Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varmt på jobb, grense for forsvarlighet?

Anbefalte innlegg

Tror både 15 og 50 tusen er litt lite når arealet som skal kjøles ned er på mange tusen kvadrat. Det har vært varmt der også tidligere år, men sjelden så krevende å jobbe som nå.

Anonymous poster hash: a464d...b29

Hvordan kan det bli så varmt på et så stort område?? 30 grader?

Hvis dere jobber med å tømme containere og lastebiler for gods, så kunne det kanskje vært en løsning å dekke inn der dere skal jobbe på en eller annen enkel og fiks måte og sette et portabelt AC inni der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan det bli så varmt på et så stort område?? 30 grader?

Hvis dere jobber med å tømme containere og lastebiler for gods, så kunne det kanskje vært en løsning å dekke inn der dere skal jobbe på en eller annen enkel og fiks måte og sette et portabelt AC inni der.

Henter frem varer og klargjør ordre for sending. De som jobber med å laste og losse containere har det varmt, der blir det litt mer bevegelse i luften. Det blåser iskaldt fra lufteanlegget men det kjøler ikke ned nok. Takhøyden tilsvarer fem etasjer tenker jeg, så det er mye som skal kjøles ned.

Anonymous poster hash: a464d...b29

Lenke til kommentar

Hadde ærlig talt ikke trodd jeg skulle være glad for å jobbe på et kaldt kjølelager, men i disse tider tror jeg neimen at det begynner å lønne seg. :ph34r:

Det meste har sine fordeler og nedsider. Og blir det småvarmt så får vel arbeidsgiver kunne gi forståelse for at man jobber saktere, eller trenger flere folk, eller tar oftere pauser. Når jeg tenker meg om, så har de sjeldent det, men de BØR det. Send sjefene ned på gulvet en tur.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven viker ikke fordi det er dyrt å holde arbeidsplassen innenfor kravene.

Er ikke temperatur bare anbefallinger og ikke krav? Vet verneombud og fagforbund var inne i bildet på min forrige arbeidsplass det det var 30 grader innendørs der det ble konkludert med at det kun var anbefallinger.

Mtp arbeid i f.eks fryselagere eller smelteverk virker det logisk etter min mening.

De brukte riktignok noen millioner på å fikse kjølingen, men kunne ikke gi fri, flytte oss, korte ned arbeidstid osv..

Lenke til kommentar

Er ikke temperatur bare anbefallinger og ikke krav? Vet verneombud og fagforbund var inne i bildet på min forrige arbeidsplass det det var 30 grader innendørs der det ble konkludert med at det kun var anbefallinger.

Mtp arbeid i f.eks fryselagere eller smelteverk virker det logisk etter min mening.

De brukte riktignok noen millioner på å fikse kjølingen, men kunne ikke gi fri, flytte oss, korte ned arbeidstid osv..

Ikke om ansatte blir syke, og arbeidstilsynet kan pålegge tiltak dersom det er et vanlig problem på arbeidsplassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke om ansatte blir syke, og arbeidstilsynet kan pålegge tiltak dersom det er et vanlig problem på arbeidsplassen.

Joda, men de kan vel iverksette andre tiltak enn å senke temperaturen?

Mtp at å senke temperaturen antagelig ikke er mulig høres det ut som...

På det værste ble vi pålagt pauser som ett tiltak, temperaturen fikk de jo ikke endret.

Lenke til kommentar

Må ærlig talt ikke tro jeg skulle være glad for å jobbe på kjølelager, men i disse tider tror jeg neimen at det begynner å lønne seg.  :ph34r:  

Det meste har sine fordeler og nedsider. Og blir det småvarmt så får vel arbeidsgiver kunne gi forståelse for at man jobber saktere, eller trenger flere folk, eller tar oftere pauser. Når jeg tenker meg om, så har de sjeldent det, men de BØR det. Send sjefene ned på gulvet en tur.

Ingen vits i å sende sjefene ned på gulvet, de forsvinner med en gang det blir ubehagelig/slitsomt uansett. Men +1 :)

Lenke til kommentar

Har jobbet mye i høye temperaturer og tungt arbeid. Prøv å rehabilitere loftrom i eldre bygg og isolere mens svetten spruter. Kjempegøy. Eller å jobbe i motorrommet på store båter.

Det eneste som kan hjelpe deg her er sikkert å ta hyppige pauser. Selv dynker jeg hele meg i kaldt vann jevnlig. Det hjelper også å jobbe med bandana under hjelmen som du dypper i kaldt vann.

Det er over behagelig temperatur for tungt arbeid men antagelig ikke unormalt for mange yrker.

Om du mener du tar skade av miljøet må du ta kontakt med fastlegen.

