archongamer Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Statistikken... Det er ikke sammenheng med kreft fordi det er så få tilfeller at de ikke er å regne engang... Det som er farlig og alltid har vært med nikotin er hjerte og blodtrykk... Det er røyken som er så farlig pga kjemikalier og de effektene røyk gir, sammenligner du røyk med snus, så er røyk giftig.... Jeg vil si at stekt bacon og stekeskorpe på kjøtt er mer kreftfarlig enn snus... Og jeg har belegg for å si dette også fordi studier og WHO har påpekt nettopp dette. Det er ikke belegg for å si at snus fører til kreft i munnen, ikke mer enn at saltlakris og tyrkisk pepper gir kreft. Du virker svært sikker i din sak, men forskningsmiljøet har vel langt fra konkludert så skråsikkert som du her legger det frem. At røyk er langt mer skadelig på alle måter, inkl kreft er hevet over enhver tvil, men snus inneholder kjente kreftfremkallende stoffer som gjør at man ikke kan si det ikke medfører kreftfare ved langvarig snusbruk. Det er også funnet indikasjoner på at snusbruk kan øke risiko for kreft i f.eks bukspyttkjertel og spiserør. Det har vært forsket veldig lite på snus og kreft i forhold til f.eks røyk, så det kan være greit å ha i bakhodet når du påstår at det som evt blir funnet er propaganda. Så har du helt rett i at det i nikotin ikke er funnet noen kreftfare, og stoffet i seg selv rangeres på en skadelighetsskala på linje med koffein. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Jeg tror sånne hvite flekker også kan oppstå av tørrhet i munnen, eller at tørrhet kan være en medvirkende årsak. Da jeg gikk over til e-sigaretter opplevde jeg dette. Dampen er hygroskopisk og gjør meg tørr i munnen hvis jeg ikke drikker nok. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Jeg tror sånne hvite flekker også kan oppstå av tørrhet i munnen, eller at tørrhet kan være en medvirkende årsak. Da jeg gikk over til e-sigaretter opplevde jeg dette. Dampen er hygroskopisk og gjør meg tørr i munnen hvis jeg ikke drikker nok. Kjøp munnskyll på Apoteket for tørr munn.... Med fluor. Og absolutt ikke bruk Listerin med Alkohol på Rema, Rimi... Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Kjøp munnskyll på Apoteket for tørr munn.... Med fluor. Og absolutt ikke bruk Listerin med Alkohol på Rema, Rimi... Jeg har ikke tørr munn nå lenger etter at jeg begynte å drikke mer utover dagen. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Du virker svært sikker i din sak, men forskningsmiljøet har vel langt fra konkludert så skråsikkert som du her legger det frem. At røyk er langt mer skadelig på alle måter, inkl kreft er hevet over enhver tvil, men snus inneholder kjente kreftfremkallende stoffer som gjør at man ikke kan si det ikke medfører kreftfare ved langvarig snusbruk. Det er også funnet indikasjoner på at snusbruk kan øke risiko for kreft i f.eks bukspyttkjertel og spiserør. Det har vært forsket veldig lite på snus og kreft i forhold til f.eks røyk, så det kan være greit å ha i bakhodet når du påstår at det som evt blir funnet er propaganda. Så har du helt rett i at det i nikotin ikke er funnet noen kreftfare, og stoffet i seg selv rangeres på en skadelighetsskala på linje med koffein. Vel ved sigarøyking så vet vi at det er kreftfare i spiserør, det er helt klart. Ved snus så har vi ikke funnet noe sånt enda, typ person snuser i 50 år munnkreft... Dersom vi hadde tilfeller så er det et bevis i seg selv, og selvom vi kan forske og har gjort det i nyere tid. Så blir det rene faktum at folk ikke får munnkreft av snus, salt, smaksforsterker eller lakris whatever aroma, tyrkisk pepper, tobakk... Det er like farlig som all annen MAT, og jeg tror bacon og biff med stekeskorpe hver dag i tarmen er mer skadelig kontra snus i leppa. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Blir like sagt som å prøve å finne kreft med kaffe, te, osv.... Jeg har mer troa på at Pepsi Max og Cola Zero er kreftfarlig... Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Jeg har mer troa på at Pepsi Max og Cola Zero er kreftfarlig...Du er vel ikke en av de som tror aspartam er farlig? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 (endret) Vel de vet vel ikke svaret på det helt ennå? De finner ikke noe ikke sant? Uansett er det da så lite å bry seg med som snus.... I både Sverige og Norge er det mye snusbruk, mye pepsi max bruk, mye te og kaffe... Finner de ikke noe, så er det stor sannsynelighet for at det er lite å tenke på. Altså kreft... Hjerte blodtrykk kan være aktuelt, og tennene tannkjøttbetennelse er absolutt aktuelt og alvorlig. Så når det står helseskadelig så tenker de på tennene, og eventuelt hjerte blodtrykk... Men det morsomme er at folk flest tror det er krefta og ikke tennene, men det er det null belegg for å si.... Endret 18. juli 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 (endret) Jeg trenger å bli opplyst.. Hva er dette "after" dere snakker om? Først trodde jeg det måtte være en skrivefeil, men det har gått igjen. Edit: Så linken nå. Endret 18. juli 2018 av Trene Arnholdt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå