Gå til innhold

Chilis svar til Nkom: – Fri Data er ikke i strid med reglene


Anbefalte innlegg

Jeg tror det beste Chili kan gjøre nå er å fjerne de ganske rimelige begrensningene slik at alle disse syte ungene og tek kan holde kjeft. Uansett med mindre begrensninger, så ville nok totalt bruken vært ganske likt uansett, da slipper alle disse syteungene "teste" nettet bare fordi dem vet at dem ikke kan, og heller bruke nettet som normalt som oss alle andre.

 

Tviler på at folk flest ser på 4K filmer med mobilnett og mener det er normalt bruk. Tviler på fleste av oss liker å kjøre "speedtester" på flere 100GB bare for å se hva man får lov til. Er bare så synd at fåtall høylytte unger ødelegger for de fleste fornøyde kundene. En her nevnte at de synes Chilimobil virket sytete fordi dem sa at i verste fall må dem fjerne "Fri Data". Nei det var nok heller en skuffelse for Chilimobil at kunder er negative mot ett såpass positivt endring i Norge.

 

Heller én abonnement på 1TB med rimelige begrensninger, enn én abonnement på 12GB som man kan bruke opp på 1 dag med ingen begrensninger. Jeg er ikke så glad i begrensninger som de aller fleste heller, men om det er valget mellom dette abonnementet eller ingenting, så velger jeg denne.

Endret av BadSmile
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det lov å klage når chilimobil ikke vil svare hva grensen til misbruk er innenfor?

De henviser kun til betingelsene. hva med de som kun får VDSL? Skal man betale høy pris for 30\5 mbit til 800 kr måneden hos telenor når chilimobil fri data kunne vært billig alternativ? Syns synd på de som ikke får fiber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tror det beste Chili kan gjøre nå er å fjerne de ganske rimelige begrensningene slik at alle disse syte ungene og tek kan holde kjeft.

Uansett med mindre begrensninger, så ville nok totalt bruken vært ganske likt uansett, da slipper alle disse syteungene "teste" nettet bare fordi dem vet at dem ikke kan, og heller bruke nettet som normalt som oss alle andre.

 

Tviler på at folk flest ser på 4K filmer med mobilnett og mener det er normalt bruk.

Tviler på fleste av oss liker å kjøre "speedtester" på flere 100GB bare for å se hva man får lov til.

Er bare så synd at fåtall høylytte unger ødelegger for de fleste fornøyde kundene.

En her nevnte at de synes Chilimobil virket sytete fordi dem sa at i verste fall må dem fjerne "Fri Data".

Nei det var nok heller en skuffelse for Chilimobil at kunder er negative mot ett såpass positivt endring i Norge.

 

Heller én abonnement på 1TB med rimelige begrensninger, enn én abonnement på 12GB som man kan bruke opp på 1 dag med ingen begrensninger.

Jeg er ikke så glad i begrensninger som de aller fleste heller, men om det er valget mellom dette abonnementet eller ingenting, så velger jeg denne.

 

 

 

 

- Bruken er høyst subjektiv...

Uansett størrelse på Data-kvoten, så lenge leverandørens kapasitet tillater det så er det kundens eget valg om de velger å bruke opp kvoten sin på en time, en dag, en uke eller en måned.

 

Bruker kunden opp Data-kvoten sin før månedskiftet da gjenstår to alternativer fra leverandørens side.

Alternativ Nr.1.: La kunden betale dyrt for extra data.

Alternativ Nr.2.: Kunden må bare innse at de må vente til neste måned for å kunne bruk data på Mobil-TLF'en via abonnementet.

 

Begge er kjipe for brukeren, men på den annen side så kommer alternativ Nr.1. leverandøren til gode i form av ekstra inntekt.

 

Men som sagt...

Det er kundens valg og må i så måte enten bite i det sure eple eller gå sulten, so to speak.

 

Problemet pr. dags dato ligger i kapasiteten hos leverandøren.

Som er grunnen til at leverandørene innfører slike begrensninger som folk syter og klager om.

 

Den gjennomsnittelige brukeren er mye heller villig til å godta et abonnementet med en Data-kvote som de kan bruke etter eget ønske og/eller behov.

Heller det enn et abonnementet med en Data-kvote som gir inntrykk av å gi mer enn det kunden faktisk får lov til å bruke på grunn av begrenset kapasitet.

 

I fremtiden når leverandørene har tilstrekkelig kapasitet så hadde det gjort seg med et abonnementet med en Data-kvote som er "fysisk" umulig å bruke opp på en måned uansett hastighet.

