Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varmt på jobb, grense for forsvarlighet?

Anbefalte innlegg

De fleste har det nok hett på jobb om dagen. Men hvor går grensen for forsvarlighet? De siste ukene har jeg nesten daglig slitt med hodepine, svimmelhet og kvalme. Flere kolleger sier de sliter med det samme, og en har allerede fått heteslag og er blitt syk. Et par ganger så ille at jeg har vært nødt til å legge meg ned på gulvet. På grunn av lokalene er det vanskelig - eller umulig - å bruke ekstra vifter og kjøleanlegget går for fullt. Drikker mye hver dag og tar hyppige pauser, men likevel er ikke dette nok. Hva gjør jeg/vi videre?

Anonymous poster hash: a464d...b29

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

25? Trodde vi snakket 30+ med slike plager. 25 er da en helt vanlig innetemperatur.

Med en tung fysisk jobb er det flere av oss som har høy kroppstemperatur og blir utmattet. Til og med et par stykker som vanligvis elsker sydentemperaturer. Tok tempen etter jobb i går og da var den rett over 39 og jeg var helt utslitt. Ved sengetid var den tilnærmet normal igjen.

Lenke til kommentar

25?  Trodde vi snakket 30+ med slike plager.  25 er da en helt vanlig innetemperatur. 

25 grader er i det øvre sjiktet av kva som er normal innetemperatur ved stillesittande arbeid.

Til samamnlikning har treningsrom typisk ein langt lavare innetemperatur.

I følge arbeidstilsynet sine rettningslinjer skal innetemperatur mellom som er lavare eller høgare enn 19 til 26 grader unngås, og at temperaturen bør holdast under 22 grader ved fysisk lett arbeid.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/temperatur/

Trådstarter må ta kontakt med arbeidsgiver og/eller verneombud for å vurdere forsvarlegheita av arbeidsforholda.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

25 grader er i det øvre sjiktet av kva som er normal innetemperatur ved stillesittande arbeid.

I følge arbeidstilsynet sine rettningslinjer skal innetemperatur mellom 19 og 26 grader unngås, og at temperaturen bør holdast under 22 grader ved fysisk lett arbeid.

Innetemperaturer under 19 og over 26 grader skal unngås ;)

Endret av Zash
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et 15 000

Er det en så veldig dyr investering for dem å bruke 15 000 på et AC-anlegg? Kan skrive det av på skatt som forretningsutgift. Spør du meg bør det være en veldig god investering.

Får ikke kjølt ned store området med et AC-anlegg til 15 000 kroner!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det en så veldig dyr investering for dem å bruke 15 000 på et AC-anlegg? Kan skrive det av på skatt som forretningsutgift. Spør du meg bør det være en veldig god investering.

Kjøp et til 50 000 da. Folk kan ikke jobbe i Egypt-hete.

Tror både 15 og 50 tusen er litt lite når arealet som skal kjøles ned er på mange tusen kvadrat. Det har vært varmt der også tidligere år, men sjelden så krevende å jobbe som nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I følge arbeidstilsynet sine rettningslinjer skal innetemperatur mellom som er lavare eller høgare enn 19 til 26 grader unngås, og at temperaturen bør holdast under 22 grader ved fysisk lett arbeid.

Trådstarter må ta kontakt med arbeidsgiver og/eller verneombud for å vurdere forsvarlegheita av arbeidsforholda.

Både arbeidsgiver og verneombud har vært inne i bildet tidligere år. Eneste løsning er hyppigere pauser og beskjed om å få i seg nok drikke. Tviler på at det er mulig å få ned temperaturen så veldig mye før det blir kjøligere ute. Vi er i bevegelse stort sett hele tiden, så åtte timer med tung jobb i denne varmen er krevende.

Lenke til kommentar

Tror både 15 og 50 tusen er litt lite når arealet som skal kjøles ned er på mange tusen kvadrat. Det har vært varmt der også tidligere år, men sjelden så krevende å jobbe som nå.

Det er varmt, men ikke så varmt at et godt vedlikeholdt kjøleanlegg skal slite.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...