Gå til innhold

Timebank

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en Timebank og fastlønn i firmaet jeg jobber i, og jeg lurer på om dette er rett eller galt av arbeidsgiver.

Vi driver med anleggsarbeid og brøyting om vinteren som vil si litt mindre arbeid. Men skal jeg få minus timer for at han ikke klarer og holde meg i arbeid, så jeg får 162 timer?

Eksempel: vinter halvåret er stille, så viss vi sier jeg har jobbet 50 timer iløpet av en mnd grunnet lite snø og ikke arbeidsgiver har klart og holdt meg i arbeid så jeg har fått 162t. Så er det riktig at jeg skal få 110 MINUS timer for at han ikke klarer og holde meg i arbeid? Og ikke vært sagt noe om permitering..

Håper på noen gode svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva seier arbeidsavtalen din?

Dersom du er tilsett på vanlig fulltidsstilling utan andre forbehald så er din del av arbeidsavtalen vanligvis oppfylt ved at du gjer deg tilgjengeleg for arbeidsgiver i 7,5 timar per dag. I den samanheng er det opp til arbeidsgiver å gi deg oppgåver, og det er opp til deg å være tilgjengeleg for å utføre dei oppgåvene.

Dersom du frivillig velger å stemple ut og gå heim etter 4 timar, så får du også berre betalt for dei fire timane då du ikkje lenger er tilgjengeleg for arbeidsgiver resten av dagen.

Som du sjølv nevner, så vil det kunne være aktuelt med permiteringar dersom det reint faktisk ikkje er nok arbeid til å halde full aktivitet gjennom vinterhalvåret.

Ein anna ting som kan være verdt å nevne er at det er ikkje nødvengivis slik at din arbeidsgiver vil bruke tidbanken direkte knytta opp mot lønnsutbetaling. Det kan tenkast at hensikta er f.eks. å registrere antallet reelle arbeidstimar som går med på sjølve brøytearbeidet, for å på den måten kunne kartlegge og planlegge neste års arbeidsplan for å fult ut utnytte arbeidstida.

Lenke til kommentar

Så lenge du er på jobb skal timene inn i banken. Du kan såklart avspasere og få minus i peroider der det ikke er noe å gjøre, men her er vel spørsmålet hvorvidt avspasering blir påtvunget og om det er lovlig .

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Så lenge du er på jobb skal timene inn i banken. Du kan såklart avspasere og få minus i peroider der det ikke er noe å gjøre, men her er vel spørsmålet hvorvidt avspasering blir påtvunget og om det er lovlig .

Problemet er ikke at at timene går inn i timebanken. Problemet til trådstarter er at Arbeidsgiver mener timene som det ikke ble utført arbeid på i vinter egentlig kom ut av timebanken (til tross for at trådstarter var på jobb). Dermed har trådstarter ifølge arbeidsgiver fått lønn han ikke hadde krav på. Dette må trådstarter dekke opp på et senere tidspunkt ved trekk i lønn (timer i minus).

Med forbehold om at arbeidsavtalen til trådstarter sier fast ansatt i fulltidsstilling så ser jeg ingen grunn til at det er trådstarter som skal dekke lønnskostnadene til arbeidsgiveren hvis det ikke er brøyting. Det er jo i praksis dette som skjer, at arbeidsgiver prøver å si at han har betalt lønn til trådstarter og nå vil han ha den tilbake fordi han ikke brøytet eller utført annet arbeid som arbeidsgiver kan viderefakturere.

Det er arbeidsgivers risiko å ha folk ansatt og han kan ikke bare endre vilkårene når det ikke går hans vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...