Problemet vil da i første omgang falle på pris for leverandørene, som vil gjøre et slikt abonnementet ekstremt dyrt for kundene.

 

Når et slikt abonnementet blir levelig for begge parter vil kun tiden vise, men det blir nok lenge til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du motsier deg selv her på flere steder.

 

En ting er retningslinjer, en annen ting er hvordan du opprettholder retningslinjene dine.

 

Det Chili har gjort her er å si at dersom du klarer å spise 2KG med mat så har du delt med andre, selv om du sitter alene å spiser, og dette mener du er greit?

Takk for at du poengterer at jeg motsier meg selv flere ganger uten å nevne hva som er motsigelsene.

 

Lurer på hvordan du oppfører deg på en restaurant hvor du kan forsyne deg hvor mange ganger du vil for en hundrings? Tenker du på den måten her:"Om jeg vil fylle tallerkenen min for så å kaste den 100 ganger så gjør jeg det. Jeg har betalt for å ta til meg hvor mye jeg vil, og jeg bestemmer hva jeg gjør med maten jeg har betalt for"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fiberlevrandørene er de verste, de er faktisk de som tar seg fett betalt sammenlignet mot kostnadene.

å være 4g levrandør er dyrere med tanke på lisenskostnadene og gammel utdatert nett.

 

Så de er virkelig skurkene og telenor.

Jeg støtter ikke misbruk siden det kan gjøre det dyrt for de som er ærlige å bruker tjenesten fornuftig.

Men chilimobil burde prioritere de kundene som er seriøse.

Lenke til kommentar

Takk for at du poengterer at jeg motsier meg selv flere ganger uten å nevne hva som er motsigelsene.

 

Lurer på hvordan du oppfører deg på en restaurant hvor du kan forsyne deg hvor mange ganger du vil for en hundrings? Tenker du på den måten her:"Om jeg vil fylle tallerkenen min for så å kaste den 100 ganger så gjør jeg det. Jeg har betalt for å ta til meg hvor mye jeg vil, og jeg bestemmer hva jeg gjør med maten jeg har betalt for"?

Nei, men om jeg kjøper gavekort på 1000 pizzaer så har ikke sjappa noe med om jeg bestiller 100 den første dagen i hver uke eller om jeg vil ha alle samtidig.

Lenke til kommentar



 



 



Du motsier deg selv her på flere steder.

En ting er retningslinjer, en annen ting er hvordan du opprettholder retningslinjene dine.

Det Chili har gjort her er å si at dersom du klarer å spise 2KG med mat så har du delt med andre, selv om du sitter alene å spiser, og dette mener du er greit?


 




Takk for at du poengterer at jeg motsier meg selv flere ganger uten å nevne hva som er motsigelsene.


Lurer på hvordan du oppfører deg på en restaurant hvor du kan forsyne deg hvor mange ganger du vil for en hundrings? Tenker du på den måten her:"Om jeg vil fylle tallerkenen min for så å kaste den 100 ganger så gjør jeg det. Jeg har betalt for å ta til meg hvor mye jeg vil, og jeg bestemmer hva jeg gjør med maten jeg har betalt for"?


 

 

- Du har et poeng der...
Men der er også en vesentlig forskjell på hva der dere sier.

"MariusJS" gir et veldig godt og sammenlignbart eksempel med de 2 kiloene med mat.
Som selv om det er snakk om ganske mye mat så er det alikevel begrenset til de nevnte 2 kiloene med mat, på samme måte som at 100GB Data-kvote er 100GB og at 1TB Data-kvote er 1TB.

Ditt eksempel går ut i fra at man for en fast pris har ubegrenset data tilgjengelig.
Du har dog rett i som Chilli nevner i vilkårene sine, bare litt motsatt, at man som kunde ikke får lov til å dele "maten" med andre.
Og at maten må nytes i restauranten, eller på farten når det kommer til den 1TB store Data-kvoten hos Chilli.

Man får heller ikke lov til å ta med den maten hjem som man ikke klarer å spise opp på buffeten, siden restauranten vil at du skal også lage mat hjemme.
På lik linje som med Chilli som ikke vil at kunder skal erstatte Internettet i veggen med å bare bruke av Data-kvoten til Mobil-abonnementet sitt.

Det at Chilli ikke vil at kunder skal dele Data-kvoten sin med andre som ikke er kunde hos Chilli er forståelig nok for å hindre tap av potensielle, nye kunder.
Og det at dem også vil at kundene ikke skal bruke Data-kvoten på Mobil-TLF'en fremfor Internettet i veggen, det kommer nok av begrenset kapasitet.