De fleste arbeidsgivere jeg har hatt har forståelse for at arbeidet går tregere når temperaturen er svært høy men det skal i min erfaring ekstremt mye til for å få varmetillegg eller hvilepauser hvert x antall minutt pga varmen.

Uten utdanning ble min første jobb som stillasmontør og jobba med det i flere år. Det er ikke mye jeg savner med den jobben, men når solsteiken brenner så savner man litt å jobbe ute. Rart hvordan man får seg selv til å glemme vonde rygger og skuldre, naglebitt, frossent utstyr, graving i snø og hakking i is, søkkvåt under oljehyra fra 7-15 mesteparten av året og lønn som nesten tilsvarer å betale for å få jobbe :)

Life sucks and then you die :)

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dere noen gang sett søpla ikke blir hentet pga varmen?

Nei - det er ikke temperaturer i Norge som blir så høye at det er uforsvarlig å jobbe. Vi er bare bortskjemte. Nedover Europa er det enda varmere og folk jobber.

Jeg er søppelmann og vi jobber i 30gr I skyggen og løper rundt med søppelkasser og hopper inn og ut av en bil og drikker 4 liter vann minst ila en arbeidsdag. På vinteren krabber vi gjennom snø i 25 minus :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Etter å ha jobbet inne i produksjons lokaler der vi smeltet ned og lagde aluminiums-legeringer, der vi fort hadde 50C inne og brannhemmende ull fra topp til tå, så kan jeg anbefale at du drikker buljong for å opprettholde salt balansen i kroppen.

Når du svetter så mister du mer enn bare vann, så hvis du kun fyller på med vann vil du bli svimmel og uvel.

Har man først valgt et yrke der man kommer dårlig ut varmemessig på sommeren så må man enten innfinne seg med det og tilpasse seg, eller finne en annen jobb.

Ser at noen ville sykemeldt seg ved 25C..  :hmm:

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har dere noen gang sett søpla ikke blir hentet pga varmen?

Nei - det er ikke temperaturer i Norge som blir så høye at det er uforsvarlig å jobbe. Vi er bare bortskjemte. Nedover Europa er det enda varmere og folk jobber.

Jeg er søppelmann og vi jobber i 30gr I skyggen og løper rundt med søppelkasser og hopper inn og ut av en bil og drikker 4 liter vann minst ila en arbeidsdag. På vinteren krabber vi gjennom snø i 25 minus :)

Mener du at hvis det ble funnet opp en eller annen slags oppfinnelse som gjorde at du kunne jobbe nedkjølt eller oppvarmet og mer behagelig, uten at det kostet deg noe, så ville du ikke brukt den oppfinnelsen, fordi du ikke vil være bortskjemt?

Ville du fortsatt i jobben om du vant 100 mill i vikinglotto?

Lenke til kommentar

Mener du at hvis det ble funnet opp en eller annen slags oppfinnelse som gjorde at du kunne jobbe nedkjølt eller oppvarmet og mer behagelig, uten at det kostet deg noe, så ville du ikke brukt den oppfinnelsen, fordi du ikke vil være bortskjemt?

Ville du fortsatt i jobben om du vant 100 mill i vikinglotto?

Wow! Hvor tar du det fra?

Ut ifra hva du siterer Darkbill på, så kan jeg ikke se noen sammenheng i det du skriver..

Taurean, you're drunk; go home..  ;)

• Liker 7
Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven med forskrifter inneholder ikke grense- eller tiltaksverdier for romtemperatur. Det betyr ikke at man skal måtte finne seg i hva som helst, for arbeidsmiljøloven inneholder overordnede krav til arbeidsmiljøet. Arbeidsmiljøloven § 4-1 første punktum sier følgende:

Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd.

I praksis betyr det at hvilke temperaturer som er forsvarlig vil avhenge av en rekke faktorer, herunder hva slags arbeid som utføres, hvor intensivt arbeidet uføres, hvor lenge det utføres og hvor lenge man blir utsatt for disse temperaturene. Man må kunne forvente at det i sommermånedene vil være høyere temperatur enn ellers i året, og at enkelte dager om sommeren kan være litt ekstra varme, uten at arbeidsgiver skal måtte gjøre større investeringer for å opprettholde produksjonen disse dagene.

Det finnes anbefalte temperaturer avhengig av type arbeid som utføres, men altså ingen fast grense som gir deg rett til å avbryte arbeidet. Men blir du syk, stiller saken seg annerledes. Høye temperaturer kan også for enkelte oppleves veldig belastende, og dersom du mener det er direkte eller indirekte fare for liv eller helse vil du ha både rett og plikt til å avbryte arbeidet.

Dersom virksomheten du jobber i har mer enn ti ansatte, skal dere ha ett eller flere verneombud som er valgt av og blant de ansatte. Ta kontakt med ditt verneombud om dette.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...