ofte slik at alle rundt ein forventar uforandra arbeidstempo, så då er det heller ikkje akseptert blant sjefar, kollegaer og kundar at ein kun kan jobbe på 90% pga varmen.

Lenke til kommentar

25 grader er ikke "varme". Det er en helt normal temperatur, mange steder i verden er det sjelden kaldere. Det er godt innenfor menneskets tålegrenser, så noen som syter om 25 grader er usedvanlig pinglete.

Anonymous poster hash: 1eae2...4d3

Vi bor i Norge, ikke i Florida

25 grader er varmt i Norge

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjører buss og av og til må vi kjøre eldre busser med dårlig AC anlegg så i bussen blir det fort mellom 35-40 grader. Plagsomt men jeg tenker at om noen måneder kommer jeg til å sitte i den samme bussen og fryse i flere timer før det blir varmt nok så jeg bare nyter varmen. ?

Lenke til kommentar

Jobbet på en fabrikk for 10-12 år siden, der var det takvindu som sto åpent og rullegitter som stod ned istedet for tett leddport. Ble god gjennomtrekk av det så varmen var sjelden plagsom. Dette bygget hadde kontorer med AC utedeler som stod oppe på veggen inne i bygget og spøy ut varme i fabrikken så de på kontoret skulle ha det kaldt, veldig smart :p

Lenke til kommentar

Jobbet på en fabrikk for 10-12 år siden, der var det takvindu som sto åpent og rullegitter som stod ned istedet for tett leddport. Ble god gjennomtrekk av det så varmen var sjelden plagsom. Dette bygget hadde kontorer med AC utedeler som stod oppe på veggen inne i bygget og spøy ut varme i fabrikken så de på kontoret skulle ha det kaldt, veldig smart :p

"Money goes up, shit rolls down. That's the way it's been since time immemorial".

-Tony Soprano

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...