-----

Men tilbake til det som "MariusJS" sa...
Har du betalt for de 2 kiloene så er du ved din fulle rett til å spise opp hvert eneste gram av den maten.
På samme måte som kunder hos Chilli har betalt for 1TB Data-kvote, og i så måte er ved sin fulle rett til å bruke opp hver eneste Byte av den nevnte 1TB Data-kvoten.

Jeg ser for meg at du sitter på en restaurant og har bestillt denne 2 kilo store middagen.
Men når du er så godt som halvveis så kommer servitøren bort til bordet der du sitter og nekter deg i å spise opp resten fordi da vil ikke andre kunder få noe å spise.

Det er ikke på noen måte din feil som kunde at restauranten ikke har mat nok til å mette alle sine kunder, men alikevel tilbyr de en rett som garantert vil ødelegge for andre sultne kunder.
På lik linje som det ikke skal falle på skuldrene til Chilli's kunder at Chilli har valgt å tilby et abonnement med en Data-kvote som potensielt sett setter kjepper i hjulene for andre kunder hos Chilli.
Og/eller i verste fall setter kjepper i hjulene til Chilli selv, so to speak.

-----

Som et markeds-stunt og -undersøkelse så gir en slik løsning som Chilli har kommet med mening, men markedet er ikke klar for en konkret løsning av denne typen.
Uansett hvor fristende det måtte være...

Det er som kjent mye rart man har lyst på her i livet, men som ikke alltid er så smart å investere i.
Særlig når man vet at man egentlig ikke har råd til det i utgangspunktet.

Og i et slikt tilfelle som dette så blir bare problemet større og større i takt med at hastigheten i nettet øker.


 

Endret av BizzyX78
  • Liker 2
Lenke til kommentar

kundene må kunne velge chilimobil istedenfor Nextgentel VDSL.

 

Greit de kan si hvis man bruker ruter istedenfor mobil kan de utestenge kundene.

Men å dele mobilen med laptopen burde gå fint.

 

Om det plager chilimobil bør de heller gi begrenset hastighet istedenfor å utestenge kundene.

Har du noen gang vert på restuang du blir nektet å spise fordi du var full sist?

Lenke til kommentar

Ja, la oss for all del droppe nettnøytralitet dere.

...

Chili åpner her en dør hvor de i neste skritt kan begynne å sette krav og endre priser.

Nei. Argumentet er nettopp at dette ikke er brudd på nettnøytralitet. Dermed blir argumentet ditt "de bryter ikke nettnøytralitet, derfor åpner de en dør hvor de vil bryte nettnøytralitet". WTF?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Chili, fjern begrensningene på bruk, og øk prisen til 499.

 

 

 

 

 

Fjern begrensningene og øk prisen til 12.499,- pr. mnd.

 

 

 

- Ved første øyekast så kan den der bli oppfattet som sarkastisk, men tenker man seg litt om så er den høyst realistisk.

 

Først nevnte er mer en ønsketenkning...

I alle fall om man tar alle konkurentene i betraktning.

 

-----

 

Jeg husker når jeg gikk over til KillBill som tilbød kundene sine å kunne ringe gratis til alle hus-TLF'er og Mobil-TLF'er, og sende gratis SMS og MMS i hele Norge for Kr798,- i måneden.

 

Jeg sparte stort på det byttet, selv om det ikke var gratis eller særlig billig å surfe med det abonnementet, men på den tiden så trengte jeg strengt tatt ikke bruke Internett via Mobil-TLF'en.

 

Uheldigvis gikk det på tryne for dem.

 

Med en Data-kvote på 1TB eller mer så tviler jeg veldig sterkt på at det abonnementet hadde kostet Kr798,- i måneden.

Ikke den gang og heller ikke den dag idag...

 

Slikt lokker kunder, men er sjeldent lønnsomt i det lange løp.

 

Folk snakker ofte om at ting koster mer enn det smaker, so to speak, men glemmer fort at det samme gjelder også for leverandørene.

Lenke til kommentar

Nei, men om jeg kjøper gavekort på 1000 pizzaer så har ikke sjappa noe med om jeg bestiller 100 den første dagen i hver uke eller om jeg vil ha alle samtidig.

 

Nå skal jeg ikke anta for mye, men så lenge det ligger en klausul i dette gavekortet at det er personlig så er det vel ikke helt reelt å bestille 100 pizzaer på en dag heller? Dersom du ikke ønsker chili sin løsning på dette, så velg en annen operatør da vel som ikke har disse begrensningene. Så enkelt er det. 

 

Er det noen som egentlig bruker over 32GB hver dag? 

 

Jeg syns egentlig at navnet på abbonnementet heller burde være Chili Data og legge maks 32GB til bruk hver dag, eller det byr kanskje på det samme problemet? 

Lenke til kommentar

 

 

 

- Du har et poeng der...

Men der er også en vesentlig forskjell på hva der dere sier.

 

"MariusJS" gir et veldig godt og sammenlignbart eksempel med de 2 kiloene med mat.

Som selv om det er snakk om ganske mye mat så er det alikevel begrenset til de nevnte 2 kiloene med mat, på samme måte som at 100GB Data-kvote er 100GB og at 1TB Data-kvote er 1TB.

 

Ditt eksempel går ut i fra at man for en fast pris har ubegrenset data tilgjengelig.

Du har dog rett i som Chilli nevner i vilkårene sine, bare litt motsatt, at man som kunde ikke får lov til å dele "maten" med andre.

Og at maten må nytes i restauranten, eller på farten når det kommer til den 1TB store Data-kvoten hos Chilli.

 

Man får heller ikke lov til å ta med den maten hjem som man ikke klarer å spise opp på buffeten, siden restauranten vil at du skal også lage mat hjemme.

På lik linje som med Chilli som ikke vil at kunder skal erstatte Internettet i veggen med å bare bruke av Data-kvoten til Mobil-abonnementet sitt.

 

Det at Chilli ikke vil at kunder skal dele Data-kvoten sin med andre som ikke er kunde hos Chilli er forståelig nok for å hindre tap av potensielle, nye kunder.

Og det at dem også vil at kundene ikke skal bruke Data-kvoten på Mobil-TLF'en fremfor Internettet i veggen, det kommer nok av begrenset kapasitet.

 

-----

 

Men tilbake til det som "MariusJS" sa...

Har du betalt for de 2 kiloene så er du ved din fulle rett til å spise opp hvert eneste gram av den maten.

På samme måte som kunder hos Chilli har betalt for 1TB Data-kvote, og i så måte er ved sin fulle rett til å bruke opp hver eneste Byte av den nevnte 1TB Data-kvoten.

 

Jeg ser for meg at du sitter på en restaurant og har bestillt denne 2 kilo store middagen.

Men når du er så godt som halvveis så kommer servitøren bort til bordet der du sitter og nekter deg i å spise opp resten fordi da vil ikke andre kunder få noe å spise.

 

Det er ikke på noen måte din feil som kunde at restauranten ikke har mat nok til å mette alle sine kunder, men alikevel tilbyr de en rett som garantert vil ødelegge for andre sultne kunder.

På lik linje som det ikke skal falle på skuldrene til Chilli's kunder at Chilli har valgt å tilby et abonnement med en Data-kvote som potensielt sett setter kjepper i hjulene for andre kunder hos Chilli.

Og/eller i verste fall setter kjepper i hjulene til Chilli selv, so to speak.

 

-----

 

Som et markeds-stunt og -undersøkelse så gir en slik løsning som Chilli har kommet med mening, men markedet er ikke klar for en konkret løsning av denne typen.

Uansett hvor fristende det måtte være...

 

Det er som kjent mye rart man har lyst på her i livet, men som ikke alltid er så smart å investere i.

Særlig når man vet at man egentlig ikke har råd til det i utgangspunktet.

 

Og i et slikt tilfelle som dette så blir bare problemet større og større i takt med at hastigheten i nettet øker.

 

 

 

 

Enig i det du skriver uten behov for å kommentere mer. Som jeg skrev til MariusJS så burde kanskje abbonnementet hete Chili Data og ikke Fri bruk. I tillegg så burde de legge begrensninger på databruk per dag og ikke per måned.

Lenke til kommentar

- Ved første øyekast så kan den der bli oppfattet som sarkastisk, men tenker man seg litt om så er den høyst realistisk.

 

Jeg burde kanskje skrevet "Fjern begrensningene og ta samme pris som de andre operatørene gjør (de som selger datapakker du kan bruke som du vil)".

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke anta for mye, men så lenge det ligger en klausul i dette gavekortet at det er personlig så er det vel ikke helt reelt å bestille 100 pizzaer på en dag heller? Dersom du ikke ønsker chili sin løsning på dette, så velg en annen operatør da vel som ikke har disse begrensningene. Så enkelt er det. 

 

Er det noen som egentlig bruker over 32GB hver dag? 

 

Jeg syns egentlig at navnet på abbonnementet heller burde være Chili Data og legge maks 32GB til bruk hver dag, eller det byr kanskje på det samme problemet? 

Det hadde vært en grei løsning, og lignende løsninger finnes allerede på lignende abo i andre land.

 

Nå er jo problemet at jeg hadde abo hos chili og de stengte aboet da de mente jeg hadde delt data med andre enheter, noe jeg veldig bevisst ikke gjorde, og de ønsket heller ikke å legge frem noen som helst form for bevis på at jeg hadde gjort det, utover at jeg hadde dratt store mengder data.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Du har et poeng der...

Men der er også en vesentlig forskjell på hva der dere sier.

 

"MariusJS" gir et veldig godt og sammenlignbart eksempel med de 2 kiloene med mat.

Som selv om det er snakk om ganske mye mat så er det alikevel begrenset til de nevnte 2 kiloene med mat, på samme måte som at 100GB Data-kvote er 100GB og at 1TB Data-kvote er 1TB.

 

Ditt eksempel går ut i fra at man for en fast pris har ubegrenset data tilgjengelig.

Du har dog rett i som Chilli nevner i vilkårene sine, bare litt motsatt, at man som kunde ikke får lov til å dele "maten" med andre.

Og at maten må nytes i restauranten, eller på farten når det kommer til den 1TB store Data-kvoten hos Chilli.

 

Man får heller ikke lov til å ta med den maten hjem som man ikke klarer å spise opp på buffeten, siden restauranten vil at du skal også lage mat hjemme.

På lik linje som med Chilli som ikke vil at kunder skal erstatte Internettet i veggen med å bare bruke av Data-kvoten til Mobil-abonnementet sitt.

 

Det at Chilli ikke vil at kunder skal dele Data-kvoten sin med andre som ikke er kunde hos Chilli er forståelig nok for å hindre tap av potensielle, nye kunder.

Og det at dem også vil at kundene ikke skal bruke Data-kvoten på Mobil-TLF'en fremfor Internettet i veggen, det kommer nok av begrenset kapasitet.

 

-----

 

Men tilbake til det som "MariusJS" sa...

Har du betalt for de 2 kiloene så er du ved din fulle rett til å spise opp hvert eneste gram av den maten.

På samme måte som kunder hos Chilli har betalt for 1TB Data-kvote, og i så måte er ved sin fulle rett til å bruke opp hver eneste Byte av den nevnte 1TB Data-kvoten.

 

Jeg ser for meg at du sitter på en restaurant og har bestillt denne 2 kilo store middagen.

Men når du er så godt som halvveis så kommer servitøren bort til bordet der du sitter og nekter deg i å spise opp resten fordi da vil ikke andre kunder få noe å spise.

 

Det er ikke på noen måte din feil som kunde at restauranten ikke har mat nok til å mette alle sine kunder, men alikevel tilbyr de en rett som garantert vil ødelegge for andre sultne kunder.

På lik linje som det ikke skal falle på skuldrene til Chilli's kunder at Chilli har valgt å tilby et abonnement med en Data-kvote som potensielt sett setter kjepper i hjulene for andre kunder hos Chilli.

Og/eller i verste fall setter kjepper i hjulene til Chilli selv, so to speak.

 

-----

 

Som et markeds-stunt og -undersøkelse så gir en slik løsning som Chilli har kommet med mening, men markedet er ikke klar for en konkret løsning av denne typen.

Uansett hvor fristende det måtte være...

 

Det er som kjent mye rart man har lyst på her i livet, men som ikke alltid er så smart å investere i.

Særlig når man vet at man egentlig ikke har råd til det i utgangspunktet.

 

Og i et slikt tilfelle som dette så blir bare problemet større og større i takt med at hastigheten i nettet øker.

 

 

 

 

 

Enig i det du skriver uten behov for å kommentere mer. Som jeg skrev til MariusJS så burde kanskje abbonnementet hete Chili Data og ikke Fri bruk. I tillegg så burde de legge begrensninger på databruk per dag og ikke per måned.

 

 

 

- Du har rett der, ja...

Med alle disse restriksjonene så blir det feil å kalle det "Fri Bruk".

 

Men det blir like problematisk å sette en takhøyde basert på Dags-kvote satt opp imot den vanlige Måneds-kvoten.

Siden oppleved hastighet er høyst subjektiv.

 

Dekning, topografi og ikke minst valg av Mobil-TLF er avgjørende faktorer i så måte.

 

En annen ting er at dem som bruker Internett via Mobil-TLF'en en gang i blandt.

De har et helt annet behov når det kommer til Data-kvote enn dem som titt og ofte bruker Internett via Mobil-TLF'en.

 

Sist nevnte her er den såre tommelen i så måte, so to speak...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...